تابستان امسال 446 میلیون گوشی در دنیا فروش رفت
آمارها نشان داده در طول سه ماهه تابستان امسال 7/445 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در سراسر دنیا به فروش رسیده است.
در حالی تعداد گوشی‌های فروخته شده در طول سه ماهه تابستان امسال به ۷/۴۴۵ میلیون دستگاه رسیده که این رقم در طول مدت مشابه سال گذشته ۴۳۴/۱ میلیون دستگاه برآورد شده بود.

بر اساس گزارش IDC، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در این دوره زمانی 7/179 میلیون دستگاه اعلام شد که نسبت به فصل دوم سال با رشد 3/45 درصدی همراه بوده است.
نوکیا که تا فصل پیش جایگاه سوم جدول را بعد از سامسونگ و اپل داشته، در طول سه ماهه سوم سال جایگاه خود را به شرکت کانادایی RIM تولید کننده گوشی‌های بلک بری داد.
بر اساس این گزارش، سامسونگ با 3/56 درصد سهم هم اکنون بالاترین جایگاه را در میان تولیدکنندگان هوشمند دارد. پس از آن اپل با 9/26 درصد سهم جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و شرکت RIM با 7/7 درصد سهم در رتبه سوم جدول نشسته است.
شرکت چینی ZTE در طول این فصل توانست جایگاه چهارم جدول را به خود اختصاص دهد و HTC با ۳/۷ درصد سهم در جایگاه پنجم جدول نشست.
با این حال اما بازار تلفن‌های هوشمند در ایران به دلیل نوسانات نرخ ارز از تابستان تا به حال در رکود است. به عنوان مثال و بنا به گفته دست اندرکاران حوزه بازار تلفن همراه میزان علاقه‌مندان به گوشی ChaCha اچ‌تی‌سی به طور چشمگیری نسبت به گذشته کاهش یافته است و دلیل آن هم تنها گران شدن قیمت این گوشی است.
ChaCha اچ تی سی که در چند ماه گذشته تا سقف ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید هم اکنون با قیمت ۵۷۵ هزار تومان بدون گارانتی و بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان با گارانتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
افزایش قیمت 275 تا 350 هزار تومانی این گوشی طی سه ماهه اخیر باعث شده تا مشتریان تمایل چندانی برای خرید این گوشی نشان ندهند. این گوشی که با برخورداری از صفحه کلید دار و صفحه نمایش لمسی تولید شده دارای امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی 6/2 اینچی با قابلیت نمایش 256 هزار رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی، سیستم عامل آندروید و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 32 گیگابایت است.
افزایش قیمت بالای ۵۰ درصدی در تمامی گوشی‌های هوشمند در چند ماه گذشته دیده می‌شود اما به هر حال اندک ثبات موجود در بازار ارز طی یک هفته گذشته باعث شده تا برخی از گوشی‌ها اندکی قیمت‌هایشان ارزان‌تر شود. به عنوان مثال فروشندگان گوشی‌های سونی از کاهش قیمت ۷۵هزار تومانی مدل ARC S این برند در سطح بازار تلفن همراه خبر دادند.
گوشی ARC S سونی اریکسون که در هفته گذشته و پس از افزایش قیمت ارز با قیمت 990 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت هم اکنون با افت قیمت فوق به 915 هزار تومان رسیده است. یکی دیگر از فروشندگان گوشی‌های سونی با اشاره به بالا بودن قیمت این مدل گوشی در بازار گفت: به دلیل برخورداری از امکانات بالا این گوشی تا کنون با تقاضای مناسبی از سوی مشتریان روبه‌روشده است.
از امکانات کلیدی این گوشی می‌توان به صفحه نمایش لمسی ۲/۴ اینچ خازنی LCD با نور زمینه LED، نسخه ۲.۳.۴ آندروید (Gingerbread)، پردازنده Adreno ۲۰۵ GPU، دوربین هشت مگاپیکسل با کانون اتوماتیک، فلاش Geotagging، LED، فیلمبرداری ۷۲۰P در ۳۰fps با کانون اتوماتیک مداوم و صدای استریو، Wi-Fi b/g/n و DLNA، GPS با A-GPS، محل کارت حافظه microSD تا ۳۲GB (کارت ۸GB در جعبه گوشی)، شتاب سنج و حسگر Proximity، سوکت صوتی استاندارد ۳.۵ میلی متری، رادیو FM استریو با RDS، پورت MicroUSB (شارژ) و نسخه ۱/۲ بلوتوث استریو، شماره گیری صوتی، پشتیبانی Adobe Flash ۱۱، ادغام با فیس بوک، پورت MicroHDMI و طراحی باریک اشاره کرد.