دنیای‌اقتصاد- شرکت ARM که در سال‌های اخیر به خاطر پردازنده‌های پرسرعت و باقابلیتش در دستگاه‌هایی مانند موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها شناخته می‌شود، از عرضه جدیدترین سری پردازنده‌هایش در سال 2014 خبر داده است. این شرکت تراشه‌های جدید سری Cortex-A50 خودش را به‌تازگی رونمایی کرده است. این سری از پردازنده‌های ARM معماری ۶۴ بیتی دارند و در سال ۲۰۱۴ به تولید انبوه خواهند رسید.

قدرت پردازش مدل Cortex-A۵۳ از این سری جدید تقریبا برابر با پردازنده Cortex-A۱۵ خواهد داشت، ولی مصرف انرژی آن یک چهارم آن است. مدل Cortex-A۵۷ از این سری هم مصرف انرژی تقریبا معادل با Cortex-A۱۵ دارد، در حالی که قدرت پردازشی آن به سه برابر می‌رسد.
این در حالی است که هنوز استفاده از تراشه Cortex-A15 شرکت ARM چندان رایج نشده و تنها در دستگاه‌های جدید مانند کروم‌‌بوک جدید سامسونگ و تبلت نکسوس ۱۰ گوگل به کار برده شده است. سری جدید تراشه‌های این شرکت هم احتمالا در موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های آینده و حتی شاید در سرورها استفاده شوند.
این پردازنده‌های جدید شامل دو طراحی متفاوت هستند؛ Cortex-A۵۷ که به گفته مسوولان ARM با همان میزان مصرف انرژی تا سه برابر موبایل‌های هوشمند قدرتمند امروزی می‌تواند قدرت و سرعت داشته باشد و Cortex-A۵۳ که قدرت همین تراشه‌های امروزی را دارد، در حالی که تنها یک ‌چهارم آنها انرژی مصرف می‌کند.
این پردازنده‌های جدید از معماری جدید ۶۴ بیتی ARMv8 بهره می‌برند و در واقع Cortex-A53 کوچک‌ترین پردازنده ۶۴ بیتی دنیا خواهند بود. البته سری Cortex-A50 با برنامه‌های ۳۲ بیتی ARM هم سازگاری دارند.
ARM در واقع تراشه‌ها را نمی‌سازد، بلکه فقط آنها را طراحی می‌کند. درست به همین دلیل هم دستگاه‌هایی با پردازنده‌های مبتنی بر A۵۳ و A۵۷ در آینده نزدیک وارد بازار نخواهند شد. بین زمان معرفی و تولید انبوه پردازنده Cortex-A۱۵ تقریبا دو سال فاصله وجود داشت، به این ترتیب انتظار می‌رود که تراشه‌های جدید هم در سال ۲۰۱۴ آماده استفاده در دستگاه‌های مختلف باشند. از طرفی شرکت AMD هم به صورت همزمان اعلام کرده است که قصد دارد در این مدت بر مبنای هسته ۶۴ بیتی ARM تراشه‌های سرور هم بسازد.