دنیای‌اقتصاد- حتی توفان سندی هم نتوانست جلوی معرفی محصولات جدید گوگل را بگیرد. هر چند وقوع این توفان باعث تعطیلی و لغو کنفرانس گوگل در روز 29 اکتبر (دوشنبه گذشته) شد، اما این شرکت برای رقابت با موج بزرگ محصولات جدید مبتنی بر ویندوز 8 محصولات جدیدش را که مبتنی بر سیستم‌عامل جدید آندروید 2/4 هستند رونمایی و معرفی کرده است.

بالاخره تبلت جدید Nexus ۱۰ رسما معرفی شد تا موفقیت‌های نسخه قبلی خودش یعنی Nexus ۷ را ادامه بدهد. Nexus ۱۰ توسط گوگل طراحی شده و به کمک مهم‌ترین شریک سخت‌افزاری‌اش سامسونگ ساخته شده است. این تبلت به کمک سیستم عامل جدید آندروید ۲/۴ قرار است رقیبی جدید در بازار تبلت‌های ۱۰ اینچی باشد.
نمایشگر 10 اینچی این دستگاه تصاویر را با وضوح 2560 در 1600 پیکسل و تراکم 300 پیکسل در هر اینچ نمایش می‌دهد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری این تبلت جدید به حساب می‌آید. گوگل تکنولوژی به‌کار برده شده در نمایشگر این تبلت را با نام «True RGB Real Stripe PLS» معرفی کرده است که به‌ نظر می‌رسد در وضوح بالا در نمایش متون، رنگ‌های طبیعی و زاویه دید رقیب سرسختی برای آی‌پد نسل سوم و چهارم باشد.
این نمایشگر در کنار پردازنده دو هسته‌ای ARM Cortex-A۱۵ و رم دو گیگابایت، آی‌پد نسل چهارم و سرفیس مایکروسافت را نشانه رفته است. این تبلت با حافظه‌ داخلی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت و فقط به صورت نسخه Wi-Fi منتشر می‌شود. سامسونگ بالاخره در این تبلت جدیدترین پردازنده‌ مبتنی بر ARM Cortex-A۱۵ خودش را رونمایی کرده است.
رم دو گیگابایت و گرافیک چهارهسته‌ای Mali T604، هم ترکیب مناسبی را به وجود آورده‌اند. برخلاف تبلت Nexus 7، این تبلت جدید از دوربین پشتی 5 مگاپیکسلی برای عکس و فیلم و دوربین جلویی 9/1 مگاپیکسلی استفاده می‌کند.
باتری ۹۰۰۰ میلی آمپری این تبلت هم در هر بار شارژ می‌تواند تا ۹ ساعت به صورت مداوم کار کند. Nexus ۱۰ تنها ۶۰۴ گرم وزن داشته و به همراه دو اسپیکر داخلی استریو، پورت micro USB و micro HDMI و سیستم ارتباطی NFC به راحتی می‌تواند توجه کاربران حرفه‌ای را به خودش جلب کند.
این تبلت قدرتمند قرار است با قیمت رقابتی 399 دلار برای نسخه 16 گیگابایتی و 499 دلار برای نسخه 32 گیگابایتی (100 دلار ارزان‌تر از آی‌پد نسل چهارم) روانه بازار کند.
نسخه ۳۲ گیگابایتی این تبلت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از آی‌پد نسل چهارم است و به این دلیل کارشناسان بازار معتقدند که این تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری می‌تواند تعدادی از خریداران را به سمت خرید Nexus ۱۰ سوق دهد.
این در حالی است که تبلت جدید Nexus 10 با وجود امکانات سخت‌افزاری پیشرفته و حرفه‌ای ، امکان پشتیبانی از شبکه‌های LTE یا 3G را ندارد و با این اوصاف این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تصمیم خریداران این تبلت داشته باشد.