محتوای چاپار در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد

در حال حاضر ۳۰۰ هزارنفر در این سرویس ثبت‌نام کرده‌اند ولی فقط ۱۰ درصد روزانه از آن استفاده می‌کنند دنیای اقتصاد - روز گذشته شورای عالی اطلاع‌رسانی پس از ۷ ماه از شروع به کار پست الکترونیکی چاپار (chmail.ir) از چهار ویژگی جدید این پست الکترونیکی پرده برداری کرد. حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، با بیان اینکه یک سال از تاسیس و هفت ماه از ارائه خدمات پروژه پست الکترونیکی ملی با نام چاپار در شبکه می‌گذرد اعلام کرد که این سرویس توانسته در این مدت کاربران زیادی را چه از داخل و چه از خارج از کشور به خود جذب کند.

دبیرشورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به تعدادکاربران این پست الکترونیکی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار کاربر داخلی در این سرویس ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان تنها ۱۰ درصد به صورت آنلاین و روزانه از این سرویس استفاده می‌کنند.

شهریاری در ادامه به امکانات جدید سرویس پست الکترونیکی چاپار اشاره کرد و افزود: چهار قابلیت جدید در این سرویس راه‌اندازی شده که از جمله آنها می‌توان به پشتیبانی از پروتکل https برای افزایش امنیت پست الکترونیکی کاربران دسترسی آفلاین به سرویس، دسترسی به پست الکترونیکی چاپار از طریق موبایل با سرویس chmobile، و امکان ارسال پیامک با پست الکترونیک و همچنین ارسال پست الکترونیکی از طریق پیامک اشاره کرد.

شهریاری در ادامه در واکنش به انتقاد کارشناسان نسبت به ناامن بودن سرویس‌های پست الکترونیکی در کشور تصریح کرد که سرویس پست الکترونیکی ملی چاپار از استانداردهای لازم برای تامین امنیت محتوا، سرویس و خدمت برخوردار است و با وجود تامین امنیتی که شکل گرفته این اطمینان برای کاربران وجود دارد که محتوای مبادلاتی آنها در اختیار کسی قرار نخواهد گرفت. وی در ادامه به قانون جرائم رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: با توجه به این قانون، سیستم پست الکترونیکی چاپار شکل گرفته است؛ بنابراین پشتیبانی‌های قانونی برای امنیت سرویس و پشتیبانی‌‌های فنی برای تامین امنیت برای آن کاملا وجود دارد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تایید کرد که تا زمانی که وی بر این مسند نشسته است هیچ نهاد و شخصی نمی‌تواند به صورت غیر قانونی به محتوای پست‌های الکترونیکی کاربران چاپار دسترسی داشته باشد. به باور شهریاری حریم خصوصی کاربران در سرویس چاپار آنقدر بالا است که حتی ۷۰ درصد آن در سرویس جی‌میل رعایت نمی‌شود.