دنیای اقتصاد- یک سال بعد از سیل تایلند که به بخش زیادی از کارخانه‌های تولیدی هارد درایوها آسیب رساند، حالا روند بهبود صنعت جهانی هارد درایو کامل شده است و کارشناسان انتظار دارند حتی این روند به ثبت یک رکورد جدید برای این صنعت منتهی شود. در واقع صادرات جهانی انواع هارد درایو به بازار کامپیوترهای شخصی تا پایان سال 2012 به یک رکورد جدید می‌رسد و در این مورد، بازارهای تجاری بیشترین سهم را در مقایسه با بازارهای مصرفی به خودشان اختصاص داده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که ورود سیستم عامل جدید ویندوز 8 هم تاثیر چشمگیری بر رشد بازار جهانی هارددرایو خواهد داشت.

جدیدترین گزارش منتشر شده از نتایج تحقیقات موسسه IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع هارد درایو به کل بازار کامپیوتر شامل کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل تا پایان سال 2012 به 524 میلیون دستگاه می‌رسد که این رقم در مقایسه با صادرات جهانی 5/502 میلیون دستگاهی این محصولات در سال 2011، رشد 3/4 درصدی داشته است.
به این ترتیب میزان صادرات جهانی هارد درایوها در پایان سال ۲۰۱۲ به رکوردی جدید در مقایسه با سال‌های گذشته می‌رسد، اما کارشناسان معتقدند که این رکورد نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. در واقع ادامه روند رشد صادرات جهانی انواع
هارد درایو باعث می‌شود که این رکورد خیلی زود شکسته شود. تحلیلگران iSuppli انتظار دارند روند رشد صادرات این محصولات دست کم تا سال 2016 هر سال ادامه داشته باشد و در نهایت در این سال به 1/575 میلیون دستگاه برسد. این پیش‌بینی در حقیقت شامل صادرات هارد درایو به بخش کامپیوتر یعنی کامپیوترهای رومیزی و نوت‌بوک‌ها و البته صادرات به بازارهای تجاری یعنی سرورها و سیستم‌های ذخیره‌سازی می‌شود. این پیش‌بینی اما صادرات هارد درایو به بخش‌های دیگر مانند صنعت خودرو را شامل نمی‌شود.


در حالی که بازار هارد درایوها به کمک رونق بازار کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل حسابی داغ شده است، اما صادرات سالانه هارد درایو به بازارهای مصرفی امسال در مقایسه با سال 2011 کاهش نسبتا کمی داشته است. «فانگ ژانگ» یکی از تحلیلگران iSuppli در این مورد می‌گوید: «صادرات هارد درایوها به بازار کامپیوترهای شخصی بر افت‌وخیزهای معمول فصل سوم هر سال، غلبه کرده و همچنان تا پایان سال به رشد خودش ادامه می‌دهد. این افزایش قابل توجه در بازار جهانی هارددرایوها به دنبال تقاضای چشمگیر از طرف مصرف‌کنندگان و بازارهای تجاری اتفاق افتاده است. در واقع هر دو مصرف‌کنندگان بازارهای مصرفی و تجاری همچنان ترجیح می‌دهند اطلاعات خودشان را با سیستم‌های هارد درایو ذخیره کنند. این در حالی است که دسترسی کاربران مختلف به محتوای چند رسانه‌ای قابل دانلود و رایگان هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع نیاز آنها به فضاهای ذخیره‌سازی مانند هارد درایوها را بیشتر و بیشتر می‌کند.»
یک ناجی به نام ویندوز ۸
یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رشد و بهبود بازار جهانی هارد درایوها ورود سیستم عامل جدید شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز 8 است. این سیستم عامل جدید قرار است در ماه اکتبر به صورت رسمی معرفی و روانه بازار شود. این اتفاق باعث شده است تا شرکت‌های تولیدکننده به طراحی و تولید محصولاتی مانند اولترابوک‌ها و تبلت‌های سازگار با این سیستم عامل جدید رو بیاورند. این موضوع در نهایت به افزایش تقاضا برای هارددرایوهای هیبریدی به صورت HDD و SDD منجر شده است. اغلب دستگاه‌های دیجیتال مبتنی بر سیستم عامل جدید ویندوز 8 در اواخر فصل سوم و بیشتر در فصل چهارم روانه بازار خواهند شد و به این ترتیب میزان صادرات جهانی هارددرایو در این زمان را افزایش خواهند داد.