دنیای اقتصاد- نزدیک به یک هفته است که دسترسی حدود ۳۴ میلیون کاربر ایرانی اینترنت به پست الکترونیک جی میل مسدود شده است و هر یک از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه نظرهای متناقض، رفع فیلتر شدن این سرویس پرمخاطب در کشور را با ابهام بیشتری روبه رو می‌کنند. برای مثال در اواسط هفته گذشته مسوولان وزارت ارتباطات ابتدا دلایل فیلتر شدن سرویس جی‌میل را به دلیل محکوم کردن سوءاستفاده از فضای مجازی برای توهین به مقدسات و به دنبال تقاضای مردم عنوان کردند، اما در پی افزایش شکایت کاربران نسبت به مسدود شدن سرویس پست الکترونیکی جی‌میل یک عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ وجود اشکال فنی را دلیل این عدم دسترسی عنوان کرد و گفت: جی میل ناخواسته قطع شده است و ما هیچ وقت نخواسته و نمی‌خواهیم که جی میل و سرویس‌های گوگل را فیلتر کنیم. اما حالا حکیم جوادی، معاون وزیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که هیچ مشکل فنی در خصوص سرویس جی‌میل در کشور وجود ندارد. وی همچنین تاکید کرده است که مسدود شدن سرویس گوگل و جی‌میل ربطی به وزارت ارتباطات ندارد.

حکیم جوادی در پاسخ به چرایی عدم اطلاع رسانی در زمینه قطع سرویس گوگل و زمینه‌سازی برای ارائه سرویس‌های مشابه به کاربران تاکید کرد: از منظر کاربر حق با شماست، اما باید توجه داشت که بسیاری از کشورها حتی در حوزه دولت الکترونیک دسترسی کاربران خود را به پست‌های الکترونیک خارجی مسدود می‌کنند و به نوعی به دلیل دغدغه‌های حاکمیتی اجازه استفاده از سرویس‌های ایمیل خارجی را نمی‌دهند، اگرچه ممکن است جی‌میل تمامی قابلیت‌های یک سرویس دهنده را داشته باشد اما امروز ما باید بتوانیم تمهیدات لازم را بیندیشیم که نیازهای کاربران در داخل کشور از طریق ایمیل داخلی برآورده شود. رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه به لحاظ امنیتی و فنی باید به دنبال جایگزین‌های مناسب برای جی میل و یاهو در کشور باشیم، گفت: به زودی ایمیل‌های جدیدتری خواهیم داشت و پروانه‌هایی را برای ارائه‌دهندگان و فراهم‌کنندگان خدمات پست الکترنیک و موتور جست‌وجو صادر خواهیم کرد که در این راستا از حداکثر ظرفیت‌ها و توان تولیدات داخلی و بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

حکیم جوادی در واکنش به ایجاد مشکل برای کاربران ایرانی سرویس پست الکترونیکی جی‌میل با ادامه فیلتر بودن این سرویس نیز پیشنهاد کرده که رسانه‌ها این موضوع را بیش از اندازه بزرگ نکند.