مریم عسگری- طی سال‌های اخیر متولیان بازار کامپیوتر توجه زیادی به مبحث گارانتی داشته و با وجود بحث تحریم کشور ما، از جانب برخی از عرضه‌کنندگان این کالاهای تکنولوژیک‌، تلاش زیادی برای فرهنگ‌سازی این مقوله در بازار کرده‌اند. تلاش‌هایی که گروهی از فعالان بازار آنها را بی‌نتیجه دانسته و می‌گویند: در کشوری که در تحریم به سر می‌برد و بخش عمده کالاهای آی تی از طریق قاچاق یا بدون اجازه نمایندگی مرکزی وارد بازارش می‌شود، گارانتی و خدمات پس از فروش معنی ندارد! البته این اظهار نظرها بر پایه مشاهدات این دسته از فعالان و کارشناسان بازار از عملکرد برخی از شرکت‌های بی‌نام و نشان گارانتی‌کننده کالا بود.

شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که کالا را تنها روی یک برگ کاغذ گارانتی می‌کردند و زمانی که موعد اجرای تعهدات آنها فرا می‌رسد از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کردند.

اما گروه دیگری که اکثرا از فعالان شرکتی بازار بوده با اعتقاد بر این موضوع که مصرف‌کننده حق دارد از خدمات پس از فروش مطمئن بابت خرید کالا بهره‌مند شود، اقدام به راه‌اندازی مراکز خدمات پس از فروش کرده و تا حدودی با ارائه خدمات پس از فروش مطلوب توانستند توجه و اعتماد خریداران کالاهای آی تی به ویژه لپ‌تاپ را جلب کنند. پس از مدتی نیز تعدادی از شرکت‌های واردکننده توانستند، عنوان نمایندگی فروش را از برخی از تولیدکنندگان یا نمایندگی‌های مرکزی اخذ کنند. واردکنندگان برندهایی نظیر msi ، Lenovo ، acer ، asus و... از این دسته‌اند. برخی از شرکت‌های واردکننده محصولات فاقد نمایندگی نیز (اپل، سونی، اچ پی و...) توانستند راهکاری ارائه دهند و تنها به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش به خریداران محصولات این برندها خدمات ارائه دهند. به این ترتیب بازار آشفته لپ‌تاپ تا حدودی سرو سامان گرفت و گارانتی و خدمات پس از آن فروش نزد خریداران ارج و قرب بیشتری یافت، اما شرایط به همین منوال باقی نماند!

گارانتی از مد افتاد!

در بازار کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ گویا دیگر گارانتی مانند سابق ارج ندارد و به بیان ساده تر از مد افتاده است! این را یکی از فروشندگان بازار لپ‌تاپ می‌گوید.

به گفته وی اکنون با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار شاهد هستیم که دوباره مصرف کنندگان به سمت خرید کالاهای بدون گارانتی رفته‌اند. کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند: در شرایط فعلی با توجه به رشد شدید قیمت‌ها اکثر خریداران در پی یافتن کالایی حتی ۵۰ هزار تومان ارزان تر هستند.به همین دلیل توجه ها به سمت گارانتی کم شده است.به گفته آنها این یک خطر برای بازار لپ‌تاپ ما محسوب می‌شود و مصرف‌کنندگان باید بدانند که اگر چه مبلغ کمتری بابت گارانتی نبودن لپ‌تاپ می‌پردازند، اما این کاهش هزینه به دردسرهای بعد از خرید نمی ارزد.کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند از شرکت‌های شناخته شده در زمینه ارائه خدمات پس از فروش لپ‌تاپ خریداری کنند و قبل از خرید درمورد شرایط گارانتی اطلاع کسب کنند؛ چرا که شرایط گارانتی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش با هم متفاوت است. در این گزارش ما به معرفی شرکت‌های گارانتی‌کننده معتبر لپ‌تاپ و همچنین گارانتی آنها پرداخته‌ایم. پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید و می‌خواهید بدانید به‌عنوان یک خریدار از چه حقوقی بهره‌مند هستید این گزارش را بخوانید:

APPLE

محصولات این برند جزو دسته‌ای است که در کشور ما فاقد نمایندگی فروش هستند، اما تعدادی از واردکنندگان محصولات این برند خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در بین ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش برای محصولات اپل شرکت‌های نقش، اپل ایران، دلتوس از ارائه دهندگان خدمات پس از فروش شناخته شده در بازار هستند.

اکثر این شرکت‌ها خدمات پس از فروش یکساله برای لپ‌تاپ‌های این برند شامل MAC BOOK PRO ، MAC BOOK AIR ارائه می‌دهند که خدمات شامل تعمیر و رفع عیب سخت افزاری و نرم‌افزاری دستگاه است. این شرکت‌ها همچنین یک مدت زمان سی روزه برای تعویض دستگاه معیوب خریداران در نظر گرفته‌اند. در بین این شرکت‌ها نقش از آن دسته شرکت‌هایی است که خدمات پس از فروش طولانی‌تری را برای MAC BOOK PROهای اپل ارائه می‌دهد.

این شرکت برای MAC BOOK PROهایش سه سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. خدمات پس از فروش برای MAC BOOK AIR‌های این شرکت هم یکسال است. این را هم در نظر داشته باشید که رفع ایراداتی که ناشی از ضربه شدید، رطوبت و... باشد جزو تعهدات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش برای محصولات اپل نیست.

ارائه لپ‌تاپ جایگزین در صورت طولانی شدن مدت رفع عیب دستگاه، ارائه آموزش‌های لازم برای استفاده از سیستم‌عامل منحصر به فرد اپل و... از دیگر خدماتی است که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

این را هم بگوییم که برخی از عرضه‌کنندگان محصولات این برند، از نام شرکت‌های مطرح ارائه دهنده خدمات پس از فروش سوءاستفاده می‌کنند.پس قبل از خرید در این مورد دقت ویژه ای داشته باشید.

SONY

به غیر از ایران رهجو که خود را نماینده رسمی شرکت سونی در ایران معرفی می‌کند و بابت فروش لپ‌تاپ‌های سونی خدمات پس از فروش سه ساله ارائه می‌کند شرکت‌های دیگری نظیر امرتات، نقش، ستاره درخشان و... در این زمینه به ارائه خدمات پس از فروش یکساله می‌پردازند. تفاوت خدمات پس از فروشی که ایران رهجو ارائه می‌کند با سایر شرکت‌ها این است که ایران رهجو باتری و آداپتور و شارژر را گارانتی نکرده ولی در عوض مدت زمان گارانتی این شرکت بیشتر است. این شرکت در صورت طولانی شدن مدت تعمیر لپ‌تاپ (بیش از یک هفته) یک لپ‌تاپ جایگزین به صاحب کالا ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها هم دستگاه را در برابر صدمات ناشی از رطوبت و شکستگی‌های ناشی از استفاده نامناسب، گارانتی نمی‌کنند.

ACER&LENOVO

این لپ‌تاپ‌ها در ایران دارای نمایندگی فروش هستند.سازگار ارقام به عنوان نماینده فروش شناخته شده‌ای در این زمینه سال‌هاست فعال است. این شرکت اعلام کرده است که برای لپ‌تاپ‌هایش خدمات پس از فروش دو ساله ارائه می‌دهد و نهایت تلاش خود را در کاهش هزینه‌های تعمیر و همچنین مدت زمان تعمیر دستگاه به کار می‌برد. این شرکت اعلام کرده است که تعمیر و رفع عیب دستگاه نهایتا ۱۵ روز زمان برده و حتی لپ‌تاپ‌هایی که مدت گارانتی آنها به اتمام رسیده از تسهیلاتی در رابطه با زمان تعمیر و... بهره‌مند می‌شوند. شرکت امرتات هم بابت فروش لپ‌تاپ‌های ابن دو برند خدمات پس از فروش دو ساله با شرایط شرکت سازگار ارائه می‌دهد. خرابی پیکسل بر اساس جداول استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده (مندرج در سایت کارخانه سازنده)، شکستن، خط افتادن یا بخار گرفتن لنز درایو نوری، به دلیل استفاده از دیسک‌های غیر استاندارد، سوختن شارژر دستگاه در اثر نوسانات برق و... از مواردی است که خارج از تعهدات شرکت گارانتی کننده دستگاه است.

ASUS

محصولات این برند را هم شرکت‌های سازگار با همان شرایط لپ‌تاپ‌های ACER و LENOVO و همچنین شرکت‌های آواژنگ، آوات، دفتر ایسوس در ایران و... به عهده دارند. این شرکت‌ها برای لپ‌تاپ‌های این برند دو سال خدمات پس از فروش و برای آداپتور و باتری یکسال خدمات تعویض و تعمیر در نظر گرفته است. در بین این شرکت‌ها آوات خدمات پس از فروش آنلاین برای لپ‌تاپ‌های این برند ارائه داده و آواژنگ هم به دلیل اینکه به تازگی به جرگه گارانتی کنندگان لپ‌تاپ‌های این برند پیوسته است خدمات چندانی ارائه نمی‌کند، اما به هر حال این شرکت هم خدماتی نظیر سازگار و... برای لپ‌تاپ‌های این برند ارائه می‌کند.

MSI

لپ‌تاپ‌های این شرکت با گارانتی شرکت ماتریکس به بازار عرضه می‌شود.

این شرکت برای لپ‌تاپ‌های MSI خدمات پس از فروش ۴۰۰ روزه و برای مینی لپ‌تاپ‌های این برند خدمات پس از فروش ۳۰۰ روزه ارائه می‌دهد.

همچنین شارژر و باتری و آداپتور دستگاه هم تا زمان اتمام گارانتی دستگاه تحت گارانتی است. بر اساس اعلام این شرکت در تمام طول مدت گارانتی در صورتی که دستگاه ایراد غیرقابل رفعی داشته باشد، شرکت دستگاه جدید به صاحب لپ‌تاپ تحویل می‌دهد.

DELL

شرکت زیگورات یکی از مطرح ترین شرکت‌های ارئه دهنده خدمات پس از فروش لپ‌تاپ‌های DELL در بازار ایران است. این شرکت برای لپ‌تاپ‌های سری لتیتیود که قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌های DELL دارد گارانتی سه ساله و برای سایر لپ‌تاپ‌های DELL گارانتی یکساله ارائه می‌دهد.