سامانه ۱۲۴ قیمت کالاهای دیجیتالی را ندارد

انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: رفتار غیرمسوولانه برخی فروشندگان را محکوم می‌کنیم

دنیای‌اقتصاد - در حالی که انجمن‌ها و سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان، خریداران محصولات دیجیتالی را به سامانه www.۱۲۴.ir ارجاع می‌دهند، در این سامانه خبری از دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوتری به چشم نمی‌خورد. در همین حال رشد مجدد نرخ دلار آزاد طی هفته گذشته علاوه بر اینکه موجب رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار شده، بلکه زمینه را برای سودجویی گروهی در این شرایط بازار فراهم آورده و به این ترتیب بازار مجددا با پدیده چنددستگی قیمت مواجه شده است. این موضوع (ارائه قیمت‌های پرت یا بهتر بگوییم قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برای کالاها) طی ماه‌های اخیر موجی از اعتراضات را از جانب مصرف‌کنندگان در پی داشته است که البته ارگان‌های مسوول نظیر اتحادیه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند که به سامانه ثبت شکایات مردمی (شماره تلفن ۱۲۴) اکتفا کرده‌اند و تنها به شکایاتی که از این طریق در سامانه ثبت می‌شود ترتیب اثر می‌دهند.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز که چندی پیش پاسخگویی به این موضوع را به روزهای آتی موکول کرده بود، اینک به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است که قیمت محصولات وارداتی در بازار دیجیتال اعم از رایانه، تبلت، گوشی تلفن همراه و... باید بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از سوی عرضه‌کنندگان تعیین و به مصرف‌کنندگان اعلام شود.

هاشمی، سخنگوی انجمن و عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده با بیان این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، از گوشه و کنار اخباری در رابطه با عرضه کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی با قیمتی بالاتر از ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکنندگان به گوش می‌رسد، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده این رفتار غیرمسوولانه عرضه‌کنندگان را محکوم کرده و به عرضه‌کنندگان توصیه می‌کند نسبت به درج قیمت محصولات کالاها براساس ضوابط قیمت‌گذاری ابلاغی سازمان حمایت در سامانه www.۱۲۴.ir اقدام کنند.

سخنگوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان افزود: مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت مواجه شدن با قیمت‌های بالاتر از شیوه قیمت‌گذاری ضوابط ابلاغی سازمان حمایت در سراسر کشور، مراتب را به سامانه اخذ شکایات مردمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند و با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تماس حاصل کنند.

این درحالی است که با مراجعه «دنیای‌اقتصاد» به آدرس اینترنتی ذکر شده برای مشخص شدن قیمت کارشناسی شده کالاها از سوی سامان صنعت، معدن و تجارت هیچ اثری از کالاهای کامپیوتری نبود و تنها توضیحاتی در مورد قیمت برخی از کالاهای صوتی و تصویری در آبان ماه داده شده بود.

برخی فروشندگان به دنیای‌اقتصاد گفته‌اند به نظر می‌رسد سازمان‌های مسوول به جای صرف وقت تنها روی موضوع هولوگرام شبنم یا وزارت فرهنگ و ارشاد روی کالاها به مواردی چون تغییرات قیمتی کالاها بیشتر توجه کنند.