گوشی‌های  نوکیا از امواج محیط انرژی می‌گیرند

نوکیا در حال ساخت تلفن همراهی است که قادر است انرژی مورد نیازش را از امواج رادیویی محیط اطراف تامین کند.

مرکز پژوهش نوکیا در کمبریج انگلیس روی نمونه اولیه تلفنی کار می‌کند که قادر است با دریافت انرژی از امواج رادیویی که به شکل تشعشعات الکترومغناطیسی از منابع نیرویی مانند آنتن‌ها، دکل‌های تلویزیون و گیرنده‌های وای فای منتشر می‌شوند، شارژ خود را تامین کند.

نوکیا با توجه به این که تلفن‌های همراه معمولا انرژی کمی را مصرف می‌کند، به‌ویژه زمانی که مورد استفاده نیستند در حال کار روی تلفن همراهی است که به شارژ بالایی نیاز ندارد.

فناوری تحت طراحی محققان نوکیا قادر است امواج الکترومغناطیسی را به امواج الکتریکی تبدیل کند تا تلفن برای تامین شارژ خود از آن استفاده کند.

نمونه اولیه دستگاه ساخته شده می‌تواند سه تا پنج میلی‌وات الکتریسیته تولید کند که بسیار پایین‌تر از ۵۰ میلی وات الکتریسیته هدف محققان برای تامین شارژ تلفن همراه است.

به اعتقاد محققان مرکز پژوهش نوکیا، تکمیل شدن این فناوری و عرضه تجاری آن سه تا پنج سال طول می‌کشد. نوکیا اکنون در حال کار روی گیرنده‌ای است که می‌تواند امواج بیشتری را جذب کند. ساخت این دستگاه موفقیت قابل توجهی برای تامین منبع انرژی دستگاه‌های قابل حملی مانند دستگاه‌های مدیاپلیر به شمار می‌رود که تنها به ۱۰۰ میلی وات برق برای کار کردن نیاز دارند.