مسوولیت جدید اتحادیه‌ها

بازار دیجیتال- پس از بحث‌های فراوان بر سر میزان مالیات پرداختی اصناف و نحوه محاسبه و پرداخت آن بالاخره با توافق شورای اصناف کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی، قرار بر این شد، مالیات اصناف را اتحادیه‌ها تعیین کنند. وزارت بازرگانی و روسای اتحادیه‌ها بر این باورند این اقدام تا حدود زیادی باعث خواهد شد مشکلات مربوط به اصناف و اداره مالیات چه در زمینه تعیین میزان مالیات و چه در مورد نحوه پرداخت آن رفع شود. در این زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با ابراهیم درستی رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری داشتیم که می‌خوانید:

شنیده شده است که از این پس تعیین میزان مالیات اصناف به عهده اتحادیه‌ها است. این موضوع تا چه حد صحت دارد و آیا در این زمینه دستوری به اتحادیه‌ها داده شده است؟

بله، این موضوع صحت دارد و با توافق شورای اصناف کشور و وزارت امور اقتصادی قرار بر این شده است که از این پس تعیین مالیات‌های اصناف به اتحادیه‌ها واگذار شود.

به نظر شما این اقدام مشکلات مالیاتی اصناف را حل خواهد کرد؟

بله، تا حد زیادی مشکلات مربوط به اصناف کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه تسهیلات مالیاتی نیز برای اصناف در نظر گرفته شده که پرداخت اقساطی مالیات یکی از این تسهیلات است.

آیا این اقدام در پی درخواست اتحادیه‌ها و اصناف بوده است؟

بله. واگذاری تعیین مالیات اصناف به اتحادیه‌ها خواسته اصناف بوده است که بر اساس توافق صورت گرفته بین شورای اصناف کشور و وزارت بازرگانی که در ۳۰/۲/۸۸ صورت گرفت از این پس این موضوع به عهده اتحادیه‌ها است.