سیستم صورتحساب‌گیری در کما

بازار دیجیتال- مرکز بیلینگ یا سیستم‌ صورتحساب‌گیری، قابلیت محاسبه دقیق کارکرد ماهانه مشترکان تلفن همراه و جلوگیری از هرگونه اشتباه، تقلب و ریزش مالی را در صورت‌حساب‌ها دارد؛ با وجودی که راه‌اندازی این پروژه از سال‌ها پیش در دستور کار شرکت‌ ارتباطات سیار ایران قرار گرفته و بر اساس وعده‌های داده شده قرار بر این بود یک سال پیش راه‌اندازی شود، اما ظاهرا هنوز از راه‌اندازی آن خبری نیست. به گفته وفا غفاریان، این پروژه کماکان وضعیت سابق خود را طی می‌کند و پیشرفت خاصی نداشته است.

بیلینگ سیستمی است که نه تنها صورتحساب تلفن‌های همراه را پس از محاسبه ارائه می‌کند، بلکه انواع سرویس‌های تلفن همراه و خدمات مربوط به آن را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به‌عنوان مثال مکالمه در فاصله ساعت نیمه شب تا ۴ باید دارای تعرفه کمتری نسبت به تعرفه محاسبه شده در بقیه ساعات روز باشد؛ شاید سیستم بیلینگ فعلی قادر به شناسایی مشترکانی باشد که در این ساعات با تلفن همراهشان صحبت کرده‌اند، اما نمی‌تواند تعرفه خاصی را برای این زمان تعریف کند، در صورتی که باید اینگونه باشد. برای آگاهی بیشتر با روند این پروژه گفت‌وگوی کوتاهی با داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

راه اندازی سیستم بیلینگ در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

کند پیش می‌رود.

علت این کند پیش رفتن به چی برمی‌گردد؟

معمولا علت چیست؟ عمل نکردن صایران به عنوان مجری طرح به تعهدات خود.

چرا صایران به عنوان مجری به تعهدات خود تاکنون عمل نکرده است؟

به دلایل خاصی، اما وقتی قراردادی بسته و عمل نمی‌شود به هر دلیلی طبق قوانین با او برخورد می‌شود.

این برخورد صورت گرفته است؟

فعلا و طبق قرارداد این شرکت مهلت دارد و اگر تا پایان زمان مقرر تعهداتش را عمل نکند با او برخورد خواهد شد.

در حال حاضر سیستم صورت‌حساب‌گیری به چه صورت انجام می‌شود؟

الان ما صورت‌حساب‌گیری داریم و این عملیات به روش گذشته انجام می‌شود، اما این صورت‌حساب‌گیری جدید که قرار است راه بیفتد بسیار پیشرفته است.

با این حساب راه‌اندزی قطعی این سیستم چه زمانی است؟

ببینید صایران تا این لحظه نتوانسته است به قرار داد خود عمل کند، اما اگر بتواند براساس قرارداد کار خود را پیش ببرد به زودی این سیستم راه‌اندازی خواهد شد، در غیر اینصورت ما قرارداد را لغو و پیمانکار جدیدی را انتخاب می‌کنیم.