E3 یک بار دیگر در اندازه‌های واقعی

ندا لهردی

صنعت بازی‌های کامپیوتری هفته شلوغ و خبرسازی را پش سر گذاشت. برگزاری بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد صنعت سرگرمی‌های دیجیتال جهان بهترین دلیل برای تمام این اخبار و اتفاقات است. به این ترتیب پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سرگرمی‌های الکترونیک در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد تا علاقمندان این صنعت پر رونق را از کشورهای مختلف دنیا به شهر ستارگان بکشاند. این نمایشگاه که با نام E۳ در جهان تکنولوژی شناخته می‌شود، امسال مانند هر سال در اولین هفته ماه ژوئن و در فاصله روزهای دوم تا چهارم برگزار شد.

E۳ در حقیقت یک رویداد سالانه است که توسط بنیاد نرم‌افزارهای سرگرمی آمریکا (ESA) برگزار می‌شود. این نمایشگاه بالاخره از روز سه‌شنبه گذشته در مرکز تجاری شهر لس‌آنجلس برای علاقمندان و فعالان به صورت رسمی افتتاح شد.

رشد ۸۲۰درصدی!!!

نمایشگاه امسال گویا پرجمعیت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده و طرفداران بسیاری را به خودش جلب کرده است تا به این ترتیب بتواند کمبود بازدیدکنندگان را در سال‌های گذشته جبران کرده و E۳ را به همان شکل خبرساز قبلی خود در دنیای تکنولوژی مطرح کند. تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال در حقیقت مهم‌ترین دلیل برای رشد چشمگیر این رویداد می‌تواند باشد. با این اوصاف E۳ سال ۲۰۰۹ در نهایت ۴۱۰۰۰ بازدیدکننده را به لس‌آنجلس کشاند تا یادآور برگزاری این نمایشگاه در سال‌های قبل از ۲۰۰۷ باشد. این تعداد از بازدیدکنندگان در واقع در مقایسه با بازدیدکنندگان ۷۰‌هزار نفری نمایشگاه سال ۲۰۰۵ با کاهش ۴۱‌درصدی روبه‌رو بوده و در مقابل نسبت به نمایشگاه E۳ سال ۲۰۰۸ با رشد قابل‌توجه و دور از ذهن ۸۲۰‌درصدی همراه بوده است. این حجم وسیع بازدیدکنندگان از ۷۸ کشور متفاوت سراسر دنیا برای تماشای محصولات و خدمات حدود ۲۱۶ شرکت‌کننده مختلف و فعال صنعت بازی‌های کامپیوتری به این نمایشگاه آمده بودند.

به این ترتیب E۳ انگار در این روزهای رکود اقتصادی از روزهای رکود و کمرنگ خود فاصله گرفته است تا یک بار دیگر توجه کارشناسان و فعالان این صنعت را به خودش جلب کند. تا جایی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران E۳ امسال در واقع این نمایشگاه را به اندازه‌های قبلی و اصلی خودش نزدیک کرده است. این نمایشگاه در سال ۲۰۰۷ از شکل و صورت یک نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی خارج شده و به صورت محدود و در اندازه‌ای کوچک‌تر به یک اجلاس تجاری و رسانه‌ای تبدیل شد. این اتفاق اگرچه از طرف اغلب فعالان صنعت بازی‌های کامپیوتری دنیا محکوم شد، اما یک بار دیگر و در سال ۲۰۰۸ تکرار شد تا امید این علاقمندان را ناامید کند. به این ترتیب E۳ در این سال‌ها کمترین تعداد بازدیدکنندگان را به خودش جلب کرد. E۳ سال ۲۰۰۷ تنها ۱۰‌هزار نفر بازدیدکننده داشت و نمایشگاه سال ۲۰۰۸ آن هم با کاهش ۵۰‌درصدی در این تعداد ۵‌هزار نفر را توانست با خودش همراه کند. درست به همین دلیل هم هست که نمایشگاه امسال با هدف بازگشت به روزهای برگزاری آن در سال‌های قبل از ۲۰۰۷ برگزار شد و یک بار دیگر نام E۳ را به عنوان نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک و نه اجلاس تجاری و رسانه‌ای در دنیای تکنولوژی مطرح کرد.

همه چیز برای بازدیدکنندگان

وقتی نمایشگاه E۳ امسال با هدف بازگشت به روزهای رونق و جذب بازدیدکنندگان از سرتاسر جهان برگزار شده است، طبیعتا می‌توان پیش‌بینی کرد که مسوولان برگزاری برای رفاه بازدیدکنندگان تمهیداتی را از پیش فراهم می‌کنند. این فرضیه درست بود؛ چون همه چیز برای بازدیدکنندگان آماده و در دسترس بود. قبل از هر چیز شاید بهتر باشد بدانید که نمایشگاه E۳ یک رویداد تجاری با اهمیت است که برای عموم مردم قابل بازدید نیست. حتی فعالان جزو این صنعت هم برای بازدید از این نمایشگاه تنها می‌توانند از طریق یکی از شرکت‌های بزرگی که با آن ارتباط کاری دارند، اقدام کنند. علاوه بر تمام اینها، باید این قانون را هم فراموش نکرد که بازدیدکنندگان نمی‌توانند کمتر از ۱۷ سال داشته باشند.

با این همه اما آنهایی که توانسته‌اند در این نمایشگاه شرکت کنند، از امکانات مناسب آن هم بهره‌مند شده‌اند. این امکانات شامل اسکان در بهترین هتل‌های شهر لس‌آنجلس بدون پیش‌ پرداخت برای رزرو، اجاره خودرو با تخفیف ویژه برای گردش در شهر و حتی سرویس تاکسی رایگان در فرودگاه است که می‌تواند نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خودش جلب کند. این در حالی است که بازدیدکنندگان حتی می‌توانند از وضعیت هتل‌ها و رزرو آن‌ها از طریق وب‌سایت رسمی این نمایشگاه مطلع شده و در همین سایت برای استفاده از هر کدام از این امکانات ثبت نام کنند.

از اینها گذشته شاید برایتان جالب باشد که بدانید هزینه بازدید از این نمایشگاه در هر سه روز برگزاری آن چیزی در حدود ۵۰۰‌دلار است. البته این رقم به شیوه خرید و رزرو بلیت هم بستگی دارد. در صورتی که بازدیدکنندگان به صورت آنلاین این کار را انجام بدهند هزینه‌ای برایشان نخواهد داشت. در مقابل اما اگر آنها تصمیم بگیرند کار ثبت نام برای خرید بلیت را از طریق تلفن انجام بدهند باید علاوه بر هزینه بلیت، حدود ۱۰‌دلار دیگر هم بپردازند. با این همه اما طرفداران پرو پا قرص این نمایشگاه که از روزها قبل انتظار آن را می‌کشیدند احتمالا می‌دانند که در روزهای ۱۸ و ۲۹ ماه مه ‌گذشته می‌توانستند این بلیت‌ها را با تخفیف ویژه تهیه کنند.

نام‌های بزرگ در میان شرکت‌کنندگان

نمایشگاه E۳ سال ۲۰۰۹ که احتمالا می‌تواند به عنوان یک رکورد خوب در تاریخ برگزاری این نمایشگاه سالانه ثبت شود، از طرفی توانست علاوه بر بازدیدکنندگان بسیار، بیش از ۲۱۶ شرکت بزرگ و فعال این صنعت را هم به عنوان شرکت‌کننده به حضور در این نمایشگاه جلب کند. در میان این تعداد نام شرکت‌های بزرگی مانند Atari، Disney، Konami، EAا، Sega، Nintendo، Microsoftا، Namco Bandai، Paradoxا، Sony، THQ، Warner Bros و... برای اغلب بازدیدکنندگان این نمایشگاه و طرفداران بازی‌های کامپیوتری آشنا و شناخته شده است.

محصولات و تکنولوژی‌های جدید

در نمایشگاه E۳ امسال هم مانند هر سال محصولات، بازی‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی برای بازدیدکنندگان معرفی شد. در این میان اما معمولا شرکت‌های بزرگ بیشتر از بقیه توجه علاقمندان را به خودشان جلب می‌کنند و همین می‌شود که محصولات و تکنولوژی‌های جدید هم اغلب از طریق همین شرکت‌ها معرفی می‌شوند.

مایکروسافت هم یکی از این شرکت‌کنندگان بزرگ و شناخته شده است که در نمایشگاه امسال با یک تکنولوژی جدید شرکت کرده بود. این شرکت در واقع در E۳ امسال نسخه جدیدی از کنسول بازی Xbox ۳۶۰ خود را که مجهز به تکنولوژی جدیدی بود، معرفی کرده است. به این ترتیب مایکروسافت اعلام کرد که پد کنترل این کنسول را از دور خارج کرده و به جای آن یک وب‌کم را جایگزین کرده است. مایکروسافت همچنین برای اولین بار تکنولوژی جدید را معرفی کرد که امکان رمزگذاری حرکات دست و بدن را مانند کلیدهای کنترل کننده داشته و می‌تواند عکس‌هایی از حرکات بدن گرفته و آن‌ها را به بازی کامپیوتری منتقل کند. در E۳ امسال سرویس آنلاین جدیدی هم برای کنسول بازی Xbox ۳۶۰ معرفی شد کهXbox Live نام داشته و به ۲۰‌میلیون کاربر اجازه می‌دهد تا نه تنها در شبکه با یکدیگر بازی کرده بلکه بتوانند فیلم، بازی، برنامه‌های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و موسیقی را هم خریده و حتی از صفحه فیس‌بوک خود آنها را بازدید کنند. در این نمایشگاه همچنین شرکت Nintendo نسخه‌های جدیدی از کنسول‌های بازی خود را در رنگ‌های متنوع معرفی کرد. این شرکت در واقع کنسول Wii خود را در رنگ مشکی و Dsi را در رنگ قرمز معرفی کرده است. این نسخه‌های جدید قرار است ابتدا در ژاپن به بازار عرضه شده و به فروش عمومی برسند.

Sony هم از طرف دیگر کنسول پرطرفدار PSP خود را در نسخه‌ای جدید و با رنگ مشکی- سفید معرفی کرده است. این کنسول جدید قرار است با قیمت ۹۹/۲۴۹‌دلار به بازار عرضه شود.

بازی جدید Bryant که محصول جدیدی از سری بازی‌های NBA شرکت ۲اK Sport است هم در نمایشگاه امسال برای اولین بار معرفی شده و گویا نظر اغلب بازدیدکنندگان را هم به خودش جلب کرده است.