پیش‌بینی رشد قیمت مانیتورهای وارداتی

بازار دیجیتال- در حالی‌که برخی از فعالان بازار از کاهش عرضه و همچنین رشد قیمت انواع مانیتور طی یک هفته اخیر در بازار داخلی خبر می‌دهند، نمایندگی‌های فروش همچنان از ثبات قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند و معتقدند شایعه رشد قیمت‌ها در مورد مانیتورهای LCD تنها ترفندی از جانب برخی از فروشندگان برای به فروش رساندن اجناس با قیمت بالاست. البته در زمینه کاهش عرضه مانیتور به بازار ،برخی از واردکنندگان بر این باورند با رشد تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ بسیاری از واردکنندگان با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی از ترخیص کالاها خودداری کرده و این موضوع تا حدودی باعث شده بازار مانیتور با کاهش موجودی مواجه شود.

واردکنندگان مانیتور و همچنین برخی از فروشندگان معتقدند افزایش تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی این کالا صورت گرفته و البته که تولیدکنندگان از شرایط موجود نهایت استفاده را کرده و طی هفته‌های اخیر بازار مملو از مانیتورهای تولید داخل شده است.

علی اتابکی یک فروشنده در این زمینه می‌گوید: تا پیش از افزایش تعرفه واردات مانیتور هم ال‌جی و سامسونگ با عرضه گسترده این کالا به بازار و خدمات پس از فروش گسترده ای که ارائه می‌دهند عرصه را بر واردکنندگان این کالا تنگ کرده بودند و توجه اکثر مصرف کنندگان به سوی مانیتورهای این دو برند بود و هست.

به گفته این فروشنده رشد تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ باعث می‌شود، واردکنندگان عطای واردات مانیتور را به لقایش بخشیده و پیش‌بینی می‌شود، طی ماه‌های آینده شاهد عرضه محدودتر یا حتی حذف مانیتورهایی با برند غیر از ال‌جی و سامسونگ باشیم.

یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: رشد تعرفه واردات مانیتور نه تنها کمکی به رفع دوران رکود حاکم بر بازار نمی‌کند؛ بلکه باعث تک‌سرسی شدن بازار می‌شود و قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. به گفته این فروشنده شاید اگر تعرفه واردات قطعات تولیدی مانیتور نیز افزایش می‌یافت، رقابت بین تولیدکننده و واردکنندگان شکل قشنگ‌تری به خود می‌گرفت.

اما با شرایط موجود واردکننده ناچار است قیمت‌ها را افزایش دهد و در مقابل تولیدکننده می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد و مسلم است که مصرف‌کننده به سمت کالای ارزان‌قیمت می‌رود.

نمایندگی‌های فروش نیز این ادعای فروشندگان را تایید کرده و معتقدند، محموله‌ای جدیدی که با تعرفه جدید ترخیص شوند با قیمت بالاتر به فروش می‌روند.