نگار متین‌نیا-گویا مشکلات قطع و وصل و کندی سرعت اینترنت و بر عکس آن چیزی که مسوولان وزارت ارتباطات اظهار می‌دارند، همچنان ادامه دارد. مشکلاتی که مانند گذشته دلیل آن از سوی تنها تامین‌کننده پهنای باند کشور؛ یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص نیست و هیچ کس دلیل اصلی آن را نمی‌داند. برای آگاهی بیشتر از وضعیت شبکه اینترنت کشور گفت‌وگوی کوتاهی با پیام کرباسی، عضوکمیته اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شبکه اینترنت در کشور هم اکنون در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

در حال حاضر کشور در وضعیت مناسبی به سر می‌برد؛ البته این مناسب بودن شامل حال تهران نمی‌شود و گویا از صبح (روز گذشته) مشکلاتی در برخی مناطق پایتخت به وجود آمده است.

چه مشکلاتی؟

خبر دقیق ندارم؛ چون که مسوولان حرف و اطلاعات دقیقی را در این خصوص منتشر نمی‌کنند؛ اما آن‌طور که دیده می‌شود برخی مراکز مثل هفت‌تیر و... دچار قطعی و وصلی مداوم هستند.

یعنی تنها تهران دچار مشکل است و دیگر شهرهای کشور در وضعیت مناسبی به سر می‌برند؟

بله دقیقا، در تهران هم نه تمام سایت‌های اینترنت بلکه برخی از سایت‌ها با مشکل و کندی مواجه هستند.

از نظر خود شما این مشکل ناشی از چیست؟

فکر می‌کنم. اینها مشکلاتی روی سوئیچ‌هایشان دارند که هنوز نتوانستند آن را حل کنند؛ البته در نیمه دوم هفته پیش توانسته بودند این مشکل را حل کنند، ولی امروز به‌نظر می‌رسد که این قطعی‌ها در ادامه مشکلات دو هفته پیش نیست و چیز متفاوتی است و این مشکل بین ۱۰ تا ۱۵درصد ریزش بسته‌ها را باعث شده است.

بالاخره علت قطع و وصل‌هایی که از هفته بعد از تعطیلات عید شروع شد، مشخص شده است؟

نه هنوز دلیل آن مشکلات اعلام نشده است، اما آن‌طور که ما متوجه شدیم این است که نقش فایروالی که زیرساخت روی شبکه اینترنت گذاشته است، کمرنگ شده است که این کمرنگی یا به این دلیل است که تنظیمات آن را درست کرده یا اینکه فایر وال را به طور موقت حذف کرده‌اند.