فعالان بازار معتقدند که به دلیل افت قدرت خرید مردم گوشی‌هایی که میانگین قیمت آنها ۱۵۰ تا ۲۵۰‌هزار تومان است، بیشترین متقاضی را در بازار تلفن همراه دارد. به گفته فعالان بازار، از اوایل سال جدید خرید و فروش این کالای ارتباطی نسبت به قبل کاهش یافته است و بر همین اساس قیمت تمامی‌گوشی‌های موجود در بازار نیز روز به روز کاهش می‌یابد.

بر همین اساس فعالان بازار معتقدند که تنها گوشی‌هایی که در میانگین قیمت متوسط قرار دارند توانسته مورد خریدوفروش عموم مردم قرار گیرد و گوشی‌های گران قیمت موجود در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. کیوان مقیمی، ‌یکی از فروشندگان گوشی در این باره گفت: بازار گوشی‌هایی که قیمت آنها بالای ۳۰۰‌هزار تومان است، مدتی است با رکود همراه شده است.

وی افزود: در این میان گوشی‌های دو برند نوکیا و سونی‌اریکسون که در میانگین قیمت متوسط قرار دارند، بیشتر از سایر برندها خریدوفروش می‌شوند.

این فروشنده ادامه داد: اکثر خریداران گوشی تلفن همراه نیز به دلیل اختلاف قیمت گوشی‌های گارانتی‌دار و بدون گارانتی ترجیح به خرید گوشی‌های بدون گارانتی دارند.بالا بودن تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و کاهش فعالیت واردکنندگان غیرقانونی باعث شده تا بیش از ۹۰‌درصد از سهم بازار به قاچاقچیان این کالای ارتباطی تعلق گیرد.