در حالی که روز گذشته وفا غفاریان، رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با «موبنا» عنوان کرده بود که بهبود شبکه تلفن همراه تا پایان اردیبهشت امکان‌پذیر نیست، اما روز گذشته معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: برخی از BSCهای موجود قدیمی‌بوده و در برنامه جایگزینی قرار دارد و در این مدت زمان کار جایگزینی BSCهای جدید و از مدار خارج کردن BSCهای قدیمی‌خود اختلالاتی را ایجاد می‌کند، اما طبیعتا انتظار داریم پس از این مدت شبکه به وضعیت عادی خود برسد.

حسن رضوی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: سعی داریم شبکه تلفن همراه کشور تا اواخر ماه جاری؛ یعنی از روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری به حالت نرمال خود بازگشته و شبکه بهبود یابد. وی گفت: برای شبکه‌ پویا و فعال پیش‌بینی هر اتفاق یا مشکلی دور از انتظار نیست و شرکت ارتباطات سیار نیز نهایت تلاش خود را برای بهبودی شبکه انجام می‌دهد. معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه مشترکان همراه اول افزایش داشتند و توسعه در شبکه صورت گرفته، طبیعی است که باید شبکه بهبود یافته و نوسازی شود، بنابراین نوسازی شبکه کاری است که در حال انجام آن هستیم و با توجه به این که ۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات است به گونه‌ای فشرده برنامه‌ریزی شده که در مدت زمان باقیمانده کار نوسازی را تکمیل کرده و به انجام برسانیم. رضوی افزود: کماکان از مشتریان درخواست داریم با مشاهده هرگونه اختلال و اشکال در شبکه با اطلاع دادن به شرکت ارتباطات سیار ایران ما را در برطرف کردن آن یاری کنند. BSC مخفف Base Station Controller بوده و وظیفه کنترل چند BTS به عهده یک BSC است و تنظیم یکسری از پارامترهای مهم شبکه که راجع به کیفیت مکالمه و تماس مطلوب است در این دستگاه تعریف می‌شود.

احتمال اختلال در همراه اول

به منظور به روزرسانی و افزایش ظرفیت شبکه همراه اول، از شب گذشته عملیات جایگزینی یکی از BSCهای مرکز تلفن همراه شهید کاظمیان تهران آغاز شده است. روابط عمومی‌همراه اول با اعلام این خبر گفته است که این بازسازی حداکثر به مدت ۲۴ ساعت به اتمام می‌رسد. در نتیجه اجرای این عملیات ممکن است از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه سه شنبه تا پایان روز چهارشنبه برای مشترکان همراه اول در محدوده شمال شهرک نفت، شهرک کوهسار و حصارک از جنوب بزرگراه رسالت، از شرق بزرگراه اشرفی اصفهانی و از غرب منطقه شهران مشکلاتی بروز نماید که همراه اول پیشاپیش بابت مشکلات احتمالی عذر‌خواهی کرده است.

افزایش اعتبار سیم‌کارت‌های دائمی ‌همراه اول ممکن است

مدیرکل روابط‌عمومی ‌مخابرات ایران با بیان اینکه بدهی بیش از مبلغ ودیعه مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ‌همراه اول، موجب قطع ارتباط می‌شود، گفت: مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ‌می‌توانند با مراجعه به دفاتر ارتباطی خصوصی، اعتبار مکالمات خود را افزایش دهند. قطع دوره‌ای و میان دوره‌ای سیم‌کارت دائمی ‌مشترکان همراه اول با توجه به مبالغ ودایع آنها نزد شرکت ارتباطات سیار صورت می‌گیرد، به نحوی که مشترکانی که سیم‌کارت‌های ۲۸۸‌هزار تومانی خریداری کرده‌اند، اگر بیش از ۱۵۵هزار تومان با سیم‌کارت خود صحبت کنند، ارتباطشان قطع خواهد شد.میزان ودایع مشترکانی که سیم‌کارت‌های خود را با نرخ‌های دولتی ۴۴۰‌هزار، ۵۰۰‌هزار و ۳۶۰‌هزار تومانی دریافت کرده‌اند حدود ۲۹۰‌هزار تومان است و این مشترکان چنانچه بیش از ۲۹۰‌هزار تومان با تلفن همراه خود صحبت کنند، ارتباط‌شان قطع می‌شود.در همین رابطه داوود زارعیان با تاکید بر اینکه مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی‌ برای جلوگیری از قطع ارتباط، باید سریعا این مبلغ را پرداخت کنند، به خبرنگار موبنا گفت: مشترکانی که نمی‌خواهند ارتباط سیم‌کارت‌شان قطع شود، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی و با سپردن ودیعه نزد این دفاتر نسبت به افزایش میزان اعتبار سیم‌کارت دائمی ‌خود اقدام کنند که در این صورت این مشترکان بستانکار مخابرات قلمداد می‌شوند و میزان کارکردشان از قبوض صورتحساب کسر می‌شود.