رکود در بازار پلاسما
بازار دیجیتال- این روزها با گسترش تقاضا برای انواع تلویزیون‌های LCD بازار پررونق این محصولات سایه رکود را بیشتر از گذشته احساس می‌کند.

این روند حتی گریبان بازار تلویزیون‌های پلاسما را هم گرفته است تا جایی که این بازار یکی از ضعیف‌ترین نتایج خود را در چند سال اخیر در فصل اول امسال به دست آورده است. این همان موضوعی است که موسسه تحقیقاتی معتبر Display Research با آخرین آمار و تحقیقات خود تایید کرده است.
طبق آمار منتشر شده توسط این موسسه تحقیقاتی، صادرات جهانی پنل‌های پلاسما در فصل اول سال 2009 تا 22 درصد نسبت به فصل اول سال 2008 و تا 28‌درصد در مقایسه با فصل گذشته کاهش پیدا کرده است.
به این ترتیب با وجود فروش خوب تلویزیون‌های پلاسما در سال ۲۰۰۸، فروش این محصولات برای دومین سه‌ماهه امسال کاهش خواهد یافت. این روند رکود اما گویا تنها برای تلویزیون‌های کوچک نبوده و تلویزیون‌های بزرگ‌تر مانند مدل‌های ۴۲ و ۵۰ اینچ را هم شامل می‌شود.
بر اساس گزارش Display Research صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسما در فصل اول امسال برابر 8/2‌میلیون دستگاه بوده است، در حالی که این رقم برای فصل اول سال 2008 به 5/3‌میلیون دستگاه رسیده بود.
در این میان اما اوضاع انگار برای تلویزیون‌های با وضوح تصویر HD آنقدرها هم بد نبوده است. به این ترتیب، صادرات جهانی تلویزیون‌های پلاسمای HD در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ با رشد ۲۵ درصدی مواجه بوده و این درصد
رشد در فصل اول 2009 به 22 رسیده است. در مقابل اما بیشترین سهم از دست رفته بازار این محصولات در اختیار تلویزیون‌های پلاسمای با اندازه 32 اینچ بوده است.
با این همه اما آخرین آمار نشان می‌دهند که در میان تولیدکنندگان این محصولات، شرکت Panasonic با سهم ۳۷‌درصدی از بازار در فصل اول در جایگاه اول، Samsung با سهم ۳۱‌درصدی در جایگاه دوم و بالاخره LG با در اختیار گرفتن سهم ۲۶‌درصدی در جایگاه سوم پرفروش‌ترین تولیدکنندگان قرار گرفته‌اند. این درحالی است که شرکت Pioneer در سال ۲۰۰۹ از این بازار خارج شده اما با این وجود در حال حاضر پنج تولیدکننده اصلی در این بازار فعالیت می‌کنند.
با این همه برخی شواهد نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدکننده انواع تلویزیون، هفت برابر تلویزیون‌های پلاسما تلویزیون LCD می‌فروشند و این موضوع هم یکی از مهم‌ترین دلایل افت تقاضا برای تلویزیون‌های پلاسما به حساب می‌آید.