هک شدن هزاران کارت شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری شبکه تلفن همراه اعتباری دولتی طی روزهای اخیر هزاران مشترک این شبکه را دچار سردرگمی‌کرد.

به گزارش موبنا، برخی مشترکینی که برای شارژ سیم‌کارت‌های کد ۰۹۱۹ خود طی روزهای اخیر اقدام به خریداری کارت شارژ نموده‌اند، با ارائه کارت شارژهای تقلبی این اپراتور در بازار مواجه شده‌اند. همراه اول هفته گذشته در اطلاعیه‌ای بدون اشاره به مشکلات به وجود آمده در این زمینه، از حدود ۱۴میلیون مشترک این شبکه درخواست کرد تا برای تامین شارژ مورد نیاز سیم‌کارت‌های ۰۹۱۹ خود از روش‌های الکترونیکی استفاده کنند و در غیراین‌صورت کارت شارژ مورد نیاز خود را از دفاتر خدمات ارتباطی و عاملین مجاز فروش، تهیه کنند. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد که کارت شارژ ۱۰هزار تومانی همراه اول با قیمت ۹هزار و ۵۰۰تومان به عاملین فروش در بازار ارائه می‌شود؛ اما کارت شارژهای تقلبی حدود ۸هزار تومان به برخی عاملین عرضه شده است. داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی ‌شرکت مخابرات ایران می‌گوید:‌ ما به مشترکان اپراتور اول توصیه کرده‌ایم تا برای جلوگیری از مشکل کارت شارژهای تقلبی از مراکز مجاز و دفاتر خدمات ارتباطی کارت شارژ خریداری کنند. داوود زارعیان با بیان اینکه شماره سریال کارت شارژهای همراه اول افشا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: احتمال اینکه کارت شارژهای تقلبی همراه اول در بازار توزیع شود و عاملین، شبیه کارت شارژهای اصلی را به صورت کپی چاپ کرده باشند، زیاد است.

استاندارد ملی گوشی تلفن همراه تدوین شد

معاون برنامه‌‌ریزی و تدوین استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: استاندارد ملی گوشی تلفن همراه اواخر سال گذشته به تدوین رسیده؛ اما این استانداردها اجباری نیستند. مرتضی امامی‌در گفت‌وگو با «موبنا»، با بیان اینکه فرآیند اجرایی شدن استانداردها توسط دبیرخانه شورای‌عالی استاندارد صورت می‌گیرد، اظهار داشت: الزامی ‌مبنی بر اجرای استانداردی که برای گوشی تلفن همراه تدوین شده است، وجود ندارد. وی با بیان اینکه استانداردهای گوشی تلفن همراه اختیاری بوده و به صورت اختیاری مشمول گوشی‌های تولیدی‌، وارداتی و صادراتی می‌شود‌، ادامه داد: این استانداردها پس از تدوین توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، برروی کالای موردنظر ارزیابی می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به تدوین استاندارد برای ۶۳۰کالای مصرفی که مشمول استاندارد اجباری شده‌اند، خاطرنشان کرد: اجباری بودن استاندارد گوشی تلفن همراه هنوز مصوب نشده است.