بازار دیجیتال- کسانی که از طریق سرویس‌های وبلاگ اقدام به ایجاد یک وبلاگ کرده‌اند، می‌دانند که فرآیندهای ایجاد یک وبلاگ تا چه اندازه ساده شده است. حال اگر کسی بخواهد به جای وبلاگ یک سایت ایجاد کند، سرویس دهنده‌های وبلاگ کمکی به او نمی کنند. به تازگی سایت جدیدی ایجاد شده که امکان ایجاد وب سایت به شکل رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای آشنایی با سایت

WWW.epage.ir با مهندس محسن رحمت، مدیر این سایت و مدیرعامل شرکت معماران عصر ارتباط گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

هدف از ای پیچ چیست؟

epage.ir سایتی است که این امکان را به کاربران می‌دهد که یک وب‌سایت داینامیک برای خودشان بسازند.

منظورتون از داینامیک بودن چیست؟

هر وب‌سایت که ساخته می‌شود یک دیتا بیسی دارد؛ یعنی به طور مثال وقتی شما در سایت خدمات‌دهنده وبلاگ، وبلاگی ایجاد می‌کنید فایل‌های شما به صورت HTML یا فایل‌های استاتیک ساخته می‌شود؛ ولی در طراحی این سایت برای هر فردی که سایت می‌سازد ما دیتا بیسی ایجاد می‌کنیم که اطلاعات فرد در آن ذخیره می‌شود که این کار مزیت‌های مختلفی را در اختیار افراد قرار می‌دهد از جمله جست‌و‌جو در اطلاعات، وارد و خارج کردن اطلاعات و استفاده از سایر قابلیت‌های یک دیتا بیس؛ اما نکته ‌دیگر این است که یک نرم‌افزار مدیریت محتوایی قوی در این سایت وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع این مدیریت محتوا به کاربرانی که اطلاعات ساده‌ای دارند یا اینکه کار پیچیده‌ای در صفحاتشان انجام نمی‌دهند، کمک می‌کند و اجازه استفاده از سایت را به همه کاربران می‌دهد.

عبارت رایگانی که درسایت از آن استفاده شده به چه معنی است؟

سرویس‌های عمومی همچون ساخت سایت با فضای ۳۰۰مگابایت و استفاده از خدمات داینامیک آن به طور رایگان به کاربران تعلق می‌گیرد؛ اما سرویس‌های ویژه مانند ارائه فضا بالای ۳۰۰ مگابایت ، تعریف یک دامین خاص در سایت و ... برای کاربران هزینه‌هایی دارد و رایگان نیست.

نمونه سایت‌های دیگری با این طراحی و امکانات در حال حاضر وجود دارند؟

ما مدعی هستیم این سرویس با این ویژگی‌ها نمونه قبلی داخلی نداشته است و اگر هم بوده نمونه استاتیک بوده است. همچنین این سایت تبلیغ ناخواسته را به کاربران نشان نمی‌دهد؛ یعنی اگر کاربری تبلیغی را بخواهد در سایت برایش به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع این شرایط کاربر و سایت را در سود آن تبلیغات باهم شریک می‌کند و برای هر دو در آمد‌زایی دارد.

این سایت از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

حدود شش الی هشت ماه است که ما فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و در مراحل بعدی قصد داریم امکانات بیشتر و کامل‌تری را به سایت اضافه کنیم؛ به عنوان مثال از ابتدای سال جدید سرویس ایجاد ایمیل را به سایت اضافه کرده‌ایم تا افرادی که وب‌سایتی می‌سازند، ایمیلی هم در سایت داشته باشند و از آن استفاده کنند.

این سایت چه تفاوتی با سایت‌هایی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کند، دارد؟

در ایران با این امکانات ما تنها نمونه‌ای که داریم سرویس‌دهندهای وبلاگ‌ها هستند. اگر هم سایتی باشد که به کاربر اجازه ساخت یک وب‌سایت را بدهد، داینامیک این کار را نمی‌کند و اکثر آنها این سرویس‌ها را در ازای دریافت مبلغ قابل‌توجهی به کاربران ارائه می‌دهند.