بسته‌های ارسالی را جست‌وجو نمی‌کنیم

بازاردیجیتال- در چند سال گذشته خرید فیلم‌های خارجی پخش شده صداوسیما از سایت‌های مختلف اینترنتی آن هم بدون سانسور به امری طبیعی تبدیل شده است، اما نکته‌ای که در این خرید و فروش جالب به نظر می‌رسد، این است که اکثر این سایت‌ها که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، مرسوله‌های خود را از طریق پست به دست صاحبانشان می‌رسانند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که اگر برخی از این سایت‌ها به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، پس چرا شرکت پست با آنها همکاری داشته و این شرکت است که فیلم‌های غیرقانونی را به دست کاربران می‌رساند. برای پاسخ به این سوال و روشن شدن مساله گفت‌وگوی کوتاهی با احمدوند، مدیر روابط‌ عمومی شرکت پست، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه درون این مرسله‌ها فیلم‌های غیرمجاز وجود دارد با این وجود چرا پست مسوول رساندن این بسته‌ها به مشتریان است؟

شما وقتی سی‌دی شامل عکس طبیعت، خانوادگی و... را درپاکتی بگذارید و آن را برای ارسال به پست تحویل دهید آیا پست این اجازه را دارد که درون آن را بررسی کند.

درست است اما چطور گاهی‌اوقات که محموله‌ای از خارج از کشور به ایران می‌آید پست اجازه بررسی آن را دارد؟

این‌گونه بسته‌ها را هم باز پست اجازه بررسی آن را ندارد. این دستگاه‌های ذی‌ربط هستند که در آن جست‌وجو می‌کنند. فلسفه اصلی پست امانت‌‌داری است، یعنی ما اصلا اجازه نداریم که مرسلات مردم را باز و آن را بگردیم. اگر دستگاه‌های نظارتی به ما دستور بدهند، ما اجازه بررسی پاکت‌ها را داریم.

خب، پس چرا در بالای صفحه‌ اکثر سایت‌ها این جمله نوشته شده است که مرسلات با همکاری پست به متقاضیان ارسال می‌شود؟ این سوال پیش می‌آید که پس شرکت پست از محتوای داخل این بسته‌‌ها با خبر است؟

بعضی از فروشگا‌ه‌های اینترنتی هستند که برای ارسال مراسلاتشان قراردادی با ما دارند تحت عنوان ارسال مراسلات فرهنگی که مجوز فعالیت از وزارت ارشاد هم دارد. این گونه سایت‌ها تحت عنوان یک کار فرهنگی مجاز مشغول فعالیت هستند، حالا اگر لابه‌لای این بسته‌ها آنها اقدام به ارسال یک فیلم یا کتاب غیرمجاز بکنند، باز هم پست اجازه بررسی پاکت‌های آنها را ندارد. اگر آنها تخلفی کنند پست مسوول برخورد با آنها نیست.

از کجا مشخص می‌شود که سایت‌هایی که در زمینه ارسال مرسلات فرهنگی فعالیت می‌کنند، مجاز هستند؟

لیست تمامی فروشگاه‌های اینترنتی مجاز در سایت شرکت رسمی پست در قسمت بازارهای رسمی مجازی وجود دارد. در ضمن هر سایتی که برای فروش محصولات خود و جذب اعتماد مشترکان از واژه همکاری با شرکت پست استفاده می‌کند، به این معنا نیست که به صورت قانونی با ما فعالیت می‌کند.

پست قصد برخورد با این سایت‌ها را ندارد؟

ما نمی‌توانیم با این سایت‌ها برخورد داشته باشیم، اما در صورت شکایت کاربری از این گونه سایت‌ها حتما با آنها برخورد می‌شود.