روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نصب یک سیستم دیوار آتش (فایروال) را روی پهنای باند اینترنتی کشور موجب اختلالات روزهای اخیر اینترنت عنوان کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است: پیرو اخبار رسیده از شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی، چند روزی پس از خاتمه تعطیلات نوروزی شرکت ارتباطات زیرساخت (تامین‌کننده انحصاری پهنای باند کشور) بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به فعال‌سازی یک سیستم دیوارآتش (Firewall) جدید بر روی کل پهنای باند اینترنتی کشور کرده است.

آنچه موجب اعتراضات فراوان کاربران اینترنت پس از بازگشت از تعطیلات نوروزی شده است، وجود اختلالات بسیار در راستای دسترسی به اقصی نقاط شبکه جهانی اینترنت است. به عنوان نمونه و طی اظهارات کارشناسان و کاربران، در حال حاضر بیش از ۱۰% از تقاضاهای تحت وب ارسالی(Web Requests) به منظور اتصال به سایت‌های مختلف، با پیغام همیشگی «The page cannot be displayed». مواجه می‌شوند که این مشکل هیچ ارتباطی به آدرس سایت (مجاز) نداشته، بلکه در ساعات اوج ترافیک با تکرار بیشتری دریافت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: به‌راستی کدام سازمان متولی نظارت و پاسخگوی مشترکین پهنای باند کشور است؟ آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابزار مناسب پایش و کنترل محسوس کیفیت و کمیت پهنای باند ارائه شده توسط شرکت زیرساخت را در اختیار دارد؟ و چگونه است که هیچگونه اعمال نظارت و مقررات در این مورد صورت نمی‌پذیرد، در حالی‌که متولی اجرا و نظارت فیلترینگ نهایتا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور است.

کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن انتقاد شدید نسبت به بروز چنین اختلالاتی معتقد است تداوم چنین روالی بی برنامه و بدون اطلاع‌رسانی در بستر زیرساخت کشور، خسارات هنگفتی بر پیکره ارتباطات و اطلاع‌رسانی وارد خواهد ساخت که شاید خود، اثباتی بر پرهیز از هر نوع انحصار طلبی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بوده، در سال اصلاح الگوی مصرف و آستانه برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری، ملاحظات بیشتری در ثبات کیفی و کمی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به مصلحت نزدیک‌تر است.