نوکیا که بزرگ‌ترین سازنده گوشی جهان است، از کاهش ۹۰ درصدی سود خالص خود در سه ماه نخست سال ۲۰۰۹ خبر داد.

سود خالص این شرکت فنلاندی از ماه ژانویه تا مارس به ۱۲۲‌میلیون یورو (۱۶۰‌میلیون دلار) رسید که ضعیف‌ترین سود خالصی است که این شرکت در دهه جاری و در بحبوحه بحران مالی جهانی شاهد آن بوده است.

نوکیا از ماه ژانویه در بخشی از طرح گسترده کاهش هزینه‌ها، حذف بیش از سه‌هزار کارمند را اعلام کرده که هزار نفر آن‌ها به صورت ترک داوطلبانه بوده است. به گفته اولی پکا کالاسوو، مدیر اجرایی نوکیا، فروش از ماه ژانویه تا مارس با خودداری فروشندگان از سفارش گوشی‌های جدید لطمه دید، اما جهش احتمالی در سه ماه بعدی پیش‌بینی شده است. سهم بازار نوکیا در بحبوحه رقابت شدید از سوی سازندگان تلفن هوشمند بلک بری و اپل، در مقایسه با ۳۹ درصد در سه ماه نخست سال گذشته به ۳۷‌درصد در سه ماه نخست امسال رسید، اما نسبت به سه ماه قبلی پایدار بود.

ارزش سهام نوکیا با وجود نتایج مالی ضعیف، به علت چشم‌انداز اطمینان بخش، در بازار بورس هلسینکی ۸/۸درصد افزایش یافته و به ۰۳/۱۱یورو رسید. سود این شرکت در مقایسه با ۹۸/۱میلیارد یورو در سه ماه نخست سال ۲۰۰۸، کاهش ۱/۷۴درصدی یافته و به ۵۱۴‌میلیون یورو رسید. بر اساس این گزارش، فروش این شرکت به ۲۸/۹میلیارد یورو رسید که ۷/۲۶درصد کمتر از ۶۶/۱۲میلیارد یورو در طول مدت مشابه در سال ۲۰۰۸ بود. طبق اعلام نوکیا، این شرکت ۲/۹۳میلیون دستگاه تلفن در سه ماه نخست ۲۰۰۹ به فروش رسانده که ۱۹درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. این شرکت شاهد کاهش جهانی حجم دستگاه‌های تلفن همراه در حدود ۱۰‌درصد در سال ۲۰۰۹ بود.