نسل جدید لپ‌تاپ‌ها در راهند

ندا لهردی

این روزها ورود محصولات جدید با امکانات و قابلیت‌های متفاوت و منحصر به فرد می‌تواند تحول خوبی را در بازار محصولات دیجیتال با خودش به همراه داشته باشد. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های مختلف فعال در این عرصه سعی دارند با عرضه چنین محصولاتی سهم خود را از این بازار افزایش دهند. ASUS هم یکی از این شرکت‌ها است که با معرفی لپ‌تاپ‌های موسوم به Eee PC از ایجاد چنین تحولی در بازار این محصولات خبر می‌دهد. در همین راستا «جری شن»، مدیرعامل شرکت ASUS به تازگی با وب‌سایت TechRadar درباره محصولات جدید این شرکت و برنامه‌های آن برای آینده بازار محصولاتش مصاحبه کرده است که آن را در پایین می‌خوانیم:

به نظر می‌رسد زیر-برند شرکت ASUS یعنی Eee PC با سرعت خوبی در حال گسترش است. آیا شرکت شما برنامه همیشگی برای این برند دارد؟ این برنامه به عنوان عرضه نوت‌بوک‌های ارزان قیمت آغاز شد، اما حالا طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف در آن وجود دارد.

در واقع وقتی که ما تولید و عرضه نوت‌بوک Eee PC را آغاز کردیم تمرکز اصلی‌مان روی عبارت سه E بود که به سه واژه آسان (Easy)، درجه یک (Excellent) و هیجان‌انگیز (Exciting‌) بود که یک E پنهان که صرفه اقتصادی (Economical) هم در آن وجود داشت. این سه E برای کاربران کاملا قابل فهم بود. آن‌ها فهمیدند که با استفاده از این محصول می‌توانند به سادگی کار کنند و اتصال به اینترنت را با یک دستگاه کاملا قابل حمل تجربه کنند. این به معنای آن بود که ما می‌توانیم برای انجام کارهای غیرمنتظره برای کاربران تلاش کنیم. ما سعی داریم که همه این کارها را در محصولات Eee PC تحقق ببخشیم.

این روزها شما در حال عرضه محصولات جدید تحت این برند مانند کیبورد Eee و Eee Stick (نوعی جوی استیک برای بازی‌های کامپیوتری) -که ما خودمان آن را امتحان کرده و از آن راضی بوده‌ایم- هستید. اما آیا احتمال وجود مشکلی در این رابطه که افراد بسیاری در حال حاضر یک کامپیوتر شخصی در اتاق نشیمن خود ندارند، هست؟

خب آنچه ما در برنامه‌ریزی‌های خود به آن توجه کرده‌ایم این است که ما دو دستگاه «کیبورد Eee و «Eee Box» که احتمال وجود آن‌ها در اتاق نشیمن هست را داریم.

Eee Box می‌تواند کنار تلویزیون قرار گرفته و از طریق یک پورت HDMI به آن متصل شده و به چیزی تبدیل شود که ما به آن«Eee TV» می‌گوییم. به وسیله Eee TV کاربران می‌توانند از Eee Stick هم استفاده کرده و بازی کنند. یکی از نسخه‌های تولید نهایی کیبورد Eee هم از نوع بی‌سیم است که مجهز به یک دریافت‌کننده با طول موج بالا است. به این ترتیب کاربران می‌توانند این دریافت‌کننده را به پورت HDMI تلویزیون متصل کرده و سپس به صورت بی‌سیم از این کیبورد برای تماشای فیلم یا دسترسی به اینترنت در نمایشگر بزرگ تلویزیون خود استفاده کنند. این کیبورد بی‌سیم در آینده نزدیک از تکنولوژی موج کوتاه ۳۰ گیگاهرتزی بهره می‌برد که از طریق آن امکان خروجی full HD را شبیه به قابلیتی که در کیبوردهای سیمی Eee وجود دارد، پیدا خواهد کرد.

در واقع شما از کاربران می‌خواهید که ایده خود را درباره شیوه‌ای که تاکنون از کامپیوترهایشان استفاده کرده‌اند، تغییر دهند و به ایده نشستن روی کاناپه در اتاق نشیمن و استفاده همزمان از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوترشان فکر کنند. می‌توانید به ما کمی درباره مفهوم جدید کامپیوترهای شخصی ASUS مانند لپ‌تاپ‌های «تاشو» (Fold/Unfold) و لپ‌تاپ eBook با دو نمایشگر لمسی توضیح دهید؟

لپ‌تاپ‌ها با دو نمایشگرلمسی هنوز در مرحله ایده است، اما درباره لپ‌تاپ‌های تاشو ما تصمیم داریم طرحمان را در نیمه دوم امسال یعنی سال ۲۰۰۹ به انجام برسانیم. با این اوصاف شاهد تولید انبوه این محصول در اواخر سال ۲۰۰۹ خواهیم بود. در واقع ما به لپ‌تاپ‌هایی مانند MacBook Air شرکت APPLE می‌اندیشیم و اینکه لپ‌تاپ تاشوی ASUS می‌تواند مانند این محصول پر طرفدار، دسته مستقلی را برای خودش به وجود بیاورد.

لپ‌تاپ‌های تاشوی شرکت ما از جنبه‌های بسیاری شبیه به لپ‌تاپ‌ MacBook Air است و ما به دنبال این هستیم که با عرضه لپ‌تاپ‌های تاشوی خود تاثیری مشابه این لپ‌تاپ را در بازار داشته باشیم.

در سال ۲۰۰۷ وقتی شرکت APPLE این لپ‌تاپ خود را به بازار معرفی کرد، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود و محصول جدیدش جلب کرد. به این ترتیب ASUS هم تصمیم دارد که امسال لپ‌تاپ جدیدش را نه به صورت معرفی محصولات گذشته، بلکه مشابه کار شرکت APPLE به بازار عرضه کند.

این به معنای آن است که لپ‌تاپ تاشوی ASUS با توجیه اقتصادی بیشتر و قیمت ارزان‌تر ازMacBook Air خواهد بود؟

بله.

آیا شما به پیش تولید نمونه اولیه لپ‌تاپ تاشوی خود فکر کرده‌اید؟

همان طور که می‌دانید این محصول کاملا متفاوت و منحصر به فرد است...

قطعا همین طور است و این محصول یک کار جدید بوده و طراحی هوشمندانه‌ای هم دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که این محصول جدید تا کریسمس سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شود؟

این محصول احتمالا در ماه سپتامبر یا اکتبر امسال به بازار عرضه می‌شود.

قیمت فروش این محصول چقدر است؟

قیمت این محصول برای کاربر نهایی از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار متغیر خواهد بود.

آیا شما فکر می‌کنید که این لپ‌تاپ تاشو تاثیری مشابه اولین لپ‌تاپ Eee PC که در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد را خواهد داشت؟

بله. به این دلیل که این لپ‌تاپ محصولی متفاوت، هیجان انگیز و اورجینال است. همانطور که در لپ‌تاپ جدیدمان یعنی Eee PC ۱۰۰۸ یا Seashell نوعی باتری جدید از جنس پلی‌استر که طول عمری برابر ۵ ساعت در هر بار شارژ دارد را همراه با آن عرضه کردیم که مورد توجه اغلب کاربران قرار گرفت.

آیا نوت‌بوک‌های جدید ASUS با ویندوز ۷ در اواخر امسال و همزمان با عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل به بازار عرضه می‌شود؟

این اتفاق به برنامه زمانی شرکت Microsoft بستگی دارد، اما برای اطمینان ما محصول لمسی خود یعنی Eee T۹۱ و دیگر محصولات جدید Eee PC را در حال حاضر با ویندوز ۷ آزمایش می‌کنیم.

نوت‌بوک‌ها در حال به کار گرفتن بیشتر قابلیت‌های گرافیکی هستند. فکر می‌کنید کاربران به زودی امکان انجام بازی‌های کامپیوتری سه بعدی را با نوت‌بوک‌های تولیدی شرکت شما داشته باشند؟

قطعات گرافیکی کامپیوترهای

Eee PC محصول شرکت‌های AMD یا Nvidia هستند. بنابراین فکر می‌کنم کاربران مشکل گرافیکی جدی با Eee PC‌های جدید نداشته باشند.

درباره ایده لپ‌تاپ‌هایی با دو نمایشگر چطور؟

برای این لپ‌تاپ‌ها دو کاربرد وجود دارد. این لپ‌تاپ می‌تواند به عنوان یک مانیتور با دو نمایشگر مورد استفاده قرار بگیرد یا با یک نمایشگر و به صورت کیبورد مجازی و لمسی عمل کند. ایده اصلی این بوده که این لپ‌تاپ‌ها در مواقعی که به نمایشگر بزرگ‌تر یا نمایشگرهای بیشتر نیاز بود، مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از چنین لپ‌تاپ‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در بانک است!ما همچنان در تلاشیم که ببینیم آیا می‌توانیم این مفهوم را برای کاربران به راحتی قابل درک کنیم.

ایده استفاده از نمایشگرهای OLED و ورودی صدا برای این لپ‌تاپ‌ها هم برای ما مطرح است، اما باید قبل از آنکه این ایده‌ها به مرحله تجاری شدن برسند، درباره توجیه اقتصادی و شیوه کار با آن‌ها فکر کرده و روی آن‌ها کار کنیم. این در حالی است که معرفی و عرضه لپ‌تاپ‌های تاشو در امسال و بعد از آن لپ‌تاپ‌های با دو نمایشگر در اولویت کاری ما قرار دارند.

منبع: www.techradar.com