عقب‌نشینی مجلس از طرح استقلال رگولاتوری

بازار دیجیتال - یکی از خبرهایی که هفته گذشته منتشر شد و شاید در نگاه اول تعجب اکثر فعالان حوزه‌ آی‌تی را برانگیخت، اعلام مسکوت ماندن طرح استقلال رگولاتوری بود؛ طرحی که از سال گذشته با تمام قوا از سوی مجلسیان و به خصوص رییس کمسیون مخابرات مجلس دنبال می‌شد. در این خبر که روز سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شده بود، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشته که به دلیل اینکه دولت در این زمینه لایحه‌ای در دست بررسی دارد، فعلا این طرح مسکوت می‌ماند. برای مطمئن شدن از صحت این خبر گفت‌وگوی کوتاهی به علی مطهری، رییس کمیسیون مخابرات مجلس داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا طرح مسکوت ماندن استقلال رگولاتوری صحت دارد؟

بله.

علت این تصمیم چه بوده است؟

وزارت ارتباطات نامه‌ای به مجلس فرستاده است که در این نامه مسوولان وزارت ارتباطات اظهار داشته‌اند که یک طرح جامع و کامل در دست تدوین است که در نظر دارند در این طرح موارد مورد نظر مجلس را هم قرار دهند.

شما هم این طرح را قبول کرده‌اید؟

ما منتظر می‌مانیم تا طرح خود را با لایحه‌ای که وزارت ارتباطات قصد دارد به مجلس ارائه کند، بررسی کنیم. در واقع آنها قصد دارند موارد مورد خواست ما را نیز در این لایحه بگنجانند. همچنین اگر لازم بود، ما اصلاحاتی را روی آن انجام می‌دهیم.

در واقع مسکوت ماندن طرح استقلال بستگی به طرحی دارد که وزارت ارتباطات قرار است ارئه کند؟

بله، اما ما روی عملی شدن طرح خود جدی هستیم و چون این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و به‌زودی لایحه را ارائه خواهد کرد ما صلاح دیدیم که فعلا دست نگه داریم و ببینیم دولت در این زمینه چه کاری انجام می‌دهد.

منظور وزارت ارتباطات از این طرح چیست؟

با توجه به اینکه شرکت مخابرات و پست خصوصی شده، ساختار این دو شرکت تغییر پیدا کرده است. بنابراین ساختار کلی وزارتخانه هم باید دچار یک نوع تغییر شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده، آنها در این طرح به شیوه تغییر در ساختار وزارتخانه پرداخته‌اند.

این لایحه‌ای که از آن به تازگی یاد شده چه زمانی به مجلس تقدیم می‌شود؟

بر اساس آنچه که به نظر می‌آید، باید تا یک ماه آینده وزارتخانه لایحه را به مجلس ارائه کند.

بر اساس اخبار چند روز اخیر، قرار بود مجلس بررسی‌های جدید خود را روی طرح استقلال رگولاتوری از این هفته آغاز کند، با اظهارات جدید وزارتخانه مبنی بر ارئه یک لایحه‌ جامع آیا فعالیت‌های مجلس هم متوقف می‌شود؟

به هیچ وجه ما فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف نمی‌کنیم، بلکه همزمان با کار وزارتخانه، مجلس نیز بررسی و تحقیقات خود را ادامه می‌دهد. ما به هیچ وجه از طرح خود منصرف نشده‌ایم و به محض اینکه وزارت ارتباطات لایحه خود را به مجلس تقدیم کند، ما با بررسی کلی تصمیم‌گیری نهایی را اعلام می‌کنیم.