بازار دیجیتال- هر چند مانیتورهایCRT برای کاربرد تصویربرداری دیجیتال مناسب‌تر از مانیتورهای LCD هستند، اما هنگام خرید باید به مشخصات این مانیتورها دقت کرد که در متن زیر به این نکات اشاره شده است. اندازه : برای انتخاب اندازه مانیتور باید به فضایی که روی میز کارتان در اختیار دارید، توجه کنید. حداقل سایز مناسب برای تصویربرداری دیجیتال، ۱۷ اینچ است، اما اگر جای کافی و نیز بودجه کافی دارید، حتما مانیتورهای ۱۹ اینچ را نیز در نظر داشته باشید.

Dot Pitch: این معیار مشخص‌کننده کمترین فاصله بین دو پیکسل همرنگ است و برحسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر این عدد کوچک‌تر باشد، نشانه تصویر دقیق‌تری است. برای مقاصد تصویربرداری دیجیتال، بایستی مانیتورهایی را در نظر بگیرید که Dot Pitch آنها کمتر از ۲۵/۰میلیمتر باشد.

وضوح تصویر: مانیتورهای CRT نسبت به مانیتورهای LCD در زمینه انتخاب رزولوشن‌های مختلف، انعطاف پذیرترند. اکثر مانیتورهای فعلی قادرند که دقت‌های بالایی را برای نمایش تصاویر فراهم نمایند، اما توجه داشته باشید که برای مانیتورهای ۱۷ اینچ، حداکثر دقت مناسب ۱۰۲۴*۷۶۸ (یا با کمی تساهل ۱۲۸۰*۱۰۲۴) است. در حقیقت با دقت‌های بیش از این مقدار، تصاویر آنقدر در مانیتور ۱۷ اینچ کوچک خواهند شد که عملا فایده‌ای برای کاربر ندارد، اما برای مانیتورهای ۱۹ اینچ دقت ۱۲۸۰*۱۰۲۴ یا ۱۶۰۰*۱۲۰۰ مناسب است.

لرزش تصویر: لرزش در تصویر مانیتور برای چشم بسیار آزار رسان است. حتی ممکن است لرزش تصویر مانیتور توسط چشم دیده نشود، اما در هر حال باعث آسیب به چشم خواهد شد. برای آنکه قبل از خرید بدانیم که مانیتور دچار این عیب مهم نخواهد شد، باید به Refresh rate توجه کنیم.

مسطح بودن: مسطح بودن مانیتورهای CRT ارزش دارد. چرا که در مانیتورهای مسطح تصاویر از لحاظ ابعاد و شکل دچار اشکال نمی‌شوند. این مساله به‌خصوص در چهارگوشه مانیتورها بیشتر خودنمایی می‌کند.

همچنین مانیتورهای مسطح کمتر در معرض انعکاس نورهای محیطی (به سوی چشم) هستند و بالطبع چشم کاربر کمتر دچار خستگی خواهد شد.

کنترل رنگ: کالیبره‌کردن مانیتور یکی از مراحل مدیریت رنگ است و برای این منظور باید ابتدا خود مانیتور را از لحاظ رنگ تنظیم کنیم. کنترل ۳ رنگ اصلی مانیتور برای این منظور لازم است.

همگرایی: یکی از مسائلی که در هنگام خرید مانیتور CRT اهمیت دارد، مساله همگرایی یا Convergence است. عدم همگرایی در مانیتور باعث می‌شود که در لبه‌های خطوط سفید، سایه‌های رنگی دیده شود. برای بررسی این عیب در مانیتور، وارد برنامه paint شده، یک صفحه با سایز مساوی با رزولوشن مانیتور ایجاد کنید. پس‌زمینه را سیاه کنید و دو مربع سفید مطابق شکل زیر در آن رسم کنید. سپس به‌دقت کناره‌های خطوط را نگاه کنید.