بر اساس لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور، شرکت ارتباطات سیار باید سه‌میلیون سیم‌کارت تلفن دائمی و اعتباری به متقاضیان واگذار کند.

عبدخضر کامرانی، معاون ارتباطات و برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات، با بیان این مطلب اظهار کرد: از این تعداد ۳۰۰هزار شماره به صورت دائمی و دومیلیون و ۷۰۰هزار شماره به صورت اعتباری خواهد بود. وی افزود: با توجه به برنامه‌ای که در لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور برای شرکت پست در سال‌جاری در نظر گرفته شده است، باید تعداد مرسولات پستی به حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون مرسوله برسد.

دستیابی محققان ایرانی به فناوری «استراق سمع» بلوتوث!

درحالی که هم‌اکنون دستگاه‌هایی برای مسدود کردن آنتن‌دهی تلفن‌همراه یا ارسال و دریافت فایل توسط فناوری بلوتوث در اماکنی خاص همچون سالن‌های همایش ساخته و به کار گرفته شده است، شنیده می‌شود به سفارش یک نهاد دولتی، محققان ایرانی در این بخش پا را فراتر گذاشته و به دنبال به کارگیری دستگاهی برای مشخص کردن هویت ارسال‌کننده فایل‌های بلوتوثی هستند.

به گزارش سایت آینده نیوز شنیده می‌شود از چندی پیش پروژه‌ای با بودجه‌ای بالغ بر چند میلیارد ریال در بخش تحقیقات و توسعه بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور آغاز شده است که هدف از آن ساخت و به‌کارگیری فناوری‌ای به منظور شناسایی هویت ارسال‌کننده بلوتوث است.

گفته می‌شود در بیش از ۶۰درصد از فرکانس‌های ارسالی این دستگاه‌ها عموما از اسامی مونث استفاده می‌شود تا به این وسیله گیرنده این فرکانس‌ها به ارسال فایل‌های بلوتوثی ترغیب شود. پس از ارسال فایل توسط مخاطب و دریافت آن توسط این سیستم، بلافاصله شماره سریال گوشی یعنی IMEI گوشی شناسایی شده و به دنبال مشخص شدن شماره IMEI گوشی فرستنده، با توجه به اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی اپراتورها، شماره خط استفاده‌کننده از آن گوشی شناسایی و به دنبال آن هویت فرد ارسال‌کننده فایل بلوتوثی مشخص می‌شود. از این دستگاه به عنوان استراق سمع بلوتوثی هم یاد می‌شود. گفته می‌شود جلوگیری از انتشار فیلم‌های خصوصی، مستهجن و گاه فیلم‌های تخریبی سیاسی باعث شده تا مسوولان به ساخت و به کارگیری چنین تکنولوژی‌ای رو آورده تا بتوانند با آثار مخرب این فناوری مقابله کنند. اما این که آیا این کار نقض حریم خصوصی افراد قلمداد شود یا خیر، سوالی است که کارشناسان باید پاسخگوی آن باشند.

سیم‌کارت پیامک همراه اول با بهای ۱۲هزار تومان

سیم‌کارت ویژه ارسال پیام همراه اول با نام «قاصدک» قرار است به بهای ۱۲هزار تومان وارد بازار شود. به گزارش موبنا این سیم‌کارت که قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه را دارد، دارای پنج‌هزار تومان شارژ اولیه خواهد بود و طبق اعلام مسوولان سازمان تنظیم مقررات تعرفه ارسال هر پیامک با آن مبلغ ۱۰۰ریال است و تا زمانی که بین اپراتورها تعادل برقرار نشود تعرفه این نوع سیم‌کارت‌ها، همین تعرفه تصویبی سازمان تنظیم مقررات می باشد.

در زمان حاضر تبلیغات ارائه این نوع سیم‌کارت در پرتال اصلی شرکت ارتباطات سیار mci.ir قرار دارد. پیش از این نیز طبق گفته‌های مدیرعامل همراه اول قرار بود این سیم‌کارت‌ها تا پایان سال ۸۷ به بازار عرضه شود که احتمالا زیرساخت‌های ارائه این نوع سیم‌کارت در شبکه دریافت و ارسال پیامک همراه اول آماده بهره‌برداری در سال ۸۷ نشده است. وحید صدوقی در این خصوص به موبنا گفته بود که عرضه سیم‌کارت‌های پیامک همراه اول با نام تجاری قاصدک از برنامه‌های این اپراتور در سال ۸۷ بود که قرار شد پس از واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۲هزار تومانی، در دستور کار این شرکت قرار گیرد.