قطع دسترسی به اینترنت دانلودکنندگان غیرقانونی

قانونگذاران فرانسوی یک گام به تصویب قانونی نزدیک شدند که طبق آن اتصال اینترنتی افرادی که به طور مداوم آهنگ، فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی را به طور غیرمجاز دانلود می‌کنند تا یکسال قطع می‌شود.

مجلس ملی فرانسه به نفع کلیات کلیدی این قانون رای داده و تصویب شدن کل بسته تا اوایل هفته آینده را محتمل ساخته است. در صورت تصویب این قانون دولت فرانسه نخستین دولتی در جهان خواهد بود که افراد متهم به نقض کپی‌رایت را از دسترسی به اینترنت محروم می‌کند.

این قانون فراهم‌کنندگان خدمات اینترنت را وادار خواهد کرد اطلاعات نقض‌کنندگان کپی‌رایت را به دولت ارائه دهند. دولت نیز دو بار به کاربران هشدار داده و برای بار سوم دسترسی به اینترنت آن‌ها را برای یکسال قطع می‌کند. متخلفانی که سه بار تخلفشان را تکرار کردند در لیست سیاه قرار می‌گیرند تا از مراجعه آن‌ها به خدمات‌دهندگان دیگر و دریافت اشتراک جدید جلوگیری شود. درصورت موفقیت‌آمیز بودن این قانون در کاهش دانلودهای غیرقانونی، ممکن است صنعت سرگرمی برای به‌کارگیری قوانین مشابه در کشورهای دیگر اقدام کند. تنها نیوزیلند و ایرلند شیوه‌های مشابه را تجربه کرده‌اند، البته دولت این کشورها دخالت مستقیم نداشته است. تاکنون صنایع موسیقی و فیلم در روش‌های دیگر در جنگشان علیه نقض کپی‌رایت ناموفق بوده‌اند؛ ۳۵‌هزار شکایت علیه ناقضان کپی‌رایت از سال ۲۰۰۳ در دادگاه‌های آمریکا مطرح شده، اما این شکایت‌ها تا اندازه زیادی در تغییر رفتار افراد شکست خورده‌اند.