۳۶ سال پیش در چنین روزهایی نخستین تماس تلفن سلولاری عمومی توسط مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه انجام شد.

مارتین کوپر زمانی که مدیر کل بخش سیستم‌های مخابراتی موتورولا بود، نخستین مکالمه‌ تلفن سلولاری را از خیابان‌های شهر نیویورک انجام داد و این تماس سرآغاز تحولی گشت که زندگی سه‌میلیارد نفر از مردم سراسر جهان را تغییر داد.

براساس این گزارش نخستین تلفن سلولاری نسبت به استانداردهای امروز بسیار بزرگ بوده و در حدود یک کیلوگرم وزن و در حدود ۲۵ سانتیمتر اندازه داشت و پیش از پایان یافتن باتری آن به مدت ۲۰ دقیقه می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد.

سال گذشته در چنین روزهایی محمدحسین فلاح اصغری، معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار در گفت و گویی اعلام کرد که با وجود ارسال ۲۱۵‌میلیون SMS از سوی مشترکان همراه اول در نخستین روز سال جاری، درصد موفقیت ارسال پیام‌های کوتاه در طول ایام نوروز مانند روزهای دیگر سال بود و تغییری در وضعیت آن صورت نگرفت.

وی در آن زمان اظهار داشت: شرکت ارتباطات سیار، پیش‌بینی ‌کرده بود که بیش از ۲۰۰‌میلیون پیام کوتاه در نخستین روز سال ۱۳۸۷ ارسال شود و بر همین اساس تمهیداتی اندیشیده شد که نتیجه‌بخش بود. وی گفت، در روزهای اولیه تعطیلات، وضعیت شبکه در شرایطی قرار داشت که کاملا برای این حجم برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته بود.