ماموریت غیر ممکن
مترجم: ندا لهردی
عکس‌ها: AFP
بعد از تبلیغات بسیار و انتشار اخبار مختلف درباره بزرگترین رویداد صنعت تکنولوژی دنیا، نمایشگاه سبیت 2009 روز گذشته افتتاح شد.این نمایشگاه که یکی از مهمترین رویدادهای دنیای IT در جهان است، در واقع بزرگترین و تاثیرگذارترین نمایشگاه دیجیتال اروپا هم به حساب می‌آید.

سبیت در حقیقت در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌های عرصه IT از اقبال خوبی از طرف شرکت‌های بزرگ و مطرح این بخش و البته افراد علاقمند به مسائل و رویدادهای دنیای تکنولوژی برخوردار است. درست به همین دلیل هم هست که این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد سالانه تکنولوژی در جهان شناخته می‌شود.
سبیت اولین بار در سال 1986 در شهر‌هانوفر آلمان برگزار شد و از آن زمان تا کنون این نمایشگاه هر سال در اولین روزهای ماه مارس در این شهر برگزار می‌شود. سبیت امسال هم از روز سوم تا هشتم ماه مارس در مرکز نمایشگاه‌های شهرهانوفر به نام «دویچه مسه‌ای‌جی» برگزار شده است. این مرکز نمایشگاهی که یکی از بزرگترین مراکز نمایشگاهی دنیا به حساب می‌آید، گنجایش ببیش از 28000 شرکت‌کننده و 5/2‌میلیون نفر بازدید‌کننده را دارد.
یک افتتاحیه جنجالی
مراسم افتتاحیه سبیت 2009 گویا بسیار جذاب‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده است. این مراسم از ساعت شش بعد از ظهر روز دوم مارس و شب اولین روز برگزاری این نمایشگاه در مرکز کنگره‌هانوفر برگزار شده است.
افتتاحیه سبیت امسال با حضور حدود ۲۰۰۰ میهمان برجسته و سرشناس بین‌المللی از عرصه‌های مختلف سیاست، تجارت و تکنولوژی برگزار شد. در این میان اما تنها پنج نفر برای اجرای مراسم افتتاحیه برگزیده شده بودند که برای همه میهمانان، چهره‌هایی شناخته شده و البته جالب بودند. پنج سخنران مشهور مراسم افتتاحیه سبیت ۲۰۰۹ شامل «استفان ویل» شهردار شهر‌هانوفر، پروفسور «آگوست ویللم شیر» رییس بنیاد ملی اقتصاد اطلاعات، ارتباطات و رسانه‌های جدید آلمان، «کریج آر برت» رییس هیات مدیره شرکت Intel، «آرنولد شوارتزینگر» فرماندار کالیفرنیا و «آنجلا مرکل» صدر اعظم آلمان بودند.
حضور آرنولد شوارتزینگر در این مراسم به عنوان یک چهره سینمایی - سیاسی بسیار مورد توجه میهمانان، شرکت‌کنندگان و البته بازدید‌کنندگان این نمایشگاه قرار گرفته است تا آنجا که این روزها در اغلب خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر‌ هانوفر بیلبوردهای تبلیغاتی سبیت 2009 همراه با عکس‌های فرماندار محبوب و اتریشی‌الاصل کالیفرنیا توجه هر بیننده‌ای را به راحتی به خودش جلب می‌کند.
رکود اقتصادی و بازدید‌کنندگان
رکود اقتصادی این روزها که گستردگی آن دیگر به تمام دنیا رسیده است، انگار حتی از سبیت 2009 هم به سادگی نمی‌تواند بگذرد. رکود اقتصادی این بار اما به جای هر چیز دیگری، بازدید‌کنندگان یکی از بزرگترین رویدادهای تکنولوژی دنیا را نشانه رفته است.
به این ترتیب، مرکز نمایشگاهی بزرگ ‌هانوفر اعلام کرده است که تنها ۴۳۰۰ شرکت‌کننده از ۶۹ کشور جهان در سبیت امسال شرکت کرده‌اند که این رقم در مقایسه با تعداد شرکت‌کنندگان نمایشگاه سبیت ۲۰۰۸ تا ۲۵‌درصد کاهش داشته است. در سبیت سال گذشته ۵‌هزار و ۸۴۵ شرکت‌کننده از ۷۷ کشور دنیا حضور داشته و حدود ۴۹۵۰۰۰ نفر بازدید‌کننده را به‌هانوفر کشاندند.
از میان شرکت‌کنندگان امسال نام‌هایی مانند Deutsche Telecom ،Microsoft ،IBM ،SAP ،Vodafon ،Intel ،Dell ،Hitachi، Panasonic Adobe ، Alcatel-Lucent ،British Telecom ، اHP ، Oracle ،Samsung ،Yahoo ،Symantec ،Acer وPorsche برای اغلب بازدیدکنندگان شناخته شده هستند. این در حالی است که در میان این شرکت‌کنندگان جای نام شرکت‌های بزرگی مانند i،AMD ،O2 ،Ericsson ،Toshiba ،Kyocera ا، Trekstor و Terratec کاملا خالی مانده است.
از طرف دیگر، در نمایشگاه سبیت امسال حدود ۲۰۰ شرکت‌کننده برای اولین بار در این رویداد شرکت کرده و حاضر شده اند. در میان شرکت‌کنندگان امسال همچنین حدود صد شرکت فعال در حوزه طراحی و تولید قطعات سخت افزاری شرکت کرده‌اند. حتی این شرکت‌ها هم که معمولا هر سال بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را در اختیار دارند، امسال حضور کمرنگ تری را در این نمایشگاه تجربه می‌کنند. در مقابل اما تعداد این شرکت‌ها در سبیت ۲۰۰۸ به ۱۴۲ شرکت‌کننده رسیده بود.
با این همه «ارنست راوه» یکی از اعضای هیات مدیره مرکز نمایشگاهی‌هانوفر در این مورد گفته است: «با وجود نفوذ عمیق رکود اقتصاد جهانی، حتی حضور همین تعداد شرکت‌کننده کم هم می‌تواند یک موفقیت کوچک برای سبیت 2009 به شمار بیاید».
حواشی نمایشگاه امسال
سبیت 2009 یک بار دیگر امسال تمرکز بر توسعه تجارت ICT و ایجاد نوآوری‌های بیشتر برگزار شده است. در نمایشگاه امسال یکی از موضوعات مهم مطرح شده «WEBCITY» خواهد بود. این کلمه که مخفف عبارت WorldWideWeb Society است، برنقش اینترنت در زندگی امروزه و در موضوعات متفاوت اقتصادی، سیاسی و از همه مهمتر اجتماعی تاکید می‌کند. تکنولوژی سبز هم یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح در سبیت 2009 است، تا جایی که بخش IT سبز در نمایشگاه امسال تا پنج برابر نسبت به بخش تکنولوژی سبز نمایشگاه سال گذشته رشد کرده است.
در نمایشگاه امسال همچنین یک سالن مجزا به «کالیفرنیا ایالت شریک وهمراه» اختصاص یافته است. در حقیقت کالیفرنیا به عنوان یک الگوی موثر در قالب شهر بزرگان تکنولوژی برای دیگر مناطق دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی این کار می‌تواند به گسترش روابط تجاری در زمینه تکنولوژی میان آمریکا و اروپا کمک قابل توجهی بکند.
محصولات جدید
نمایشگاه سبیت همیشه به عنوان یک فرصت استراتژیک و با اهمیت در زمینه تجارت تکنولوژی برای تمام شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در واقع به همین دلیل هم هست که شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه معمولا جدیدترین محصولات خود را برای بازدید‌کنندگان معرفی می‌کنند. شرکت Gigabyte در نمایشگاه امسال جدیدترین ماوس و کیبورد‌های خود را به نمایش گذاشته است. این ماوس جدید که با مدلGM-M۸۰۰۰ معرفی شده، یک ماوس اپتیکال با وضوح تصویر ۴۰۰۰ نقطه در اینچ (dpi) است. ماوس مدل GM-K۷۸۰۰S هم محصول جدید دیگری با وضوح تصویر ۱۶۰۰ نقطه در اینچ (dpi) است که از تعدادی از کریستال‌های سواروفسکی هم بهره می‌برد. کیبوردهای GK-K۶۸۰۰ و GK-K۷۱۰۰ هم از دسته کیبوردهای چند رسانه‌ای این شرکت هستند. این شرکت از طرفی جدیدترین نوت‌بوک‌های خود را هم با مدل‌های M۱۰۲۸ ،M۱۰۲۴ و M۱۰۲۲ با نمایشگرهای ۱۰ اینچی و تمام‌لمسی در این نمایشگاه معرفی کرده است.
شرکت Asus هم در این نمایشگاه با جدیدترین مادربورد خود به نام Marine Cool و البته مینی‌لپ‌تاپ مدل HA ا1008 از سری Eee PC شرکت کرده است.
شرکت تایوانی MSI هم در سبیت ۲۰۰۹ با محصولات جدیدی از قبیل فن، مادربورد و البته لپ‌تاپ‌های باریک سری X۳۵۰ و X۶۰۰ که به گفته کارشناسان رقبای جدی لپ‌تاپ محبوب MacBook Air شرکت Apple خواهند بود، به نمایشگاه امسال آمده است. در سبیت امسال همچنین بسیاری از شرکت‌های تازه‌وارد محصولات پرطرفدار این روزها یعنی انواع USB فلش‌ها را به نمایش می‌گذارند.
بلیت‌های ورودی
در نمایشگاه سبیت امسال تنها بازدید‌کنندگان با سنین بالای ۱۵ سال اجازه حضور خواهند داشت. بلیت ورودی این نمایشگاه برای هر روز از ۳۳ تا ۳۸ یورو و برای شش روز متوالی از ۷۱ تا ۸۱ یورو به فروش رسیده است. در این میان اما گویا به دانشجویان و سربازان هم توجه ویژه‌ای شده و به این ترتیب آنها هم می‌توانند با خرید بلیت‌ها با قیمت ۱۷ یورو برای هر روز در نمایشگاه سبیت ۲۰۰۹ حضور داشته باشند.
منبع: www.cebit.de
www.reuters.com

مدیرعامل Intel، آنجلامرکل صدراعظم آلمان، کریستین ولف یکی از مقامات دولتی آلمان و آرنولد شوارتزینگر فرماندار کالیفرنیا با بریدن روبان قرمز، سبیت 2009 را افتتاح کردند.


جدید ترین ماوس اپتیکال شرکت Gigabyte با وضوح ۱۶۰۰ نقطه در اینچ


یکی از مینی لپ تاپ‌های جدید شرکت Asus از سری Eee PC


مادربورد جدید Asus با نام Marine Cool


جدیدترین فن شرکت تایوانیMSI