جشن‌های خاموش

عکس: آکو سالمی

مریم عسگری

زمزمه‌های رسیدن سال نو که به گوش می‌رسد، همه ما به فکر نو نوار کردن لوازم مورد استفاده مان می‌افتیم و بر حسب علاقه یا نیازمان لوازم مورد استفاده خود را از پوشاک گرفته تا مبلمان و لوازم منزل نو نوار می‌کنیم. کاربران رایانه، به ویژه آن دسته از کاربرانی که ساعات طولانی در روز را با کامپیوترشان سپری می‌کنند نیز سعی می‌کنند با تازه شدن سال دستی بر کامپیوتر خود کشیده و گرد و غبار و خستگی یکسال کار مداوم را از تن و جان رفیق شفیق‌شان که همان رایانه‌شان است، بزدایند.

شاید با خود بگویید در روزهای پایانی سال که هر کس درگیر کاری است و همچنین به دلایل مختلفی از جمله رکود اقتصادی چه کسی فرصت مراجعه به مراکز خرید و فروش رایانه را می‌کند؟

البته این گفته چندان بیراه نیست .چرا که فعالان بازار کامپیوتر معتقدند طی یکی دو ماه پایانی سال بازار کامپیوتر روزهای بی‌رونقی را می‌گذراند و این رکود امسال به دلیل وقوع بحران اقتصادی و کاهش شدید تقاضا محسوس‌تر است.

اما ...

همیشه راهی هست. همیشه فعالان بازار به ویژه آن دسته که رکود و رونق بازار تاثیر بیشتری بر سود و زیان آنها نسبت به سایرین دارد برای نجات بازار یا بهتر بگوییم نجات سرمایه‌شان و جلب توجه مشتریان راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند.

برگزاری جشنواره ویژه نوروزی و اهدای جوایز متعدد به خریداران یکی از این اقدامات است که کسبه بازار کامپیوتر به آن مبادرت ورزیده‌اند و از آن به عنوان اهرم کمکی برای افزایش میزان فروش و پایان دادن به دوران رکود در بازار کامپیوتر استفاده کرده‌اند. حال برگزاری این جشنواره تا چه حد می‌تواند موفق باشد را باید به آینده موکول کرد.

جشنواره‌ای به بهانه نوروز

نمی‌دانم این اواخر فرصت کرده‌اید سری به مراکز خرید کامپیوتر بزنید یا خیر؟

اگر حتی از مقابل برخی از این مراکز خرید عبور کنید احتمالا نوارهای رنگارنگ و براق و گوی‌های رنگی زیبا که سر تا پای این مراکز و فروشگاه‌های داخل آن را آذین بسته اند توجه شما را به خود جلب می‌کند.

شاید در نگاه اول مانند ما این آذین‌بندی به نظرتان عجیب بیاید. اما اگر قدری صبر داشته باشید و البته توجه، می‌توانید با نگاهی اجمالی به تراکت و لیست قیمت‌هایی که با واژه جادویی تخفیف ویژه به مناسبت برگزاری جشنواره نوروزی تزیین شده‌اند به علت این آذین‌بندی پی برید.

به غیر از این موارد، برپایی گیشه‌های مخصوص دریافت کارت جایزه و محفظه‌های شیشه‌ای که با وجود اینکه هنوز جشنواره آغاز نشده است مملو از کارت قرعه کشی است موید این امر است که جشنواره‌ای متفاوت با آنچه سال‌ها پیش برگزار می‌شد در راه است و این احتمال وجود دارد که برپایی چنین جشنواره‌ای به پایان یافتن دوران رکود در بازار کامپیوتر کمک کند. البته این جشنواره در تمام مراکز خرید رایانه برگزار نمی‌شود و تنها یکی دو پاساژ اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای کرده‌اند. برخی از شرکت‌های واردکننده نیز خود با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای خریداران سعی در جلب توجه مصرف‌کنندگان دارند.

حیدری، عضو هیات‌مدیره پاساژ پایتخت که اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای کرده است در رابطه با برگزاری این جشنواره می‌گوید: به طور کلی این جشنواره با هدف جذب مشتری به سوی بازار کامپیوتر و پایان دادن به رکود حاکم بر بازار بر گزار می‌شود.

به گفته وی، کاهش قیمت‌ها در برنامه ما نیست؛ چراکه طی ماه‌های گذشته قیمت‌ها تا حد امکان کاهش یاقته است .ولی در نهایت این فروشنده است که تصمیم می‌گیرد کالای خود را با چه قیمتی به فروش برساند و اگر تمایل داشته باشد می‌تواند برای فروش کالاهایش قیمت‌ها را کاهش دهد که البته این موضوع باعث به وجود آمدن بازار رقابتی می‌شود و سایرین نیز ناچار می‌شوند برای

رقابت قیمت‌ها را کاهش دهند که این موضوع (کاهش مجدد قیمت‌ها) با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی نمی‌شود.

به گفته عضو هیات‌مدیره پاساژ پایتخت ،با توافق انجام شده مقرر شده است در ازای هر یکصدهزار تومان خریدی که توسط مشتریان انجام می‌شود یک کارت قرعه کشی به خریدار واگذار شود تا وی مجاز به شرکت در قرعه‌کشی یک دستگاه خودروی ام‌وی‌ام یا پژو ۲۰۶ و صدها جوایز دیگر باشد.

وی افزود، این جوایز از طرف مالکین پاساژ و اعضای هیات‌مدیره تهیه شده است.

جشنواره‌ای روی هوا

برخی از فعالان بازار، زمان برگزاری جشنواره ویژه نوروزی را از ۱۰ لغایت ۳۰ اسفند و گروهی تاریخ آن را ۱۲ اسفند تا اواخر فروردین‌ماه اعلام کردند.

گروهی نیز اصلا برگزاری چنین جشنواره‌ای را انکار کرده و می‌گویند چنین جشنواره‌ای اصلا قرار نیست برگزار شود و این آذین‌بندی و تزیین مربوط به جشن ۲۲ بهمن است که آثار آن تاکنون باقیمانده است.

سلیمی مسوول فروش، فروشگاه مگانت در این‌باره می‌گوید: امسال از طرف هیات‌مدیره پاساژ خبری در رابطه با برگزاری چنین جشنواره‌ای اعلام

نشده و این موضوع شایعه‌ای بیش نیست.

به گفته وی، دو سال پیش چنین جشنواره‌ای در پاساژ پایتخت برگزار شد و در آن به حکم قرعه یک دستگاه خودروی جیپ به یک خریدار خوش شانس اهدا شد.

اما گروه دیگری از فروشندگان نظر دیگری دارند.

جهان دیده مسوول فروش فروشگاه پارسه در این زمینه می‌گوید جشنواره ویژه نوروزی توسط هیات‌مدیره پاساژ برگزار می‌شود و طی مدت برگزاری نمایشگاه فروشندگان کالاهای خود را با تخفیف ۲ تا ۵درصدی به فروش می‌رسانند.

فرازمند مسوول فروش رز رایانه نیز در این‌باره می‌گوید: تمام فروشگاه‌ها در این جشنواره شرکت کرده و اجناس خود را با تخفیف ویژه به فروش می‌رسانند.

به گفته وی هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای جلب توجه مصرف‌کنندگان به سوی بازار کامپیوتر است.

این فروشنده افزود، در ایام برگزاری جشنواره، لپ‌تاپ‌های موجود را با ۵۰ تا ۶۰هزار تومان تخفیف به فروش می‌رساند. این طور که پیدا است در برگزاری این جشنواره بین فروشندگان اتفاق نظر وجود ندارد و بازار دوباره شاهد چند دستگی نظر و در نتیجه قیمت خواهد شد.

یکی از اعضای هیات‌مدیره پاساژ پایتخت در این رابطه می‌گوید: برگزاری این جشنواره به همه فروشندگان پاساژ پایتخت اعلام شده است، اما آنها در این که در جشنواره شرکت داشته باشند یا خیر مختارند.

حیدری یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره این پاساژ نیز در رابطه با تاریخ برگزاری جشنواره می‌گوید: قرار بر این بود جشنواره مذکور از اول اسفندماه برگزار شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه یابد. اما به دلیل اینکه عقد قرارداد تبلیغاتی برای برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاده است، برگزاری جشنواره نیز به روزهای آینده موکول شده است. وی افزود این جشنواره نهایتا تا اواخر این هفته برگزار خواهد شد.

شرکت‌های واردکننده

بی‌خبر از همه جا

اگر چه مسوولین مرکز کامپیوتر پایتخت نوید برگزاری این جشنواره را طی روزهای آینده داده‌اند و معتقدند در این زمینه اطلاع‌رسانی شده است، اما اکثر شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌های رسمی فروش از برگزاری چنین جشنواره‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند..

ناگفته نماند برخی از نمایندگی‌های فروش خود و به صورت شرکتی اقدام به برگزاری جشنواره نوروزی کرده‌اند و طی مدت برگزاری جشنواره هدایایی به حکم قرعه به خریداران اهدا می‌کنند.

شرکت ایران رهجو یکی از این شرکت‌ها است.

طبق اعلام یکی از مسوولین شرکت ایران رهجو، این شرکت که به عنوان نماینده رسمی فروش محصولات سونی در ایران فعالیت می‌کند جشنواره‌ای نوروزی در زمینه محصولات

net work walkman‌‌ها برگزار کرده است و طی مدت برگزاری این جشنواره که از اول اسفند تا ۱۶ فروردین ادامه دارد در ازای خرید هر یک از محصولات شامل

mp۳ player، mp۴ player وvoice recorderیک کارت قرعه‌کشی به خریدار اهدا و به حکم قرعه پنج آپارتمان در شمال کشور به برندگان اهدا می‌شود.

وی افزود این شرکت جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره نوروزی برای رایانه‌های همراه و سایر کالاهای IT ندارد و آخرین جشنواره‌ای که برای رایانه‌های همراه برگزار شد، جشنواره تابستانی و اهدای شمش طلا به برنده است.

سازگار ارقام نیز در این زمینه گفت: از برگزاری چنین جشنواره‌ای در پاساژ پایتخت بی‌اطلاع است، ولی خود شرکت جوایزی برای خریداران در نظر گرفته است.

امیدی مدیر فروش شرکت زیگورات نیز در رابطه با برگزاری این جشنواره گفت: نمایندگی‌های فروش ما، در پاساژ پایتخت در این جشنواره شرکت کرده‌اند، ولی خود شرکت زیگورات اقدامی در این زمینه نکرده است.

وی افزود به عنوان مدیر فروش شرکت زیگورات اعتقادی به برگزاری چنین جشنواره‌هایی آن هم در این شرایط اقتصادی ندارد. چراکه مصرف‌کنندگان هوشمندتر از این هستند که فریب زرق و برق و عناوین مختلفی چون جشنواره نوروزی و ... بخورند.

وی افزود زیگورات سعی کرده است با ارائه قیمت‌های به روز، به مصرف‌کنندگان احترام گذارد و آنها را تشویق به خرید کند. آواژنگ، نیز از برگزاری چنین جشنواره‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این شرکت جشنواره‌ای تحت این نام ندارد.