شعبده‌بازی در بازار جعبه جادو

مریم عسگری- بازار شب عید کالاهای مختلف، معمولا با حراج، برگزاری جشنواره‌های نوروزی و ارائه تخفیف‌های بیشتر به مصرف‌کنندگان و... همراه است. به عبارتی هفته‌های پایانی سال، زمان آتش زدن فروشندگان به مالشان است تا وقتی می‌خواهند آخر سال حساب‌های خود را ببندند، نقدینگی بیشتری داشته باشند.

این موضوع در بازار کالاهای مختلفی از پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا لوازم صوتی و تصویری و تجهیزات کامپیوتری مشاهده می‌شود.

اما از آنجا که تلویزیون به ویژه نوع LCD آن، طی سه ماه گذشته بازار پرسر و صدا و پر افت و خیزی از لحاظ قیمت داشته است، ما به بررسی وضعیت بازار این کالا می‌پردازیم.

برند‌های پرطمطراق

اگر سری به بازار لوازم صوتی و تصویری (خیابان جمهوری) بزنید، حتما تلویزیون‌های LCD زیبا که در طرح‌های زیبایی پشت ویترین فروشگاه‌ها به شما لبخند می‌زنند، شما را وسوسه می‌کنند تا یکی از آنها را مهمان خانه‌تان کنید. سامسونگ، سونی، پاناسونیک، شارپ، ال جی، جی وی سی و... از برندهایی هستند که سال‌هاست در زمینه تولید کالاهای صوتی و تصویری فعالیت می‌کنند و جزو برندهای مطرح بازار به شمار می‌آیند؛ برندهایی که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلفی درگیر یک بازار رقابتی شده‌اند و ناچارند برای ادامه حیات در چنین بازاری در سطح جهانی اقداماتی انجام دهند که کاهش قیمت، یکی از این اقدامات است. البته در بازار داخلی نیز نمایندگی‌های فروش علاوه بر کاهش قیمت‌ها، اقدامات دیگری برای جلب نظر مشتری می‌کنند که برگزاری جشنواره‌های ویژه فروش، ارائه هدایای مختلف روی کالای خریداری شده و... بخشی از این اقدامات است. به نظر می‌رسد این اقدام فروشندگان و نمایندگی‌های فروش (ارائه هدیه در مقابل خرید تلویزیون LCD) تا حدی باعث جلب توجه مصرف‌کنندگان شده است. اما نکته اینجا است که قیمت این هدایا روی قیمت کالای خریداری شده کشیده شده است و در صورتی که خریدار علاقه‌ای به دریافت این پیش‌کش از فروشنده نداشته باشد، مبلغ این هدیه از قیمت کالای خریداری شده کسر می‌شود.

این‌طور که پیدا است فروشندگان با این اقدام دو تیر را به یک هدف زده‌اند. اول اینکه با استفاده از لفظ هدیه برای کالایی که پول آن را از مشتری دریافت می‌کنند، تبلیغ بیشتری برای فروش محصولات خود می‌کنند و این تصور را برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورند که هدیه دریافتی از فروشنده رایگان است، در حالی که این‌طور نیست. دوم اینکه در این بازار راکد و بی‌رونق کالاهای خود را به اسم هدیه یا پیش‌کش به خریداران تلویزیون می‌فروشند.برگزاری جشنواره‌های فروش ویژه یکی دیگر از روش‌های جلب توجه مصرف‌کنندگان به سمت بازار است.

جشنواره فروش تابستانه، پاییزه و حالا هم با نزدیک شدن به عید نوروز، جشنواره فروش نوروزی که برخی از واردکنندگان برگزار کرده‌اند، نمونه‌هایی از این جشنواره‌ها است. هدف از برگزاری این جشنواره‌ها فروش کالاها به مشتریان با ارائه تخفیف‌های ۱۰ تا ۵درصدی است که طبق اعلام نمایندگی‌های فروش برگزاری این جشنواره‌ها تاثیر زیادی در فروش کالاها داشته است.

اعطای هدایای ویژه به حکم قرعه به خریداران نیز ترفند دیگری است که به وسیله آن مصرف‌کنندگان برای خرید کالا تشویق می‌شوند. انواع خودروی سواری، ویلا، منوهای خارجی و... از جوایزی هستند که شرکت‌های عرضه‌کننده یا همان نمایندگی‌های فروش با حمایت شرکت مادر (تولیدکننده) برای خریداران در نظر گرفته‌اند تا اهرم کمکی باشد برای فروش بیشتر کالاهایشان.

هرچه زیباتر، پرفروش‌تر

همه ما دوست داریم یک تلویزیون زیبا ما را به میهمانی تصاویر ببرد. به همین دلیل و با توجه به خواست و سلیقه مصرف‌کنندگان، شرکت‌های تولیدکننده امروزه به طرح تلویزیون‌های تولیدی اهمیت زیادی می‌دهند. به طور کلی، در بین تولیدکنندگان تلویزیون LCD ، شرکت سامسونگ خالق طرح‌های زیباتری است.

به گفته حضرتی، یک فروشنده انواع تلویزیون در خیابان جمهوری، اگرچه سابق بر این تلویزیون‌های سونی، پاناسونیک و ال‌جی جزو پرفروش‌های بازار تلویزیون به شمار می‌رفتند، اما طی سال‌های اخیر سامسونگ با ارائه مدل‌های زیبا و شکیل‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان تلویزیون LCD توانست همسو با سلیقه و خواست مصرف‌کننده حرکت کند و به این ترتیب سود بیشتری از بازار فروش نصیب خود سازد.

به گفته یک فروشنده دیگر، طی سه ماه گذشته بازار این کالا چند بار با کاهش قیمت مواجه شد که این موضوع نشان دهنده تلاش عرضه‌کنندگان برای فروش بیشتر کالا در بازار رقابتی است. ایزدنیا، مدیر فروش شرکت حافظ پخش، عرضه کننده تلویزیون‌های وارداتی برند سامسونگ در این زمینه می‌گوید: در نظر گرفتن جشنواره‌های فروش ویژه اقدامی است که با هدف فروش بیشتر کالا انجام می‌شود و برخی شرکت‌ها در روزهای پایانی سال جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره نوروزی برگزار می‌کنند.

اما سامسونگ از یک بهمن ماه قیمت اجناس خود را در حدود ۱۲ تا ۱۵درصد کاهش داد که بیشترین تخفیف‌ها برای سایزهای بزرگ تلویزیون LCD است و علت این کاهش قیمت کاهش جهانی قیمت‌ها بوده است. به گفته وی، سامسونگ چیزی تحت عنوان جشنواره فروش ویژه نداشته و تنها برنامه‌ای که برای مصرف‌کننده دارد، قرعه کشی چهار دستگاه BMW X۳ بوده است که از بهمن ماه تا فروردین ماه، هر ماه به خریداران اهدا می‌شود.

وی در مورد هدایایی که روی کالاهای خریداری شده به خریداران اهدا می‌شود نیز گفت: از حدود شش ماه پیش این اقدام توسط سامسونگ صورت گرفت که در ازای خرید یک LCD از چهل اینچ به بالا یک دستگاه سینمای خانگی در ازای خرید سایزهای پایین‌تر از ۴۰ اینچ یک دستگاه دی وی دی به خریداران اهدا می‌شود و در صورت عدم تمایل خریدار به دریافت هدیه، مبلغ هدیه از مبلغ کل کالای خریداری شده کسر می‌شود.

ایزدنیا به فروش بالای تلویزیون‌های ۴۰ اینچ در بازار اشاره کرد و گفت: به دلیل قیمت و حجم مناسب این تلویزیون‌ها، استقبال خوبی از این سایز می‌شود.

وی مدل‌های۴۵۰ A-ا۴۰ و ۶۵۰ A-ا۴۰ را از تلویزیون‌های LCD، ا۴۰ اینچ پرفروش سامسونگ در بازار داخلی معرفی می‌کرد که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۵۲۹هزار تومان و دو میلیون و ۱۹۰هزار تومان به فروش می‌رسند و یک دستگاه سینمای خانگی مدل TZ۲۱۵ که قیمت معادل ۳۲۰هزار تومان دارد، هدیه خریدار این تلویزیون‌ها است.

وی مدل F۹۱-۷۰ را نیز بزرگترین تلویزیون این برند معرفی کرد که با همکاری جورجیو آرمانی تولید شده و قیمتی معادل ۲۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان دارد.

رقیب سامسونگ

مادیران عرضه کننده تلویزیون‌های Sharp و x.vision به عنوان یکی از رقبای سامسونگ به شمار می‌آید که مدل‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده است؛ البته این رقابت در بازار مانیتور محسوس‌تر است. طبق اعلام شرکت مادیران،‌ طی ماه‌های اخیر این شرکت کاهش قیمت زیادی در زمینه تلویزیون‌هایش داشته‌ است و ضمن این کاهش قیمت، همراه هر کدام از تلویزیون‌های خریداری شده هدایایی به خریداران اهدا می‌شود که گوشی تلفن همراه x.phone یکی از این هدایا است. مادیران مدل‌های LC-۴۲A۸۳, LC- ۴۲A۶۳, و LC-۴۲PX۵ را از تلویزیون‌های پرفروش شارپ و تلویزیون‌های سری ونوس، ارکید، انیکس و لوتوس را جزو پرفروش‌های X.VISION معرفی کرد.

پاناسونیک اشانتیون نمی‌دهد

پاناسونیک نیز در عرصه تولید تلویزیون‌ یکی از صاحب نام‌ها است که اخیرا با عرضه یک تلویزیون پلاسمای ۱۰۳ اینچی سر و صدای زیادی به پاکرده است.

یکی از مسوولان شرکت بانیان الکترونیک در مورد برگزاری جشنواره فروش ویژه گفت: در واقع شرکت بانیان الکترونیک از یک دی ماه تا ۳۰ اسفندماه قیمت محصولات خود را برای رقابت با سایر عرضه‌کنندگان تلویزیون کاهش داده است و به نظر می‌رسد این طرح تا اواخر فروردین ماه ادامه یابد.

وی افزود که این شرکت سه دستگاه تویوتا پرادو به عنوان هدیه برای خریداران در نظر گرفته است که به حکم قرعه به آنها اهدا می‌شود.

وی افزود، برخی شرکت‌ها در کنار فروش محصولات خود، کالاهایی مانند سینمای خانگی و... را به عنوان هدیه به خریدار می‌فروشند؛ در حالی که قیمت کالای اهدایی روی قیمت کالای خریداری شده محاسبه می‌شود و شرکت بانیان الکترونیک این اقدام را نمی‌کند.

مدل‌های ۵۰PV۸۰ و ۴۲PV۸ نیز به عنوان تلویزیون‌های پلاسمای پرفروش پاناسونیک در بازار داخلی معرفی شدند که هر دو با قیمت یک میلیون و ۱۸۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

بانیان الکترونیک علت کاهش قیمت‌ها را همسویی با بازارهای جهانی اعلام کرد.

این سونی گران قیمت

سونی از برندهایی است که اکثرا آن را با نام گران قیمت می‌شناسند. اگرچه این شرکت قیمت تلویزیون‌های گران‌ قیمت خود را طی سه ماه اخیر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان کاهش داده است؛ اما همچنان گروهی بر این باورند که تلویزیون‌های این برند گران قیمت است و با تردید به سراغش می‌روند.

بیک‌زاده، مسوول فروش تلویزیون‌های یکی از نمایندگی‌‌های شرکت بازرگانی ایران در این رابطه می‌گوید: سونی قیمت محصولات خود را طی ماه‌های اخیر و در حد قابل توجهی کاهش داده است که علت این امر نیز کاهش جهانی قیمت‌ها است.

وی به اهدای ۵ ویلا در شمال کشور به خریداران محصولات سونی اشاره کرد که به حکم قرعه به خریداران اهدا می‌شود.

جی‌وی‌سی و عرضه تلویزیون‌های فوق باریک جی‌وی‌سی‌ تنها عرضه کننده تلویزیون‌های SUPER SLIM (فوق باریک) به بازار داخلی است.

طبق اعلام مدیر فروش شرکت مهوار الکترونیک عرضه کننده تلویزیون‌های این برند در بازار داخلی، این شرکت قیمت تلویزیون‌هایش را در حدود ۱۰ تا ۲۵درصد کاهش داده است که درصد کاهش قیمت بستگی به مدل و قابلیت‌های تلویزیون‌ دارد. وی از عرضه تلویزیون‌های فوق باریک توسط این شرکت به بازار داخلی خبر داد که ضخامت این تلویزیون‌ها۵/۳ سانتی‌متر است.

این تلویزیون‌های ۴۲ و ۴۶ اینچ FULL HD بوده و با مدل‌های LT-۴۶SZ ۵۸ و LT - ۴۲SZ ۵۸ با قیمت سه‌میلیون و ۶۰۰هزار و دو‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند. این نمایندگی همچنین مدل‌های ۴۲EX۱۸ و ۴۲Z۴۸ را از تلویزیون‌های پرفروش ۴۲ اینچ این برند در بازار داخلی معرفی کرد که به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار و یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند.