رشد 9هزار درصدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران

برآورد تعداد کاربران اینترنت در ایران در سال دو‌هزار میلادی حدود ۲۵۰هزار نفر بوده که با مقایسه برآورد کنونی منتشر شده که به نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی مربوط است بالغ بر ۹۱۰۰درصد، تعداد کاربران اینترنت ایران طی هشت سال رشد داشته است.

امیرحسین محبعلی، مدیرکل برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: بر اساس آمار اخیر منتشر شده از سایت Stats Internet World، کشور ایران با برآورد جمعیت ۶۵‌میلیون و ۸۷۵‌هزار و ۲۲۳ نفر دارای ۲۳‌میلیون کاربر اینترنت بوده که بیانگر ضریب نفوذ ۹/۳۴درصدی است.

او ادامه داد: اطلاعات به دست آمده از سایت اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) و Nielsen / Net Rating بوده که این مراجع معمولا برآوردهای آماری را براساس مطالعات میدانی در کشورها و مقایسه وضعیت رشد کشورها به لحاظ توسعه فن‌آوری با همدیگر و در نهایت از روش‌های ارزیابی خبرگان می‌سنجند. بنابراین مدل برآورد فوق مدل تحقیق از بالا به پایین است.

مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور خاطرنشان کرد: شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران به منظور راست‌آزمایی برآوردهای فوق، پروژه‌ای را با همکاری مرکز آمار ایران آغاز کرده است که در این روش مدل برآورد آماری از پایین به بالا است.

او ادامه داد: این آمارگیری در دی‌ماه گذشته در سطح کشور انجام شد که مقرر است نتیجه اولیه آن تا انتهای سال جاری و نتیجه نهایی پردازش شده آمار در سه ماه دوم سال ۸۸ اعلام شود. نتیجه قطعی آمار فوق علاوه بر راست‌آزمایی برآورد سایت World Stats، عدد شاخص برآورد ضریب نفوذ را با برش استانی ارائه می‌دهد.