رونق در بازار کامپیوترهای جیبی
مترجم: ندا لهردی
این روزها تکنولوژی به سمت کوچک‌تر شدن پیش می‌رود و کاربران هم به دنبال محصولاتی کوچک و قابل حمل‌تر هستند. درست به همین دلیل هم هست که تقاضا برای خرید انواع نوت‌بوک در مقابل کامپیوترهای رومیزی هر روز بیشتر می‌شود. در حقیقت این روزها دیگر اغلب کاربران دارای یک نوت‌بوک بوده یا حداقل در فکر خرید آن هستند.

در این میان اما طرفداران و علاقمندان به استفاده از نوت‌بوک‌ها از این هم پا را فراتر گذاشته و به خرید انواع نوت‌بوک‌های کوچک یا مینی‌ نوت‌بوک‌ها روی آورده‌اند.
به این ترتیب مینی نوت‌بوک‌ها به دلیل حجم کوچک و از همه مهم‌تر وزن بسیار سبک‌تر در مقایسه با نوت‌بوک‌های معمولی از اقبال بهتری در میان خریداران برخوردارند.
این نوت‌بوک‌های کوچک در سال 2008 بازار پررونقی را در اختیار داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود این روند رونق در سال 2009 هم ادامه داشته باشد.
همان‌طور که تقاضای کاربران اروپای غربی برای خرید مینی نوت‌بوک‌ها در بازار تعطیلات کریسمس تا حد قابل توجهی افزایش یافت، صادرات این محصولات به منطقه خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقا (EMEA) هم تا میزان چشمگیری افزایش داشت. تا جایی که آخرین تحقیقات موسسه IDC نشان می‌دهد که میزان صادرات مینی‌نوت‌بوک‌ها به منطقه EMEA شامل اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا در فصل چهارم سال ۲۰۰۸ به ۶/۳میلیون دستگاه رسید.
این رقم که با پیش‌بینی کارشناسان بازار مینی نوت‌بوک هم مطابقت دارد، در واقع برابر 20درصد فروش کل کامپیوترهای قابل حمل و 30درصد نوت‌بوک‌های کاربران منطقه EMEA در فصل چهارم سال گذشته است. در واقع مینی نوت‌بوک‌ها به عنوان دومین دستگاه قابل حمل برای دسترسی به اینترنت و اولین دستگاه کاملا قابل حمل نسبتا ارزان قیمت، تقاضای بسیاری از کاربران را به خودش اختصاص داده است تا جایی که این تقاضای زیاد به فروش چشمگیر این محصولات در نیمه دوم سال 2008 منجر شده است.
«ازتر موروای»، مدیر بخش تحقیقات کامپیوترهای شخصی در موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «همان طور که انتظار می‌رفت، مینی نوت بوک‌ها یکی از پرفروش‌ترین محصولات دیجیتال بازار آخر سال بوده‌اند. به دنبال تلاش تولیدکنندگان برای عرضه مدل‌های جدید با قابلیت‌های متنوع و بهتر، کاربران و خریداران طیف وسیعی از انتخاب‌ها را پیش‌رو داشتند. بازار رقابتی مینی‌نوت بوک‌ها در منطقه خاورمیانه و اروپای شرقی‌ حالا بیش از ۵۰ تولیدکننده بین‌المللی یا شرکت‌های نمایندگی محلی را در خودش جا داده است که این تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی نیاز کاربران این مناطق را برآورده سازند.
تولیدکنندگان برتر
برخلاف اغلب مواقع، این بار گویا بازار کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای خاورمیانه گوی رقابت را در بازار مینی‌نوت بوک‌ها از بازار کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپا ربوده‌اند.
درست به همین دلیل هم تولیدکنندگان برتر بازار مینی‌نوت بوک‌ منطقه EMEA، در گروه تولیدکنندگان برتر بازار جهانی این محصولات هم قرار می‌گیرند.
این تولیدکنندگان برتر به ترتیب عبارتند از:
ACER: یکی از تولیدکنندگان بزرگ بازار انواع نوت‌بوک که به دلیل تولید و طراحی مینی‌نوت‌بوک‌های متنوع، به عنوان برترین تولیدکننده مینی‌نوت‌بوک در منطقه خاورمیانه و آسیا هم شناخته می‌شود.ACER به دنبال معرفی مینی‌نوت‌بوک‌های سری Aspire one در ماه ژوئن سال 2008، رونق خوبی به بازار این محصولات در منطقه EMEA بخشید. علاوه بر این موفقیت، این شرکت یک بار دیگر در ماه اکتبر سال 2008 هم سری جدیدی از این محصولات را با عنوان Packard Bell Dot به بازار معرفی کرد. اگر چه این شرکت تمرکز بیشتری روی مینی‌نوت‌بوک‌های با نمایشگر 9/8 اینچی دارد، مینی نوت‌بوک‌های با نمایشگر 10 اینچی این شرکت هم فروش و درآمد خوبی را نصیب آن کردند.
Asus: این تولیدکننده هم همچنان موقعیت کلیدی و پررنگ خود را به عنوان تولیدکننده کامل‌ترین محصولات در این بازار حفظ کرده است. در فصل چهارم سال میلادی گذشته Asus به دنبال تقاضای زیاد برای مینی نوت‌بوک مدل EeePc این شرکت سود قابل‌توجهی را به دست آورد.
HP: این شرکت با معرفی اولین مینی نوت‌بوک مصرفی خود با مدل Compaq Mini 700 در ماه دسامبر، توانست سال 2008 را با فروش خوبی پشت‌سر بگذارد.
در مقابل اما مینی نوت‌بوک تجاری مدل HP۲۱۳۳ این شرکت به دلیل قیمت بالا و عرضه محدود، فروش چندان مناسبی نداشت.
SamSung: یک تولیدکننده تازه‌وارد به بازار مینی‌ نوت‌بوک که با معرفی مدل NC10 در ماه اکتبر سال 2008، به این بازار وارد شد. این مینی نوت‌بوک به دلیل طراحی مناسب و قابلیت‌های متنوع موردتوجه اغلب کاربران قرار گرفته است.
Dell: یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوتر در دنیا، مینی نوت‌بوک‌های مدل Miniا InSpiron خود را در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ در اغلب کشورهای در حال توسعه منطقه EMEA معرفی کرد. Dell در واقع به دلیل عرضه گسترده و با قیمت مناسب این محصول توانست به یکی از پرفروش‌ترین تولیدکنندگان این بازار تبدیل شود.
چشم‌انداز آینده
با این اوصاف به دنبال رونق گرفتن بازار انواع مینی نوت‌بوک‌ها در بازار جهانی و به ویژه در بازار کشورهای EMEA، شرکت‌های بیشتری به جمع تولیدکنندگان این محصول پیوسته‌اند.
درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان و تحلیلگران بازار مینی‌نوت‌بوک‌ها آینده روشن و پررونقی را برای این بازار متصور هستند.
در حقیقت کارشناسان IDC معتقدند که با وجود رکود اقتصادی فراگیر در سرتاسر دنیا، انتظار می‌رود بازار انواع مینی نوت‌بوک در منطقه EMEA در سال ۲۰۰۹ رشد دو رقمی را تجربه کند. گسترش تولید محصولات متنوع‌تر از سوی شرکت‌های تولیدکننده و تولید محصولاتی با طراحی کوچک و جذاب‌تر در واقع عواملی هستند که رونق و رشد این بازار را در سال ۲۰۰۹ تضمین می‌کنند.این در حالی است که عده‌ای از تحلیلگران هم معتقدند که در شرایط رکود فعلی بازار پررونق مینی نوت‌بوک‌ها می‌تواند محرک خوبی برای صنعت تکنولوژی بوده و از رکود و یکنواختی آن جلوگیری کند.
منبع: www.idc.com