پیامک فارسی ارزان‌تر می‌شود

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وزارت ارتباطات در صدد کاهش تعرفه پیامک فارسی تلفن همراه است.

مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با موبنا اظهار کرد: کاهش تعرفه پیام کوتاه تلفن همراه فقط درخواست سازمان بازرسی نیست، بلکه یک قانون است که وزارت ارتباطات باید آن را اجرا کند. وی با تاکیدبر اینکه مبنای کاهش تعرفه پیامک بر فونت فارسی قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در حال پیگیری برای حل مشکلات فنی است تا تعرفه پیام کوتاه فارسی ارزان‌تر از تعرفه موجود باشد.

سال گذشته سازمان بازرسی کشور در گزارشی تعرفه پیام کوتاه تلفن همراه را ناعادلانه اعلام کرد و از وزارت ارتباطات خواست تا تعرفه پیام کوتاه را که ۱۴۲ریال بود، کاهش دهد. هیات دولت در اواخر بهمن‌ماه سال ۸۶ با هدف حمایت از خط و زبان فارسی تعرفه پیام کوتاه با فونت فارسی را به ۸۹‌ریال کاهش داد، اما تعرفه پیامک لاتین را به ۲۲۲‌ریال افزایش داد.

ارسال تعرفه واردات گوشی به چهار وزیر برای تایید

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تعرفه ۱۰‌درصدی گوشی تلفن همراه از نظر کارشناسی از کمیسیون ماده یک عبور کرده و برای تایید به چهار وزیر اقتصادی دولت ارسال شده است.

حمید صافدل با بیان این مطلب افزود: خبری که روی خروجی برخی از رسانه‌ها رفت، به معنای تایید و ابلاغ این تعرفه نیست و تعرفه یاد شده فقط از نظر کارشناسی به تایید کمیسیون ماده یک رسیده است.

وی ادامه داد:‌ در هفته جاری ما به پیشنهاد رسیده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص کاهش تعرفه گوشی تلفن همراه رسیدگی کردیم و در نهایت تعرفه ۱۰‌درصدی از نظر کارشناسی به تصویب رسیده است و برای تصویب چهار وزیر اقتصادی دولت که شامل وزیر بازرگانی، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صنایع و معادن و وزیر جهاد کشاورزی است، ارسال شده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت ایران اظهار کرد: در صورتی که وزیران مربوطه این نرخ را به‌تصویب برسانند، تعرفه جدید از سوی معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ می‌شود و اجرایی خواهد شد.

سوم اسفند، آخرین مهلت پرداخت قبوض

اپراتور اول، آخرین مهلت پرداخت قبوض این دوره مشترکان خود را سوم اسفندماه اعلام کرد. چنانچه مشترکان، صورتحساب خود را در مدت معین پرداخت نکنند، ارتباط آنها قطع و یک طرفه شده و پس از اخطار بدهی، قطع کامل صورت می‌گیرد.گفتنی است شرکت ارتباطات سیار با ارسال پیام کوتاه، مبلغ صورتحساب مشترکان خود را نیز اعلام کرده است.در پیام کوتاه ارسال شده توسط اپراتور اول که هشت روز قبل به دست مشترکان رسید، مبلغ قابل‌پرداخت استفاده هر مشترک از سیم کارت‌های دائمی دوره اول آذرماه تا اول بهمن درج شده است.

یکی از مشکلاتی که پیش از این مشترکان همراه اول، با آن دست به گریبان بودند، نرسیدن به موقع قبوض تلفن همراه و نیز اشتباه در ارسال این قبوض به آدرس‌های موردنظر بود که به اعتقاد تحلیلگران، به دلیل عدم هماهنگی منسجم شرکت ارتباطات سیار و پست صورت می‌گرفت.

به همین دلیل همراه اول با ارسال پیامک به مشترکان خود، ضمن آگاهی از توزیع صورتحساب این دوره، جزئیات مبلغ کارکرد را نیز اطلاع‌رسانی کرده است، تا از این پس عدم پرداخت به موقع صورتحساب، به دلیل آنچه که عدم اطلاع‌رسانی شفاف نامیده می‌شود، باعث قطع ارتباط مشترکان نشود.

قبوض مشترکان همراه اول قرار است تا روز ۲۶ بهمن‌ماه از طریق شرکت پست توزیع شود، اما شواهد امر نشان می‌دهد که حجم زیادی از مشترکان همراه اول هنوز قبوض خود را دریافت نکرده‌اند.