با آغاز سال جدید میلادی و ادامه یافتن بحران اقتصادی و فشار مالی بر شرکت‌های بزرگ، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی گارتنر ۱۰ فناوری برتر برای سال ۲۰۰۹ را که احتمال افزایش محبوبیت آنها بین کاربران همچنان وجود دارد، پیش‌بینی کرد.

به گزارش فارس به نقل از پی‌آر‌کانادا، این ۱۰ فناوری برتر که لیست آنها در زیر آورده شده است، می‌توانند در بحران اقتصادی جهانی همچنان با افزایش درآمد برای شرکت‌های تولیدکننده همراه باشند.

* یکی از فناوری‌های محبوب برای سال جاری میلادی نرم‌افزارهای مجازی‌سازی خواهد بود. به عقیده کارشناسان، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی بازار نرم‌افزارهای مجازی ۲۸‌درصد رشد خواهد داشت و ارزش آن از ۸/۱‌میلیارد‌دلار در سال جاری به ۲/۶‌میلیارد‌دلار در سال ۳۰۱۳ خواهد رسید.

* در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۳۰‌درصد درآمد حاصل از سیستم‌های الکترونیکی مشاوره‌ای و مدیریتی در سازمان‌ها بر اساس خدمات مبتنی بر اینترنت یا Cloud Computing خواهد بود.

* در سال ۲۰۱۲ میلادی یک‌سوم سیستم‌های فناوری برون‌سپاری سازمانی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ از رده خارج می‌شوند و نسل جدید سیستم‌های مجازی برون‌سپاری سازمانی جای آنها را خواهند گرفت.

* در سال ۲۰۱۲ میلادی بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها سیستم‌های داخلی خود را تغییر داده و مدیریت شرکت را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند.

* در سال ۲۰۱۲ میلادی بزرگترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در دنیا،‌ به‌ازای هر ۵ کامپیوتری که عرضه می‌کنند، یک کامپیوتر را نیز از رده خارج کرده و بازیافت می‌کنند.

* در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۳۰‌درصد کامپیوترهای قابل‌حمل که در سراسر دنیا فروخته می‌شوند، کمتر از ۳۰۰‌دلار قیمت خواهند داشت. بازار اصلی کامپیوترهای قابل‌حمل ارزان در دنیا مربوط به مناطق آسیا پسیفیک، آمریکای لاتین، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا می‌شود.

* تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۰‌درصد تلفن‌های ثابت در سازمان‌های دانش‌محور حذف خواهد شد. با حذف تلفن‌های ثابت در آن زمان سازمان‌ها می‌توانند‌ میلیون‌ها‌ دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

* در سال ۲۰۱۰ میلادی اپراتورهای تلفن‌همراه فعالیت‌های گسترده‌تری را در حوزه نسل جدید سرویس‌های اطلاعاتی انجام خواهند داد. در این سال خدمات نسل سوم تلفن‌های همراه بسیار رونق خواهند یافت.

* در سال ۲۰۱۲ میلادی استفاده از حسگرهای فیزیکی ۲۰‌درصد از حجم استفاده از سرویس‌های ویدئویی اینترنتی را به خود اختصاص

خواهند داد.