مریم عسگری

رشد استفاده از کامپیوتر، ارتقای سطح کیفی تجهیزات آن را نیز در پی داشته است، به طوری که طی سال‌های اخیر تجهیزات کامپیوتری، نه تنها لوکس و زیباتر شده اند؛ بلکه از استانداردهای بالاتر و تکنولوژی‌های برتری نیز بهره‌مند شده‌اند. مانیتور یکی از تجهیزات کامپیوتری است که طی سال‌های اخیر با توجه به رشد قابلیت‌ها، عرضه مدل‌های پیشرفته و جدید به بازار، کاربردی دوگانه یافته و بسیاری از افراد، علاوه بر استفاده از این کالا برای انجام امور روزمره، ترجیح می‌دهند بسیاری از اموری که توسط تلویزیون انجام می‌شود را به مانیتورها واگذار کنند. این مساله با ورود مانیتورهای wide (صفحه عریض) به بازار که طی سال‌های اخیر شاهد حضور آنها در بازار هستیم، شدت بیشتری یافته است. اگر سری به مراکز خرید و فروش رایانه و تجهیزات آن بزنید، مانیتورهای مستطیل شکلی را مشاهده می‌کنید که ویترین فروشگاه‌ها را به خود اختصاص داده اند و عرصه را بر LCD‌های مربع شکل و همچنین مانیتورهای CRT تنگ کرده‌اند. البته افزایش عرضه مانیتورهای صفحه عریض در کنار عواملی چون کاهش قیمت این مانیتورها نسبت به

LCD و ‌CRTهای معمولی و کارایی بیشتر آنها باعث شده است تا سلیقه و خواسته مصرف‌کنندگان با بازار همسو شود و مصرف‌کنندگان از مانیتورهای wide استقبال بیشتری داشته باشند تا نمونه‌های قدیمی. طبق اعلام مرادی یکی از فروشندگان مانیتور در پاساژ پایتخت، طی دو سال گذشته بازار به سمت استفاده از تکنولوژی wide پیش می‌رود و مانیتورهای معمولی در بازار کمتر متقاضی دارند.

به گفته این فروشنده، شرکت‌های تولید کننده نیز تولید مانیتورهای صفحه عریض را مد نظر قرار داده و از تولید lcd‌های معمولی کاسته‌اند.

نمایندگی‌های فروش و تولیدکنندگان نیز این گفته را تایید کرده و معتقدند باید مطابق با شرایط روز دنیا حرکت کرد و آنچه مطابق خواست و سلیقه

مصرف کننده است و قابلیت بیشتری دارد به بازار عرضه کرد.

بازار در دست صفحه عریض‌ها

طبق اعلام نمایندگی‌های فروش و تولیدکنندگان مانیتور، روند عرضه و همچنین تقاضا برای مانیتورهای صفحه عریض طی دو سال اخیر سیری صعودی داشته است و در مقابل قیمت این مانیتورها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

طوری که در سال ۲۰۰۷ سهم مانیتورهای صفحه عریض از بازار در حدود ۳۴‌درصد و در سال ۲۰۰۸ معادل ۵۰‌درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۶۳‌درصد برسد. همچنین روند عرضه و تقاضا برای مانیتورهای صفحه عریض

۲۰ اینچ و بالاتر در سال ۲۰۰۷ معادل ۸۱‌درصد بوده است که این نشان‌دهنده توجه گیمرها، تصویر گران و ... به این مانیتورهاست.

طبق اعلام مادیران، عرضه و تولیدکننده مانیتورهای LGدر بازار داخلی، روند تولید مانیتورهای صفحه عریض در حدی رشد داشته است که در حال حاضر دیگر مانیتورهای ۱۹ اینچ به بالا به غیر از WIDEنیست، چرا که نه تنها تکنولوژی به کار رفته در این مانیتورها کارآمدتر است، بلکه قیمت تمام شده مانیتورهای صفحه عریض برای تولیدکننده کمتر است، زیرا هنگام تراش دادن ماژول و تولید مانیتور، ماژول‌های WIDE ضایعات یا به اصطلاح پرتی کمتری دارند تا ماژول‌های LCDمعمولی.

بر اساس اعلام این شرکت، با توجه به استقبال از مانیتورهای صفحه عریض،تولیدکنندگان درصدد ارتقای سطح کیفی مانیتورهای WIDE برآمده‌اند و به همین منظور فرمت تصویر در مانیتورهای نسل جدید از ۱۰×۱۶ به ۹×۱۶ در حال تغییر است و در این صورت مانیتورهای نسل جدید مستطیل‌تر از قبل خواهند شد. این اقدام باعث می‌شود فضای خالی که در قسمت بالا و پایین مانیتورهای صفحه عریض موجود در بازار به چشم می‌خورد از بین برود و تصاویر واقعی‌تر نمایش داده شوند.طبق اعلام مادیران، طی سال‌های اخیر استقبال از مانیتورهای صفحه عریض، به علت قابلیت‌های زیادی که دارد در حد زیادی افزایش یافته است.مادیران مدل W۲۲۶۱V را از مانیتورهای صفحه عریض با قابلیت ۵/۲۱ اینچ LG معرفی کرد که به ورودی HDMI مجهز است و وضوح تصویر آن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ است.

این مانیتور که با رنگ مشکی براق به بازار عرضه شده است، ظاهری زیبا دارد که این نشان‌دهنده توجه تولیدکنندگان به ظاهر و شیک بودن کالاهای تولیدی است. سام الکترونیک، عرضه‌کننده مانیتورهای SAMSUNG نیز در این باره گفت:ما از بانیان عرضه مانیتورهای صفحه عریض به بازار داخلی هستیم و در مدل‌های مختلفی نیز وارد بازار کرده‌ایم.

بر اساس اعلام این شرکت به دلیل تناسب طول و عرض در مانیتورهای wide، هنگام برش پنل تعداد بیشتری پنل را می‌توان برش داد و به همین دلیل قیمت تمام شده پنل‌های wide کمتر از پنل‌های معمولی است، بنابراین خرید یک مانیتور ۱۹ اینچ Wide که قیمتی همسان با یک مانیتور ۱۷ اینچ LCD معمولی دارد به صرفه‌تر است.

این شرکت مدل‌های NW۱۶۳۲، NWX۱۹۴۳، BM۱۹۴۳ و T۱۹۰۰ را از مانیتورهای با قابلیت و جدید صفحه عریض سامسونگ معرفی کرد. حسینی کارشناس فروش شرکت تاتونگ، عرضه کننده مانیتورهای ETIG و XIROX نیز از حرکت سریع شرکت‌های تولید کننده به سوی تولید مانیتورهای Wide خبر داد و گفت: استقبال از مانیتورهای صفحه عریض در حدی بوده است که شرکت تاتونگ از میان ۸ تا ۹ مدل مانیتور قابل عرضه به بازار تنها دو تا سه مدل را به مانیتورهای LCD معمول اختصاص داده است و مابقی مانیتورها Wide هستند. این شرکت نیز مدل H۱۸۱W را از مانیتورهای Wide با قابلیت و جدید برند ETIG معرفی کرد. این مانیتور ۵/۱۸ اینچی با قیمت ۱۶۹هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که مانیتور ۱۷ اینچ معمولی این شرکت با قیمت۱۶۷هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته حسینی، کارشناس فروش این شرکت، استقبال از مانیتورهای Wide باعث کاهش عرضه مانیتورهای LCD معمول شده است. طاهری، مدیر فروش شرکت ایران نارا، نمایندگی فروش مانیتورهای Benq نیز مانند سایرین می‌گوید، به طور کلی تکنولوژی تولید مانیتورها مانند تلویزیون‌ها از سمت LCDهای معمولی به سوی Wide پیش رفته است و علت هم قابلیت‌های زیاد مانیتورهای Wide است. به گفته وی در حال حاضر ایران نارا تنها یک مدل مانیتور LCD معمولی در سبد محصولات خود دارد آن هم مدل E۷۰۰ است که یک مانیتور ۱۷ اینچ است و با قیمت ۱۷۵هزار تومان به فروش می‌رسد. البته به این مبلغ رقم صد درصدی مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.

به گفته طاهری استقبال از مانیتورهای صفحه عریض بسیار خوب است، ولی شرکت‌های دولتی هنوز استفاده از مانیتورهای معمولی را ترجیح می‌دهند که علت هم مشخص نیست.

چرا صفحه عریض

دید وسیع و طبیعی‌تر، افزایش بهره‌وری، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و قابلیت‌های کاربردی فراوان از دلایلی است که باعث حرکت شرکت‌های تولید کننده به سمت مانیتورهای صفحه عریض شده است و این همان نقطه تمایز مانیتورهای Wide و LCD معمولی هستند.

طبق اعلام تولید و عرضه‌کنندگان مانیتور، دید در مانیتورهای صفحه عریض‌ وسیع‌تر از مانیتورهای معمولی است و زاویه دید به میدان دید طبیعی انسان نزدیک‌تر است. به این ترتیب کاربران مانیتورهای Wide هنگام کار راحت‌تر هستند. طبق اعلام سام‌الکترونیک، مانیتورهای Wide برای برنامه‌های حسابداری، Excel، تماشای فیلم، بازی‌های رایانه‌ای، جست‌و‌جو در اینترنت و باز کردن پنجره‌های مختلف و کار در ویندوز ویستا و XP مناسب هستند، چراکه این مانیتورها با فضای افقی بیشتر به کاربران فضای بیشتری برای کار می‌دهند.

یک اشتباه در مورد مانیتورهای صفحه عریض

اگر از کاربران مانیتورهای صفحه عریض (Wide) هستید حتما با این مشکل مواجه شده‌اید که تصاویر در این مانیتورها کشیده‌تر به نظر می‌رسند، اما این مشکل از مانیتورهای Wide نیست. طبق اعلام مادیران، نمایندگی فروش مانیتورهای LG، مانیتورهای صفحه عریض تصویر را همان طور که هستند نشان می‌دهند و از این نظر تفاوتی با مانیتورهای معمولی ندارند و این مشکل ناشی از عدم تنظیم رزولوشن مانیتور است، پس با تنظیم درست رزولوشن مانیتور (وضوح تصویر) نه تنها تصویر کشیده نخواهد شد، بلکه نسبت به مانیتورهای معمولی تصویر بهتری ارائه می‌شود. طبق اعلام مادیران، بهترین رزولوشن برای مانیتورهای ۱۶ اینچ ۷۶۸×۱۳۶۰ نقطه در اینچ، برای مانیتورهای ۱۷ و ۱۹ اینچ ۹۰۰×۱۴۴۰ نقطه در اینچ، برای مانیتورهای ۲۰ و ۲۲ اینچ ۱۰۵۰×۱۶۸۰نقطه در اینچ، برای مانیتورهای ۲۴ اینچ ۱۲۰۰×۱۹۲۰ و برای مانیتورهای ۳۰ اینچ معادل ۱۶۰۰×۲۵۶۰ نقطه در اینچ است. پس اگر رزولوشن مناسب را انتخاب کنید تصویری به وضوحی آینه خواهید داشت.

نکاتی برای خرید مانیتور LCD

۱ - هدف خود را از انتخاب مانیتور مشخص کنید. اگر از مانیتور برای انجام اموری مانند تماشای فیلم، کار در برنامه‌های حسابداری، Excel و ...، انجام بازی‌های رایانه‌ای را دارید می‌توانید به سراغ مانیتورهای صفحه عریض رفته و از بین مدل و سایزهای مختلف آن، یکی را انتخاب کنید. چراکه مانیتورهای صفحه عریض (wide) فضای افقی بیشتری را در اختیار کاربران می‌گذارد.

۲ - توجه به سایز مانیتور نیز نکته دیگری است که باز هم به نوع کار کاربران بستگی دارد. مانیتورهای سایز بزرگ معمولا برای تماشای فیلم و بازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های گرافیکی مناسب‌تر هستند.

۳ - توجه به رزولوشن (وضوح تصویر)، شدت روشنایی، نسبت کنتراست و تعداد رنگ‌های قابل‌نمایش نکته قابل‌توجه دیگری است که در صورت عدم توجه به این موضوع تصویر وضوح، شفافیت و روشنایی موردنظر را ندارد.

۴ - هنگام انتخاب مانیتور به اتصالات مانیتور مانند پورت‌های ورودی و خروجی و قابلیت‌های دیگر آن مانند تجهیز به موتور پردازش تصویر، اسپیکر و ... نیز توجه داشته باشید.

۵ - مانیتور را با ضمانت‌نامه معتبر خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل، سرگردان نشوید.