نوکیا همچنان برترین فروشنده‌ جهان

بر اساس گزارش IDC، فروش تلفن‌های همراه در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی با ۶/۱۲درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل آن به ۲۸۹میلیون دستگاه رسید.

بر اساس گزارش این موسسه پژوهش بازار، فروشندگان تلفن همراه در کل سال ۲۰۰۸ در مجموع ۱۸/۱میلیارد دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان روانه بازار کردند که ۵/۳درصد بیشتر از ۱۴/۱میلیارد دستگاه روانه شده به بازار در سال ۲۰۰۷ به شمار می‌رود.

این موسسه کاهش دو رقمی در تلفن‌های همراه عرضه شده به بازار در سه ماهه چهارم را به عنوان یک رکود غیرمعمول توصیف کرده اما اعلام کرده نیمه اول سال ۲۰۰۹ بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. طبق گزارش IDC، از جنبه مثبت فروش تلفن‌های هوشمند که به کاربران امکان می‌دهند به مرور اینترنت بپردازند یا ایمیل ارسال و دریافت کنند در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال گذشته آن ۵/۲۲درصد رشد کرد.

بنا بر این اعلام، نوکیا با فروش ۴/۴۶۸میلیون دستگاه و کسب ۷/۳۹درصد سهم بازار برترین فروشنده تلفن همراه جهان باقی ماند. شرکت کره‌ای سامسونگ با فروش ۷/۱۹۶میلیون دستگاه و سهم بازار ۷/۱۶درصد پس از این شرکت فنلاندی و ال جی الکترونیکس، شرکت کره‌ای دیگر با فروش ۷/۱۰۰میلیون دستگاه و سهم بازار ۵/۸درصد به‌دنبال آن قرار گرفت.موتورولا با فروش ۱/۱۰۰میلیون تلفن و سهم بازار ۵/۸درصد در مکان چهارم و سونی اریکسون با فروش ۶/۹۶میلیون دستگاه و سهم بازار ۲/۸درصد پس از این شرکت آمریکایی قرار گرفت.