نیم وجبی‌های دوست داشتنی

مریم عسگری

نمی‌دانم این اواخر فرصت کرده‌اید سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر بزنید یا خیر؟ اگر طی یکی دو هفته اخیر گذرتان به مراکز خرید و فروش رایانه و تجهیزات آن افتاده باشد حتما به غیر از مورد تکراری رکود حاکم بر بازار و تلاش فروشندگان برای جلب نظر مشتریان، حضور میهمانان تازه وارد جمع و جور و کم حجمی پشت ویترین فروشگاه‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است.

لپ‌تاپ‌های کوچکی که اکثرا وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارند و با برندهای مختلفی در بازار موجودند.

اگر چه عرضه چنین کالای پر مخاطبی در شرایطی که بازار روزهای بی‌رونقی را پشت سر می‌گذراند، کمی عجیب است، اما فروشندگان معتقدند این اقدام تا حدودی باعث جلب توجه خریداران به سمت این بازار بی رونق و سرد می‌شود.

عیاری یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این باره می‌گوید: ورود لپ‌تاپ‌های سبک وزن که صفحه نمایش کوچکی دارند و از اوایل بهمن ماه وارد بازار شده‌اند تا حدودی باعث شده است خریداران لپ‌تاپ‌های سبک وزن با توجه به قیمت پایینی که این لپ‌تاپ‌ها دارند، برای خرید اقدام کنند.

به گفته یک فروشنده دیگر، رکود اقتصادی حاکم بر جهان باعث شده تا شرکت‌های مادر، محصولات خود را با قیمت پایین به بازار عرضه کنند و این اتفاق در بازار ایران نیز رخ داده است.

طبق اعلام فروشندگان، ورود لپ‌تاپ‌های جدید به بازار باعث شده توجه خریداران لپ‌تاپ به سوی بازار جلب شود و بازار طی دو هفته اخیر از لحاظ میزان خرید و فروش تغییری هر چند محدود کند.

اکبری یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این باره می‌گوید :سابق بر این تنها یکی دو برند محدود در زمینه عرضه لپ‌تاپ‌ها ی کوچک یاmini laptop فعالیت می‌کردند، اما اکنون شرکت‌های تولیدکننده با توجه به نیاز کاربران لپ‌تاپ به نمونه‌های سبک وزن این کالا، اقدام به عرضه مدل‌های سبک وزن که به صفحه نمایش‌های کوچک مجهز هستند کرده‌اند.

در حال حاضر برند‌های مختلفی از جمله dell،acer،Toshiba، lg،fujitsu Siemens ibm Lenovo و... لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش‌های کوچک به بازار عرضه کرده‌اند که اکثرا سایز آنها کمتر از ۱۰ اینچ و وزن آنها نیز پایین تر از یک کیلوگرم است.

کوچولوهای تازه وارد بازار

قابلیت حمل آسان از مهمترین دلایلی است که باعث جلب توجه کاربران این کالا می‌شود.

به همین دلیل TOSHIBA که از تولیدکنندگان باسابقه این کالاست یک محصول جدید در این زمینه وارد بازار کرده است که به صفحه نمایش ۹/۸ اینچی مجهز است. این MINI LAPTOPبه پردازنده۶/۱ ATOM/ ۵۱۲/۵۳۳وKB و رم ۱۰۲۴ مگابایتی مجهز است. تجهیز به صفحه نمایش ۹/۸ اینچی، هارددیسکی با ظرفیت ۱۶۰ گیگابایت، کارت گرافیکINTEL ۹۵۰-۱۲۸MB، پورت USB و بلوتوث و وب کم از سایر ویژگی‌های این لپ‌تاپ یک کیلوگرمی است.

این مینی لپ‌تاپ با قیمت ۵۹۰ هزار تومان در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

البته توشیبا در خانواده لپ‌تاپ‌هایش نیز یک نمونه که وزنی حدود یک کیلو دارد عرضه کرده است.

این مدل که PORTEGE R۲۰۰نام دارد، یک لپ‌تاپ یک کیلویی است که به پردازنده MB ا۳/۱ CENTRINO/۲و رم ۵۱۲ مگابایتی مجهز است. تجهیز به ‌هارددیسکی با ظرفیت ۶۰ گیگابایت، صفحه نمایش ۱۲ اینچی، کارت گرافیک۱۲۸ INTEL، پورت USB، WIFI، بلوتوث و... از سایر ویژگی‌های این لپ‌تاپ است.

PORTEGE R۲۰۰با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

DELL یکی دیگر از تولیدکنندگان لپ‌تاپ نیز، مدل MINI NINEرا طی دو هفته اخیر وارد بازار داخلی کرده است.

طبق اعلام دبیری، کارشناس فروش شرکت ایران لپ‌تاپ، یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های DELL در بازار داخلی این MINI LAPTOPکه به صفحه نمایش ۹/۸ اینچی مجهز است وزنی حدود ۸۰۰ گرم دارد و طی مدتی که از ورودش به بازار می‌گذرد از فروش بالایی برخوردار بوده است.

تجهیز به پردازنده ۶/۱ ATOM، رم یک گیگابایتی و ‌هارددیسکی با ظرفیت ۱۶ گیگابایت از نوع SSD از سایر ویژگی‌های این MINI LAPTOP است.

یک فروشنده دیگر در این باره می‌گوید: بازار به سوی لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش‌هایی کوچکتر از ۱۰ اینچ می‌رود. به همین دلیل رقابتی شدید بین شرکت‌ها برای تولید این لپ‌تاپ‌ها به وجود آمده است و هر روز باید منتظر ورود مدلی جدید در این زمینه باشیم.

SONY نیز چند مدل لپ‌تاپ با وزن ۲/۱کیلوگرم وارد بازار کرده است.

مدل‌های VGN-TZ ۳۷G،VGN-TZ ۳۷ GR از لپ‌تاپ‌های سبک وزن این برند هستند که به صفحه نمایش ۱۱ اینچی مجهزند. این لپ‌تاپ‌ها به پردازنده CENTRINO CORE ۲DOU ۱.۳۳ GHZ، رم دو گیگابایتی و‌هارددیسکی با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت مجهزند.

این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

این لپ‌تاپ‌ها، سبک وزن ترین لپ‌تاپ‌های سونی در بازار داخلی هستند.

IBM LENOVO یکی دیگر از تولیدکنندگانی است که اقدام به عرضه لپ‌تاپ‌های سبک وزن کرده است.

MINI LAPTOPهای این برند که در سه مدل S۱۰-S۴YG- ا،S۱۰۴WG،S۱۰۴XG وارد بازار داخلی شده‌اند به پردازنده INTEL N۲۷۰ ۱.۶ GHZ ATOM ONE-DIE ۵۱۲KB، رم یک گیگابایتی و هارددیسکی با ظرفیت ۱۶۰ گیگابایت مجهز است. صفحه نمایش این لپ‌تاپ نیز ۱/۱۰ اینچ است.

این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود ۴۹۹ تا ۵۰۹ هزار تومان و ضمانت سازگار ارقام به فروش می‌رسند.

محصول جدید شرکت ال جی نیز در عرصه لپ‌تاپ‌های سبک وزن،X۱۱۰ یک نوت بوک کوچک و زیبا با صفحه نمایش ۱۰ اینچ است با وزنی، کمی بیشتر از یک‌کیلوگرم (۱۹/۱ kg ) است. این نوت بوک برای کاربران امکاناتی مانند Wi-Fi ، Bluetooth، را به سادگی فراهم می‌کند.

شما هرجا که باشید، این بهترین و آسان ترین راه برای آنلاین بودن همیشگی شما است. این تکنولوژی ارتباطی به شما این امکان را می‌دهد که در هر حالتی بتوانید ایمیل‌هایتان را چک کنید، در وب جست‌وجو کنید، چت ویا از سایر سرویس‌های شبکه‌ای استفاده کنید.این محصول در رنگ‌های سیاه، صورتی و سفید ارائه می‌شود. صفحه کلید عریض و صحیح، جای هیچ نگرانی برای تایپ کردن باقی نمی‌گذارد و با بهره‌گیری از دوربین ۳/۱مگاپیکسلی به راحتی امکان برقراری ویدئو کنفراس ایجاد می‌شود.

این نوت‌بوک دارای سیستم خنک‌کنندگی مایع بوده که با پایین آوردن دمای باتری، بازدهی آن را بالامی‌برد. LG X۱۱۰ از فناوری پردازشگر اینتل، ‌هارددیسک ۱۶۰ گیگابایت، ۳ پورت USB، کارت خوان حافظه ۴*۱ و دوربین (webcam Mpx ۱.۳) بهره می‌گیرد.

ASUS نیز مدل‌های UMPC R۲E، UMPC R۵۰ را به بازار لپ‌تاپ‌های سبک وزن معرفی کرد.

UMPC R۲E به صفحه نمایش ۷ اینچ،پردازنده INTEL STEALY A ۱۱۰ -۸۰۰ MHZ، رم یک گیگابایتی و ‌هارددیسکی با ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت مجهز است.

این کالا به قیمت یک میلیون و ۳۹۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل UMPC R۵۰ نیز یک لپ‌تاپ جدید است که به صفحه نمایش ۶/۵ اینچی، پردازنده

Z۵۲۰۱.۳۳ INTEL ATOM و رم یک گیگابایتی مجهز است.

قیمت این لپ‌تاپ نیز یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان اعلام شده است. مدل‌های N۱OJC ، N۱۰Eنیز از MINI LAPTOPهای این برند است که به صفحه نمایش ۱۰ اینچی مجهز است و قیمتی حدود ۶۸۰ تا ۷۲۰ هزار تومان دارد.

به گفته ابطحی، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت، تنها تفاوت MINI LAPTOPها با لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایش کوچکی دارند در پردازنده قابل پشتیبانی آنها است.

چرا که MINI LAPTOPها هرگز نمی‌توانند پردازنده‌هایی با فرکانس کاری بالا را پشتیبانی کنند و سرعت یک MINI LAPTOP از یک لپ‌تاپ پایین تر است.

ACER نیز در این عرصه چند مدل را وارد بازار کرده است که در این بین مدل AOAکه یک لپ‌تاپ سفید رنگ است فروش بالایی دارد.

این MINI LAPTOP به یک صفحه نمایش ۹/۸اینچی از نوعWXGAمجهز است. تجهیز به پردازنده INTEL ATOM N۲۷۰ -۱.۶،

رم یک گیگابایتی، هارددیسکی با ظرفیت ۱۶۰ گیگیابایت SATA و... از ویژگی‌های این MINI LAPTOPاست.

AOAبا قیمت ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل‌های LIFE BOOK P-۱۶۱۰،LIFE BOOK P-۷۲۳۰ نیز از لپ‌تاپ‌های سبک وزن SIEMENS FUJITSU هستند.

LIFE BOOK P-۱۶۱۰ به صفحه نمایش ۹/۸ اینچ، پردازنده ۲MB- اINTEL ULV ۱.۴، هارددیسکی با ظرفیت ۶۰ گیگابایت و رم یک گیگابتی مجهز است.

این لپ‌تاپ یک کیلوگرمی با قیمت ۸۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

LIFE BOOK P-۷۲۳۰نیز به صفحه نمایش ۶/۱۰اینچ، پردازنده CORE DUO ULV ۱.۲، رم یک گیگابایتی و ‌هارددیسکی با ظرفیت ۸۰ گیگابایت مجهز است. لپ‌تاپ ۲/۱ کیلوگرمی با قیمت دومیلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در مورد لپ‌تاپ‌های HPهم اگر چه فروشندگان معتقدند چند مدل به صورت محدود وارد بازار شده‌اند، اما نوری مسوول فروش شرکت همراه پردازش در این باره می‌گوید: در حال حاضر از این شرکت لپ‌تاپی با صفحه نمایش‌های کوچک وجود ندارد.

حراج لپ‌تاپ‌های غول پیکر

اگر چه لپ‌تاپ‌های صفحه بزرگ همچنان در بازار با استقبال مواجه هستند، اما برخی از فروشندگان معتقدند ورود لپ‌تاپ‌های سبک وزن با قیمت پایین باعث می‌شود بازار لپ‌تاپ‌های صفحه بزرگ از رونق بیفتد.به همین دلیل برخی فروشندگان در مراکز خرید لپ‌تاپ‌های ۴/۱۵اینچ را با قیمت‌های پایین به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که سایر فروشندگان معتقدند لپ‌تاپ‌های صفحه کوچک برای انجام برخی امور کارایی چندانی ندارند و امکان ندارد

MINI LAPTOP‌ها جایگزین لپ‌تاپ‌های صفحه بزرگ شوند.

چرا که MINI LAPTOPها به کارت گرافیک و پردازنده‌های ضعیف و صفحه‌های کوچک مجهزند و نمی‌توان از آنها انتظاراتی در حد یک لپ‌تاپ که به پردازنده‌ای مانند CORE ۲ DUO ۲/۵ مجهز است داشته باشیم. از طرف دیگر صفحه کلید این MINI LAPTOPها ریز است و کار با آن قدری سخت است.

اما تمام این معایب را کاربرانی که لپ‌تاپشان حکم یار گرمابه و گلستان را برایشان دارد به جان می‌خرند تا حمل لپ‌تاپ سبک وزنشان دست و دوش آنها را به درد نیاورد.