کاهش 13درصدی قیمت جهانی تلویزیون LCD
عکس: نگار متین‌نیا
بازار دیجیتال- رکود اقتصادی جهان همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است. این شرایط گویا بازار تلویزیون‌های LCD به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین بازار محصولات دیجیتال دنیا را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. آخرین تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Display Search هم این موضوع را تایید می‌کند. براساس این تحقیقات قیمت جهانی تلویزیون‌های LCD در آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ به‌طور متوسط تا ۱۳درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار تلویزیون‌های LCD، این میزان کاهش قیمت در مقایسه با پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان بسیار پایین‌تر است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که قیمت انواع پنل‌های LCD هم با کاهش قیمت ۱۶درصدی در مقایسه با سال ۲۰۰۷روبه‌رو بوده است. از طرفی تلویزیون‌های قدیمی CRT هم به تدریج از بازار پرتقاضا خارج می‌شوند. درست به همین دلیل هم هست که قیمت تلویزیون‌های CRT چندان تغییری نکرده و تنها با کاهش ۴درصدی در مقایسه با روزهای پایانی سال ۲۰۰۷ مواجه شده است.
همان‌طور که در نمودار آمده است، قیمت تلویزیون‌های LCD در برابر قیمت پنل‌های LCD از ماه آگوست سال 2008 با کمی افزایش روبه‌رو بوده است که این نشان می‌دهد قیمت انواع پنل‌های LCD در مقایسه با قیمت تلویزیون‌های LCD با سرعت بیشتری در طول این مدت کاهش پیدا کرده است. در زیر جدول قیمت انواع تلویزیون‌های LCD براساس اندازه در بعضی مناطق دنیا در ماه آخر سال 2008 با یکدیگر مقایسه شده‌اند.