به عقیده کارشناسان حاضر در سمینار «ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت»، حضور کم‌رنگ کشورهای در حال توسعه در آیکان باعث شده است این سازمان صدای آنها را نشنود، ضمن اینکه اگر می‌خواهیم نقش مهمی در فرآیند توسعه و حاکمیت اینترنت در اجلاس‌های جهانی داشته باشیم، نیازمندیم بخش‌های دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی حرکتی همگام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان علیرضا کاشیان، کارشناس ICT در سمینار «ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت» درباره‌ آیکان اظهار کرد: آیکان سازمانی غیرانتفاعی در شهر کالیفرنیا است که تحت قانون آن نیز اداره می‌شود، ضمن این که منافع مالی هیچ دولت و گروهی در آن نیست.

این کارشناس ICT درباره‌ عضویت ایران در آیکان نیز گفت: برای اولین بار تیم ایرانی با حمایت مهندس جهانگرد در سال ۲۰۰۴ در کوالالامپور در میتینگ این شرکت حضور یافت و بلافاصله با درخواست عضویت رسمی او نیز موافقت شد. کاشیان تصریح کرد: اما بعد از تغییر دولت در اجلاس‌های آن شرکت نکردیم تا این که بالاخره سال گذشته با حمایت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این نشست‌ها حضور پیدا کردیم.

او ادامه داد: قبل از حضور در آیکان، شناختی از این شرکت، منافعی که می‌توانیم دنبال کنیم و نیز تاثیری که می‌توانیم در آن داشته باشیم، نداشتیم، اما امروز می‌دانیم با شرکت در چنین نشست‌هایی می‌توانیم از پتانسیل‌ها و خواسته‌های خود در اینترنت دفاع کنیم. به گفته وی به نظر می‌رسد حضور نیافتن کشورهای در حال توسعه باعث شده است، آیکان صدای آنها را نشنود و به همین خاطر حضور ما در این نشست‌ها بسیار خوب بود و باعث شد ضعف‌هایمان شناسایی شود.