نوکیا با اعلام بدتر از انتظار بودن نتایج مالی مورد پیش‌بینی خود، از کاهش ۶۹درصدی درآمد خالص خود در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ خبر داد که به دنبال کاهش فوق‌العاده تقاضا در طول فصل کلیدی تعطیلات صورت گرفت.

نوکیا ممکن است بزرگ‌ترین شرکت سازنده تلفن همراه جهان باشد، اما نتوانسته از شرایط اقتصادی دشوار بگریزد. درآمد خالص این شرکت در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ و تا پایان ۳۱ ماه دسامبر فوق‌العاده کاهش یافته و در مقایسه با ۸۴/۱میلیارد یورو در مدت مشابه سال ۲۰۰۷ به ۵۷۶میلیون یورو - ۷۵۱میلیون دلار- رسید. تحلیلگران درآمد خالص ۹۷۷میلیون یورو را برای این شرکت پیش‌بینی کرده بودند.

یکی از دلایل عمده کاهش درآمد نوکیا بازار چین است که فروش گوشی‌های نوکیا در آن در سه ماه چهارم سال گذشته در مقایسه با سال قبل آن ۱/۳۶درصد کاهش یافت. این شرکت در انتظار سال ۲۰۰۹ دشواری در زمینه درآمد و عایدی خود است و پیش‌بینی‌اش برای شمار تلفن‌هایی که صنعت در سال ۲۰۰۹ خواهد فروخت را برای دومین بار در هفت هفته گذشته کاهش داد و ارزیابی کرده رشد بازار تلفن همراه در سال ۲۰۰۹ به میزان ۱۰درصد کاهش یافته و به بیش از یک میلیارد دستگاه برسد.

البته این شرکت تنها نیست و سایر سازندگان تلفن همراه در این بازار از جمله سونی اریکسون، موتورولا و سامسونگ نیز با کند شدن فروش در این بازار مواجه شده‌اند، اما نوکیا اعلام کرده حجم بالا به این شرکت کمک کرده در مقایسه با رقابت در وضعیت محکم‌تری باشد.