چاپگرهای سوزنی در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند

بازار دیجیتال - از زمانی که نخستین چاپگر سوزنی در سال ۱۹۶۳ توسط شرکت ERKO EPSON تولید شد تا کنون چاپگرهای متنوع سوزنی با کارآیی متفاوت ساخته شده است. در این میان شرکت‌های گوناگونی اقدام به تولید این چاپگرها کرده‌اند که از جمله آنها، شرکت‌های EPSON، OKI، LEXMARK و BROTHER را می‌توان نام برد.روش عملکرد این چاپگرها به گونه‌ای است که از نوار جوهری (ریبون) برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌شود.در این چاپگرها هر حرف یا عدد توسط آرایش نقاط در یک ماتریس خاص (جدول) به وجود می‌آیند.این چاپگرها Impact هستند یعنی هنگام چاپ، کاغذ لمس می‌شود.نوار جوهری همواره بین هد (سوزن‌ها) و محل چاپ (Platen) قرار دارد. وقتی که کاغذ در محل چاپ قرار می‌گیرد و بوبین هد تحریک می‌شود، سوزن هد ریبون را به کاغذ فشار می‌دهد و یک نقطه به عنوان اثر باقی می‌گذارد. سپس سوزن به جای اولیه خود باز می‌گردد.اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که استفاده از ریبون‌های نامناسب موجب شده تا سوزن‌ها هر بار پس از فشردن ریبون روی کاغذ مقداری از جوهر یا پرز پارچه را به داخل هد منتقل کنند.

بنابراین در مدت کوتاهی مقدار زیادی جوهر وارد هد خواهد شد. برای تکمیل شدن چرخه آسیب‌رسانی باید بدانیم پاره‌شدن نوار جوهری نیز موجب شکستن سوزن‌ها خواهد شد. البته ریبون‌های نامرغوبی وجود دارند که به دلیل استفاده از پارچه سست و بی‌دوام خیلی زود فرسوده و پاره شده و موجب شکستن سوزن‌ها می‌‌‌شوند. در برخی از موارد اشکالاتی ایجاد می‌شود که در نگاه اول به نظر نمی‌رسد که ریبون نامناسب موجب آن باشد. یکی از این موارد جابه‌جایی افقی در چاپ است.معمولا هد در چاپگرهای سوزنی خراب نمی‌شود، ولی کاربرانی که از ریبون‌های غیراستاندارد و شارژی استفاده می‌کنند با مشکل خرابی هد مواجه می‌شوند. اغلب مشتری‌ها از صدمات طولانی مدت، ریبون‌های نامناسب یا شارژی مطلع نیستند، در حالی که با خرید ریبون مناسب علاوه بر چاپ مطبوع توسط چاپگر، می‌توان از عمر بیشتر آن و ارزش افزوده تجاری آن نیز بهره‌مند شد.

ریبون‌های استاندارد دارای دوام زیادی هستند، به طوری که کیفیت چاپ برای طولانی مدت تقریبا ثابت است.این در حالی است که ریبون‌های نامناسب پس از مدت کوتاهی، چاپ کمرنگ شده‌ای را ارائه کرده و حروف و اعداد چاپ شده خوانا نخواهند بود.در رابطه با بازار ریبون در کشور باید گفت به تازگی انواعی از مدل‌های شارژی و بی‌کیفیت توزیع شده است که باعث بروز اشکالات فراوانی در عملکرد چاپگرهای سوزنی شده و مراجعه به واحدهای خدمات پس از فروش را افزایش داده است.از جمله نقایص ریبون‌های غیراستاندارد علاوه بر استفاده از جوهر و نوارهای غیر مرغوب، عدم ارائه اطلاعات درست درباره متراژ نوار است که مشتریان را در پاره‌ای مواقع به اشتباه می‌اندازد.در بازار تجهیزات اداری، شرکت مادیران به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده چاپگرهای سوزنی در ایران بیش از شش سال است که ریبون انواع چاپگرهای سوزنی اپسون را به بازار عرضه می‌کند، این ریبون‌ها علاوه بر کیفیت بالای پارچه نوار و جوهر آن، متراژ دقیق و مناسبی از نوار را نیز دارا هستند.