جدیدترین دوربین عکاسی حرفه‌ای شرکت کانن

محمدرضا بازرگان- این دوربین در واقع نوع ارتقا یافته دوربین قدیمی این شرکت EOS ۵D است که در سال ۲۰۰۵ به بازار ارایه شده بود. دوربین جدید کانن با ۲۱.۱ مگاپیکسل و فول فریم و مجهز به قابلیت ضبط تصاویر در حالت تمام HD است . این دوربین همچنین دارای پردازنده DIGIC ۴ است و میزان حساسیت تصویر آن (ISO) نیز تا ۲۵,۶۰۰ ارتقا یافته است. دوربین جدید کانن برای نخستین بار در دوربینهای کانن دارای قابلیت ضبط تصویر به حالت تمام HD است و به عقیده بسیاری پاسخی است به دوربین D۳۰۰ شرکت نیکون که پیش از این به این قابلیت مجهز بود. اما چه ویژگی‌هایی این نوع فیلمبرداری را، به‌رغم همه محدودیت‌های خود جذاب می‌کند؟

الف- امکان فیلمبرداری با ایزو بالا در شرایط نور کم: این قابلیت که به علت سنسورهای بزرگ این دوربین‌ها (نسبت به دوربین‌های فیلمبرداری) است، این امکان را فراهم خواهد کرد که بتوان با ایزو بالا و خروجی‌های بدون نویز این دوربین‌ها، در شرایط نور کم فیلمبرداری کرد.

ب- امکان کنترل خوب عمق میدان: این قابلیت نیز به‌خاطر سایز سنسور این دوربین‌ها است که باعث می‌شود بتوان مانند دوربین‌های بسیار گرانقیمت آنالوگ، عمق میدان را در فیلمبرداری کنترل نمود و جلوه‌هایی بوجود آورد که اساسا با دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال فعلی، ممکن نیست.

ج- امکان استفاده از لنز‌های متنوع عکاسی: فیلمبرداری با مجموعه‌ لنزهای عکاسی، یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب است. مثلا فیلمبرداری با لنزهای تله، لنزهای فیش‌آی، و یا لنز‌های تیلت-شیفت که هریک می‌تواند دنیایی از خلاقیت به همراه داشته باشد.

این دوربین امکان عکسبرداری پشت سرهم تا ۹/۳ فریم در ثانیه و همچنین دارای قابلیت دیدن تصاویر روی صفحه نمایش قبل از عکسبرداری (live view) است.

دوره سیکل شاتر ( زمان مفید تعداد شاتر)این دوربین ۱۵۰‌هزار بار اعلام شده است.