بازار دیجیتال- دوربین‌های عکاسی دیجیتال این روزها بازار گرم و پررونقی دارند که همه و همه به تقاضای قابل توجه کاربران و خریداران مربوط است.

در حقیقت کاربری آسان و از همه مهم‌تر قابلیت‌های کلیدی آن‌ها که می‌تواند هر عکاس مبتدی یا حتی نیمه حرفه‌ای را هم راضی کند، همه آن چیزی هستند که دوربین‌های عکاسی دیجیتال را به محصولاتی محبوب و پرطرفدار در بازار دیجیتال تبدیل کرده‌اند.

در بازار رقابتی و پر رونق دوربین‌های عکاسی دیجیتال اما انتخاب و خرید کار چندان ساده‌ای نیست.

در نگاه اول به ویترین‌هایی که از دوربین‌های مختلف و متنوع پر شده‌اند، تمام این دوربین‌ها شبیه به هم به نظر می‌رسند. درست به همین دلیل هم انتخاب سخت می‌شود. تقریبا اغلب این دوربین‌ها طراحی شبیه به هم و ارگونومیکی داشته و امکانات مشابهی دارند که در واقع تفاوت آن‌ها به کیفیت آن‌ها و البته قیمت‌شان مربوط می‌شود. با این اوصاف اگر تصمیم به خرید یک دوربین عکاسی دیجیتال با امکانات خوب اما قیمت ارزان دارید، بهتر است خطوط پایین را بخوانید.

وضوح تصویر و زوم

احتمالا اغلب شما شنیده‌های زیادی درباره این دو قابلیت مهم دارید. با این وجود بهتر است بدانید که تقریبا هر دوربین عکاسی دیجیتال جدید وضوح تصویری حداقل برابر ۸ مگاپیکسل را دارد تا جایی که این روزها اغلب عکس‌های منتشر شده در اینترنت وضوح تصویر ۸ مگاپیکسلی دارند.

دوربین مدل Finepix j۱۰ از شرکت Fugifilm یکی از این دوربین‌های ارزان‌قیمت است که با قیمت حدود ۱۰۰دلار، وضوح تصویری برابر ۲/۸مگاپیکسل و زوم‌اپتیکال ۳برابر دارد. به این ترتیب اگر به دنبال خرید دوربین ارزان‌قیمت با قیمت کمتر از۲۵۰دلار هستید، می‌توانید روی خرید یک دوربین عکاسی با وضوح ۱۰مگاپیکسل و زوم‌اپتیکال ۳ یا ۵برابر حساب کنید.

طراحی

اگر طراحی خوب یک دوربین در تصمیم‌گیری شما به عنوان یک خریدار موثر است، باید بدانید که دوربین‌های عکاسی ارزان‌قیمت انتخاب‌های مختلف را پیش رویتان می‌گذارند. در میان این دوربین‌ها، از مدل‌هایی با طراحی باریک و سبک مانند مدل

Exilim Ex - Z۸۰ شرکت Casio گرفته تا مدل‌هایی کمی بزرگ‌‌تر مانند PowerShot A۱۰۰۰ IS شرکت Canon وجود دارند که می‌توانند تصمیم‌گیری را برایتان سخت کنند. این روزها اما معمولا کاربران و خریداران تمایل بیشتری به خرید دوربین‌های عکاسی دیجیتال با طراحی بدنه باریک و کوچک دارند. این در حالی است که بزرگ‌ترین مشکل این دوربین‌ها عدم ‌امکان کار کردن ساده با آنها است که در واقع به دلیل کوچک بودن کلیدهای این دوربین‌ها است.

با این حال مدل Stylus ۱۰۵۰ SW شرکت Olympus انتخاب خوبی است که با وجود طراحی باریک و نسبتا کوچک، قیمت مناسبی دارد.

نمایشگر

دوربین‌های دیجیتالی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند، معمولا نمایشگری با اندازه حداقل ۵/۲اینچ دارند. با این اوصاف دوربین ارزان‌قیمت انتخابی شما می‌تواند نمایشگر LCD با اندازه حداقل ۵/۲اینچ داشته باشد. به عنوان مثال دوربین مدل Powershot sD۱۱۰۰Is با نمایشگر ۵/۲اینچی، مدل Power shot SD۷۹۰IS با نمایشگر ۳ اینچی یا مدل Lumix DMC-FS۲۰ شرکت Panasonic دوربین‌های ارزان قیمت با نمایشگرهای نسبتا بزرگ و مناسب هستند.

امکان فیلمبرداری

این روزها دیگر اغلب دوربین‌های عکاسی دیجیتال قابلیت فیلمبرداری را هم دارند. در این میان وضوح فیلمبرداری و سرعت آن برای کاربران اهمیت دارد. فیلمبرداری با وضوح تصویر ۴۸۰×۶۴۰ پیکسل و سرعت ۳۰فریم در هر ثانیه در واقع کیفیت حداقلی است که در دوربین‌های ارزان قیمتی مانند مدل OPTIOS۱۲ از Canon وجود دارد. گاهی هم می‌توانید دوربین‌های ارزان‌قیمتی مانند مدل‌های Easgshare V۱۰۷۳ از Pentax و PowershotSD۷۹۰IS و M۱۰۳۳ شرکت Kodak را با قیمت به ترتیب ۲۰۰ و ۱۵۰دلار و امکان فیلمبرداری با وضوح مناسب و با کیفیت ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل را پیدا کنید.

قابلیت‌های دیگر

داشتن امکانات دیگری مانند لرزشگیر دست، تشخیص چهره و کاهش قرمزی چشم هم قابلیت‌های مناسب دیگری هستند که در صورت اضافه شدن به دوربین‌های دیجیتال ارزان قیمت قطعا می‌توانند باعث شادی خریدار را باعث شوند.