ماوس رایانه 40 ساله شد

۴۰ سال از زمان ساخت نخستین ماوس رایانه که با ظاهری عجیب دارای یک دگمه قرمز در بالا و یک چرخ چرخنده بود گذشت و محققان برای کابلی که از پشت آن آویزان بود نام ماوس را برایش انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، داگلاس اینگل برت در اوایل دهه ۱۹۶۰ هنگامی که در حال بررسی تعامل میان انسان و رایانه‌ها در موسسه تحقیقاتی استنفورد بود، ایده ایجاد روش ساده‌ای برای کنترل رایانه را مطرح کرد. پیش از ساخته شدن ماوس اپراتورهای رایانه از قلم سبکی برای مرور صفحه استفاده می‌کردند. اینگل برت و گروهش در سال ۱۹۶۴ موفق شدند نمونه اولیه ماوس را بسازند، اما چهار سال بعد بود که نمونه اولیه موس در کنفرانسی در سانفرانسیسکو در یک نمایش مولتی مدیای عمومی ۹۰ دقیقه‌ای به جهان معرفی شد، البته مدتی طول کشید تا باقی جهان نیز به این دستگاه کوچک دست پیدا کنند. نخستین ماوس تجاری در سال ۱۹۸۱ با عرضه رایانه زیراکس استار ارائه شد، اما تنها در سال ۱۹۸۴ و پس از این که اپل این فن‌آوری را به دست آورد با عرضه رایانه مکینتاش اپل استفاده از ماوس در میان کاربران رایانه متداول شد.

از آن زمان ماوس ورودی پیش فرض برای رایانه‌ها بوده، اما اکنون با توسعه فن‌آوری‌های کنترل حسی و رابط‌های کاربری صفحه لمسی با خطر برچیده شدن روبه‌رو شده و حتی تحلیلگران مرگ آن را ظرف سه تا پنج سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند.