یک مادربورد با قابلیت از بایواستار

بازار دیجیتال- بایواستار سه مدل در گروه مادربوردهای تراشه P۴۵ را روانه بازار کرده است.

در بین مادربوردهای این گروه TP۴۵ HP از خوش قیمت‌های بازار است که در مقایسه با هزینه آن، کارآیی و کیفیتی قابل توجه دارد. سیستم خنک‌کننده مسی شامل لوله‌ها و پره‌ها است و از ۳ قسمت تقریبا مجزا تشکیل شده که قسمت اول آن در بالای پردازنده و مربوط به فازهای توان است. در این بخش حرارت تولید شده به پره‌های مسی منتقل و از طریق آن‌ها دفع خواهد شد.

در بخش دوم که پل شمالی است ساختاری مشابه قسمت توان‌ها دیده می‌شود با این تفاوت که شیاری در وسط آن باعث افزایش سطح انتقال حرارت می‌شود. لوله مسی که این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کند وظیفه انتقال گرما از سطح داغ به سطح خنک را بر عهده دارد و به این ترتیب هر دو قسمت به‌رغم فاصله‌هایی که با یکدیگر دارند به عنوان یک واحد خنک‌کننده مشترک عمل می‌کنند. بخش سوم به تراشه پل جنوبی اختصاص دارد و سیستم خنک‌کننده آن نسبت به دو بخش دیگر کاملا مستقل است. بنابراین سه قسمت مهم مادربورد شامل MOSFET های تنظیم‌کننده توان، پل شمالی و پل جنوبی مجهز به خنک‌کننده است.

بایوس در TP۴۵ HP از تولیدات شرکت AMI است که توسط مهندسان بایواستار بهینه‌سازی شده و تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

در قسمت دیگری از بایوس بخشی را می‌توان دید که توسط آن امکان انتخاب بوت از فلش دیسک یا فلاپی نیز فراهم شده و در صورتی که از سیستم عامل‌های Live روی فلش استفاده می‌کنید، می‌توانید مادربورد را طوری تنظیم کنید که بوت را از روی این قطعه اجرا کند.

اگر بخش اورکلاک خودکار را به حالت دستی تغییر دهید سایر گزینه‌ها فعال شده و حداکثر بازدهی ۱۰ درصد در شرط پیش فرض را می‌توانید تا ۶۰ درصد و حتی بیشتر افزایش دهید. در نتیجه بسیار راحت می‌توانید یک اورکلاک موفق انجام دهید. زمانی که یک مادربورد با قیمت مناسب خریداری کنید، ولی به اندازه یک مادربورد حرفه‌ای آن را به کار بگیرید، می‌توانید بگویید برنده شدید و نقطه قوت TP۴۵ نیز در همین مساله است.

یکی از مزایای TP۴۵ HP نرم‌افزارهایی است که توسط بایواستار طراحی شده و با محصولاتش سازگار است. این تنظیمات شامل ولتاژ‌های برد در خروجی‌های مختلف مانند پردازنده، پل شمالی، حافظه، خروجی ۱۲ ولت و ۳/۳ ولت موارد دیگر، دمای به دست آمده و از گیرنده‌های مختلف و دور فن‌های موجود در دستگاه است، تنظیم دورفن بر اساس دمای پردازنده در محیط ویندوز نیز از دیگر قسمت‌های جالب این نرم‌افزار است.

اما جذاب‌ترین برنامه موجود در این مجموعه نرم‌افزار اورکلاکینگ مادربورد در محیط ویندوز است که در صفحه اصلی آن گزینه‌هایی مانند فرکانس پردازنده، حافظه، رابط گرافیکی و مسیر FSB را خواهید دید با باز کردن دو طرف منوی نرم‌افزار امکان افزایش فرکانس و افزایش ولتاژ در محیط ویندوز وجود دارد. در نهایت سیستم در فرکانس ۵۳۳ مگاهرتز بوت می‌شود.