IE 8 سال 2009 عرضه می‌شود

مترجم: ندا لهردی

غول نرم‌افزاری دنیا این روزها به جدیدترین محصول خود و البته عرضه آن می‌اندیشد.مرورگر اینترنتی Internet Explorer۸ جدیدترین محصول شرکت Microsoft اولین بار در روز ۲۷ماه آگوست گذشته به صورت نسخه اول آزمایشی و به شکل محدود عرضه شد. کاربران مختلف از سرتاسر دنیا که اغلب نسخه‌های قبلی مرورگرهای اینترنتی Microsoft را هم تجربه کرده‌اند، این روزها در انتظار ورود جدیدترین نسخه این مرورگرها هستند.در واقع کاربری ساده و دسترسی آسان به قابلیت‌های متنوع مرورگرهای اینترنتی IE همان ویژگی‌هایی هستند که بسیاری از کاربران را به انتخاب این محصولات در مقابل مرورگرهای اینترنتی رقیب سوق می‌دهند.

با این همه گویا طرفداران پروپا قرص IE ۸ باید کمی بیشتر از آنچه که تصور می‌کردند و قرار بود، منتظر بمانند.

این درحالی است که طبق اعلام شرکت Microsoft این دسته از کاربران انتظار داشتند IE ۸ تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی (سال‌جاری) به بازار عرضه شود.

هفته گذشته مدیر اجرایی Microsoft اعلام کرد که این مرورگر اینترنتی جدید تا سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه نخواهد شد.

دین هاچامویچ مدیرکل بخش IE شرکت Microsoft چند روز پیش در وبلاگ شخصی خود اعلام کرد که نسخه کامل و نهایی IE ۸ سرانجام تا فصل اول سال میلادی آینده روانه بازار خواهد شد. در واقع کاربران علاقه‌مند می‌توانند در تعطیلات سال نو میلادی، نسخه‌های ابتدایی و آزمایشی این مرورگر اینترنتی را تجربه کنند.

او در این مورد گفت:‌در حقیقت ما به یک گروه فنی و تخصصی متشکل از افراد و سازمان‌های علاقه‌مند به مرورگرهای اینترنتی نیاز داریم تا این نسخه به روز شده و جدید را آزمایش کرده و به ما در تکمیل آن کمک کنند.

قابلیت‌های ویژه

در واقع Microsoft سعی کرده تا قابلیت‌های جدیدی را به IE ۸ اضافه کند که در این میان شخصی‌سازی را بیشتر مورد توجه قرار داده است.

به عنوان مثال قابلیت Inprivate Browsing امکان کنترل آنچه که توسط IE ۸ در بخش History به عنوان اطلاعات اینترنتی ذخیره می‌شود را می‌دهد.

Inprivate Browsing هم کاربران را درباره وب سایت‌هایی که می‌توانند اطلاعات ذخیره شده کاربران را هک کنند، آگاه کرده و امکان مسدود کردن آنها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت Inprivate Browsing هم امکان انتخاب و استفاده از وب‌سایت‌های مسدود یا نیازمند به عضویت را به کاربران می‌دهد.

چهارمین قابلیت ویژه IE ۸، قابلیت Delete Browsing History است که امکان کنترل کامل روی History مرورگر بعد از تماشای یک وب‌ سایت را به کاربرانش می‌دهد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری باید دقت بیشتری در به کارگیری IE ۸ به خرج بدهند.

در همین راستا خود شرکت Microsoft هم قبلا به وب مسترها هشدار داده بود که به دلیل سازگاری IE ۸ با استانداردهای جدید محیط وب ممکن است بعضی صفحات به طور کامل در این مرورگر نمایش داده نشوند.

کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی Gartner هم در این مورد اعلام کرده‌اند که مطابقت این مرورگر با استانداردهای جدید می‌تواند به عدم نمایش کامل و درست بعضی صفات برای نرم‌افزارهای شرکتی منجر شود.

«نیک‌مک‌کنی» مدیر فنی شرکت Microsoft هم در این مورد می‌گوید: «نمایش اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگرهای اینترنتی قدیمی‌تر درIE ۸ ممکن است به دلیل سازگاری آن با استانداردهای جدید امکان‌پذیر نباشد.»با این همه Microsoft اعلام کرده است که جدیدترین مرورگر اینترنتی‌اش با زبان برنامه‌نویسی اینترنت W۳C و استانداردهای وب مانند CCS۲.۱ و HTML۵ هم سازگار خواهد بود.

IE ۸ در واقع در ۲۵ زبان مختلف دنیا قابل دسترسی بوده و با زبان برنامه‌نویسی Ajax هم هماهنگ است.

نسخه Beta ۱ این مرورگر در روز پنجم ماه مارس در اختیار طراحان وب قرار گرفت و نسخه Beta ۲ آن هم در تاریخ ۲۷ ماه آگوست برای تمام کاربران عرضه شد.

طبق ادعای Microsoft، امنیت، آسانی استفاده و کاربری، بهبودهایی در طراحی و سرعت مهم‌ترین ویژگی‌های IE ۸ هستند که می‌توانند آن را از مرورگرهای اینترنتی قدیمی‌تر و رقیب متمایز کرده و توجه کاربران را به آن جلب کنند.

یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد IE ۸ قابلیتی به نام Web Slices است. Web slices که به طور خودکار به روز شده و در صورت عضویت برای کاربران قابل استفاده است، امکان نمایش کامل یک صفحه وب را به صورت مستقیم و از طریق قسمت Favorites در اختیار کاربران قرار می‌دهد.Web Slices در حقیقت نوعی بخش به روز شده و الهام گرفته از قابلیت Active Desktop در IE ۴ است که در سال ۱۹۹۷ عرضه شد.

قابلیت Tools Developer هم امکان دسترسی و استفاده از برنامه‌های HTML ،CSS و JavaScript را در اختیار طراحان وب قرار می‌دهد.

طبق اعلام شرکت Microsoft، IE ۸ برای اجرا نیاز به سخت‌افزارهایی مانند پردازنده‌ای با سرعت ۲۳۳ مگاهرتز یا بالاتر، کارت گرافیکی VGA با وضوح تصویر ۶۰۰×۸۰۰ و بالاتر، رم با ظرفیت ۶۴ مگابایت و بالاتر و ویندوزهای XP یا Vista دارد.

IE ۸ یا Chrome

حالا ورود IE ۸ عرصه جدیدی از رقابت دو شرکت بزرگ Microsoft و Google را به وجود خواهد آورد.

در این میان بسیاری از کارشناسان به مقایسه این دو مرورگر اینترنتی جدید پرداخته‌اند. بر این اساس اغلب کارشناسان معتقدند که هر دو این مرورگرها سرعت بالا و مناسبی دارند و امکان باز کردن چندین Tab در یک لحظه را دارند.این در حالی است که بعضی از تحلیل‌گران هم به سازگاری Chrome با کامپیوترهای تحت سیستم عامل‌های Mac و Linux در مقابل قابلیت‌های ویژه و منحصر به‌فرد IE ۸ اشاره کرده‌اند.از طرفی بسیاری دیگر سازگاری جدیدترین مرورگر اینترنتی شرکت Microsoft با استانداردهای جدید وب را قابلیت منحصر به فرد و قابل توجهی می‌دانند و معتقدند مرورگر اینترنتی Google می‌بایست ده سال پیش به بازار عرضه می‌شد.

منبع‌ها:

Information Week.com

MSNBC.COM

Wikipedia.com