گیگابایت و عرضه کارت‌های گرافیکی میان قیمت

بازار دیجیتال- شرکت گیگابایت اعلام کرده است که به زودی فروش کارت‌های گرافیکی ۵۱۲I-اGV-R۴۶۷D۳ را که با استفاده از پردازنده‌های سری Radeon HD ۴۶۷۰ تولید شده آغاز خواهد کرد. با توجه به محدوده قیمتی و مشخصات این سری از کارت‌های گرافیک، کارت‌های گرافیکی ۵۱۲I-اGV-R۴۶۷D۳ برای بازار سیستم‌های میان قیمت مناسب خواهند بود. پردازنده گرافیکی Radeon HD ۴۶۷۰ که بر پایه هسته گرافیکی RV۷۳۰ تولید شده است، از ۲۲۲ میلیون ترانزیستور تشکیل شده و ۳۲۰ پردازنده جریانی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این تعداد پردازنده جریانی درست به اندازه تعدادی است که در سری قبلی پردازنده‌های گرافیکی سطح بالای این شرکت، یعنی سری HD ۳۸۵۰ و HD ۳۸۷۰، مورد استفاده قرار گرفته بود. علاوه بر این پردازنده گرافیکی HD۴۶۵۰ از ۱۶ واحد بافت‌گذاری نیز پشتیبانی می‌کند. فرکانس کاری پردازنده ۷۵۰ مگاهرتز است که توان محاسباتی آن را در مجموع به ۴۸۰ گیگافلاپ می‌رساند. این میزان حدود ۵۰ گیگافلاپ بیش از توان محاسباتی پردازنده‌های سری HD ۳۸۵۰ است. البته طبق روالی که در طراحی پردازنده‌های گرافیکی میان قیمت وجود دارد، پهنای باند حافظه این کارت گرافیک به ۱۲۸ بیت کاهش یافته است و همین مساله سبب شده تا گیگابایت برای از میان برداشتن گلوگاه‌های احتمالی از حافظه‌های GDDR۳ با فرکانس یک گیگاهرتز (دو گیگاهرتز به صورت موثر) استفاده کند. با توجه به فرکانس و پهنای باند در دسترس، نرخ انتقال داده در مجموع به ۳۲ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید.

تکنولوژی ساخت مانند آنچه پیش از این در پردازنده‌های گرافیکی گران‌قیمت این سری نیز شاهد آن بودیم، تکنولوژی ۵۵ نانومتری است. استفاده از این تکنولوژی ساخت سبب شده است تا بتوان مصرف توان و حرارت تولیدی توسط پردازنده گرافیک را تا حد ممکن پایین آورد. برای مثال پردازنده‌های گرافیکی HD۳۸۵۰ با وجود اینکه دارای توان محاسباتی بالاتری هستند اما حدود دوبرابر بیشتر از HD ۴۶۷۰ توان مصرف می‌کنند. مجموع توان مصرفی HD ۴۶۷۰ در حدود ۵۳ وات در حداکثر بار کاری است.

هرچند گیگابایت در کارت گرافیکی ۵۱۲I-اGV-R۴۶۷D۳ از خنک کننده فعال استفاده کرده است اما انتظار می‌رود به زودی مدل‌هایی را نیز با استفاده از خنک‌کننده‌های غیرفعال به بازار عرضه کند. این مساله با توجه به توان مصرفی اندک پردازنده‌های این سری کاملا امکان‌پذیر است.