ادامه تولید گوشی توجیه اقتصادی ندارد

با توجه به مشکلات گریبان‌گیر تولید داخلی گوشی تلفن همراه اعم از سیاست‌های تعرفه‌ای و واردات قاچاق و عدم پرداخت مالیات، تولید این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

ابراهیم مطلع مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران در گفت‌وگو با سیتنا اظهار داشت: برخی ابهامات بین تعرفه مصوبه اخیر کمیسیون ماده یک در خصوص قطعات SKD گوشی تلفن همراه و آنچه در گمرک اجرا می‌شود وجود دارد که این موضوع از عوامل مشکل‌زا در تولید انبوه داخلی تلفن همراه محسوب می‌شود.

وی افزود: گمرک طبق تبصره «و» بند ۷ قانون بودجه که تعرفه SKD را ۹۰‌درصد تعرفه CBU می‌داند، از واردکنندگان این قطعات، تعرفه ۵/۲۲‌درصدی دریافت می‌کند و این درحالی است که در مصوبه اخیر دولت، برای قطعات SKD تعرفه ۱۰‌درصدی در نظر گرفته شده است.

مطلع گفت: این موضوع یک ناهماهنگی در اجرای این دو مصوبه است که باید هر چه زودتر برطرف شود.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران گفت: البته کاهش تعرفه‌ها، تنها مشکل در این زمینه نیست و موارد دیگری نیز وجود دارد که رفع آن‌ها به تولید انبوه گوشی تلفن همراه در کشور کمک شایانی می‌کند.

مطلع، این موارد را شامل مساله رجیستر، جلوگیری از قاچاق گوشی همراه، ایجاد تسهیلات بانکی، یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رفع ابهام میان گمرک و وزارت صنایع دانست.

دکل‌های BTS شهر تهران زیباسازی می‌شوند

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر (سایت شیرینگ) از اقدام این شرکت برای زیباسازی دکل‌های BTS نصب شده در شهر تهران خبر داد.

محمدعلی عابدی در گفت‌و‌گو با موبنا اظهار داشت: از آنجا که برخی سایت‌های BTS فعلی در سطح شهر تهران، بدون حفظ و رعایت فضای شهری نصب شده‌اند، زیباسازی این دکل‌ها در دستور کار شرکت «سایت شیرینگ» قرار گرفته است.

عابدی همچنین گفت: دکل‌های BTS شهر تهران باید از حالت فعلی خارج شده و مبلمان شهری در آن رعایت شود؛ به همین منظور در آیین‌نامه استفاده مشترک اپراتورها از فضای شهری بخشی نیز به این موضوع اختصاص یافته است.

به گفته وی، آیین‌نامه سایت شیرینگ تدوین شده و در مرحله تصویب نهایی در سازمان تنظیم مقررات است و مشاوران حقوقی و تعرفه‌ای این آیین‌نامه نیز در حال نهایی کردن مباحث تعرفه‌ای این طرح هستند.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر خاطرنشان کرد: از این پس هر سایت BTS که در تهران نصب و راه‌اندازی شود، تمامی شرایط زیباسازی شهری در آن رعایت خواهد شد.

وی پیش از این نیز گفته بود که در مرحله اول فعالیت این شرکت، ۵۰سایت BTS تلفن همراه در تهران مورد استفاده مشارکتی اپراتورهای اول، دوم و تالیا قرار می‌گیرد.