وب‌آزاد برای همه

ترجمه: ندا لهردی

این روزها با گسترش استفاده از اینترنت، رقابت میان مرورگرهای اینترنتی هم داغ‌تر شده است. در این میان مرورگر متن باز Firefox شرکت Mozilla با سرعت مناسبی رشد کرده و به تعداد کاربرانش می‌افزاید. درست به همین دلیل هم این شرکت و نحوه عملکرد آن در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران قرار گرفته است.

«جان‌ لیلی» (John Lilly) که از ماه ژانویه به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شده است، می‌تواند بهترین گزینه برای پاسخگویی به این سوالات باشد.

جان لیلی از سال ۲۰۰۵ با عرضه FireFox نسخه ۵/۱در شرکت Mozilla فعالیت کرده و قبل از ماه ژانویه به عنوان مدیر امور اجرایی با این شرکت همکاری می‌کرده است.

اگر چه قبل از ظهور FireFox، مرورگر IE شرکت Microsoft بر دنیای وب فرمانروایی می‌کرد، اما حالا با کاهش سهم Microsoft سهم Mozilla تا ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است.

Mozilla که در منطقه Mountain View کالیفرنیا واقع شده است، در حال حاضر کمتر از ۲۰۰نفر کارمند دارد.

در حقیقت رمز اصلی موفقیت Mozilla استفاده آن از الگوی متن باز و انتشار کدهای آن برای کاربرانش است.

این شرکت در واقع به عنوان شرکتی وابسته به بنیاد خیریه Mozilla فعالیت می‌کند.

خبرنگار روزنامه Mercury به تازگی مصاحبه‌ای با جان لیلی انجام داده که در آن سوالاتی درباره نحوه عملکرد Mozilla و مرورگر Chrome گوگل از او پرسیده است که آنها را در زیر می‌خوانیم:

شما در ماه ژانویه به عنوان مدیرعامل یک شرکت بزرگ با سرمایه نه چندان بسیار، تعداد کارمندان کم و البته ۲۰۰میلیون کاربر انتخاب شده‌اید. کمی از عملکرد این شرکت بگویید؟

Mozilla همان چیزی است که نشان می‌دهد وقتی من در این شرکت شروع به کار کردم، شاید تنها ۱۵کارمند در آن فعالیت می‌کردند و این شرکت ۲۰میلیون کاربر داشت.

اما حالا در این شرکت بیش از ۱۸۰نفر کارمند مشغول به کار بوده و بیش از ۲۰۰میلیون کاربر با محصولات آن کار می‌کنند. این آمار اما شاید نتوانند تمام تلاش‌های انجام گرفته در این شرکت را به تمامی بیان کنند. در Firefox۳ به عنوان نمونه حدود ۴۰درصد کد‌ها توسط افراد مختلف در کشورهای دیگر نوشته شده بود و کارشناسان Mozilla بخش دیگر کار را به عهده داشتند.

شما Mozilla را یک سازمان منظم نامیده‌اید. دلیل این موضوع چیست؟

در این شرکت تمام کارکنان مسوولیت‌پذیر و تصمیم‌گیر هستند. آنها طوری آموزش دیده‌اند تا در مواقع حساس حتی به تنهایی تصمیم گرفته و آن را اجرا کنند.

افراد مسوول و صبوری با این شرکت همکاری کرده‌اند که نتیجه همکاری و تلاش آنها به نوآوری‌های غیرمنتظره و موفقیت‌آمیزی منجر شده است.

ما در واقع به دنبال ایجاد یک سیستم منظم و مقاوم هستیم.

هدف ما این است که ابزار و سیستم‌هایی بسازیم تا افراد بتوانند امور مختلف خودشان را به تنهایی راهبری و کنترل کنند.

بیش از هر چیز دیگر ما به خودمان به عنوان نیروهایی با قابلیت‌های چندوجهی می‌اندیشیم.

بنابراین می‌توانیم Mozilla را به عنوان یک نظام مردمی توصیف کنیم؟

نه به صورت کامل. ما افرادی را در اختیار داریم که قدرت تصمیم‌گیری فردی و بدون نظرسنجی و اتفاق آراء را دارند. بیرون از مرزهای ما هم افرادی هستند که برای نرم‌افزارهای ما کدنویسی می‌کنند. اما من همیشه هم تصمیم برای تولید یک محصول را به راحتی نمی‌پذیرم.

Mozilla در حقیقت به کاربران نهایی فکر می‌کند.

مثال بزنید.

به عنوان مثال تغییر در یک آیتم از منوی Fire Fox یا صفحه ورودی کمی مشکل است.

تصمیمات مختلفی هم برای این کار وجود دارد، اما این تصمیمات گاهی پیچیده بوده یا با سیاست‌های تجاری و رقابتی ما جور در نمی‌آیند.

شرکت Google به تازگی مرورگر Chrome خود را معرفی کرده است. فکر می‌کنید این موضوع تا چه اندازه Mozilla را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد؟

هنوز به طور دقیق نمی‌دانم. ما با Google رابطه بسیار خوبی داریم. Google تلاش‌های بسیاری برای بهتر شدن فضای وب و در دسترس قرار دادن اطلاعات انجام داده است. بعضی از اجزای Fire Fox و Chrome یکسان و مشابهند. مطمئن نیستم که «رقابت» واژه درستی باشد. این با طرز تفکر من مغایرت دارد. ما تلاش می‌کنیم که ابزاری برای افراد فراهم کنیم تا تجربه بهتری از حضور در فضای وب داشته باشند و فکر می‌کنم که Google هم همین کار را می‌کند.

در حقیقت ماموریت اصلی ما در دسترس گذاشتن امکانات مختلف تحت وب برای کاربران است. این برنامه کار ما از سال ۲۰۰۳ که mozilla فعالیتش را آغاز کرده، بوده است.

عملکرد ما با الگوی متن باز همان چیزی است که به آن می‌بالیم.

در واقع این الگو است که شرکت‌های دیگر را به رقابت با ما سوق می‌دهد.

اگر کسی بیاید و یک مرورگر متن باز بهتری نسبت به fire fox‌ ارائه دهد، فکر می‌کنید این اتفاق برای mozilla موفقیت است یا شکست؟ا یادتان نرود که ماموریت ما نگه داشتن فضای وب به صورت باز و آزاد است و ما بهترین ابزار را برای این کار در اختیار داریم.

ما می‌دانیم که باید fire fox‌ را بهبود بدهیم و حتی یک مرور‌گر موبایل قدرتمند هم تولید کنیم تا بتوانیم در این عرصه رقابتی پیروز شویم.

آیا شرکت شما در زمینه موبایل هم فعالیتی انجام داده است؟

ما می‌‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که وب روی موبایل با آن چیزی که امروزه در صنعت موبایل به آن دسترسی به اینترنت می‌گویند، کاملا متفاوت است. اولین چیز در این مورد آوردن fire fox‌ روی گوشی‌های موبایل است.ما در حال کار روی این موضوع هستیم و در هفته‌های اخیر به نتایجی مطلوب هم رسیده‌ایم.